Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt litt over dette med folks reaksjoner på mennesker som velger å gifte seg unge, og på de som får barn i ung alder. Selv vil jeg blir 21 det året jeg gifter meg med min kjære gjennom 5 år, hvorav 2 år er som samboere. Når jeg forteller mennesker rundt meg om våre planer har jeg blitt møtt av mange ulike reaksjoner. De fleste er glad på våre vegner, men det er selvsagt de som mener at vi er alt for unge, at vi sløser bort ungdomstiden, osv. I mine øyne vil ikke et giftemål mellom meg og forloveden min ødelegge resten av ungdomstiden. Vi har fremdeles mye vi skal oppleve, både sammen og hver for oss. Barn kommer med tid og stunder - når vi begge er klar for det.

Da jeg var på jobb for noen uker siden fortalte jeg mine arbeidskolleger våre planer. Igjen, de fleste reagerte positivt, mens noen få igjen reagerte med stor overraskelse og la ikke sjul på sine negative meninger. Da en annen arbeidskollega (samme alder som meg) samme dag valgte å fortelle at hun var gravid, og skulle bli alenemor, da var det ikke en eneste sjel som reagerte negativt.

Det er her jeg ikke skjønner logikken. Hvorfor er det så mye "verre" å gifte seg ung i forhold til det å få barn ung? Mister man ikker mer av ungdomstiden ved å ha et barn å drasse på? Man er bundet for livet. Å være mor er noe man vil være så lenge man lever.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke helt logikken, jeg heller. I mine øyne er det mye "værre" å få barn tidlig enn å gifte seg tidlig. Gifter man seg tidlig så har man ihvertfall muligheten til å skille seg om forholdet ikke skulle fungere. Får man barn tidlig er man bundet på hender og føtter i mange år fremover.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor veldig mange eldre mennesker tror at ekteskap=graviditet. Det er ikke alle som har planer om å få barn enda selv om de gifter seg.

Personlig ville jeg heller giftet meg tidlig enn å få barn tidlig.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Når din kollega først står frem og sier at hun er gravid og skal oppdra barnet alene skal det mye til at folk svarer "Du vet vel at du ødelegger ungdomstiden din?" hvis de ikke kjenner henne veldig godt da... Tipper de har litt andre meninger bak hennes rygg.

Ang det med ungt ekteskap vs ung mor er jeg helt enig med deg! Barn er et mye større ansvar og forpliktelse enn det og gifte seg, selv om jeg selvfølgelig ikke mener at man skal gå og gifte seg i hytt og pine heller :gjeiper:

Gjest brutal_mann
Skrevet

En mistyer ingenting ved å gifte seg unge eller ved å få barn ung. Tvert imot. En står MYE bedre rustet til å leve livet når ungene kommer i tenårene. Det er klart det er en utfordring å stå imot dagens press om at en må ha reist halve jorden rundt, hatt 14 partnere o gtatt en master før en fyller 25. For så å gjøre lynkariere frem til en 35, kommer i panikkalderen og klemmer ut unger med defekter (pga gamle foreldre) og ikke har samme energien til å ta seg av ungene som en hadde da en var ung.

Gjest Gjest
Skrevet
En mistyer ingenting ved å gifte seg unge eller ved å få barn ung. Tvert imot. En står MYE bedre rustet til å leve livet når ungene kommer i tenårene. Det er klart det er en utfordring å stå imot dagens press om at en må ha reist halve jorden rundt, hatt 14 partnere o gtatt en master før en fyller 25. For så å gjøre lynkariere frem til en 35, kommer i panikkalderen og klemmer ut unger med defekter (pga gamle foreldre) og ikke har samme energien til å ta seg av ungene som en hadde da en var ung.

Jeg trodde aldri jeg skulle være enig med deg gitt. Verden er fortsatt full av oversakelser.

Skrevet
Når din kollega først står frem og sier at hun er gravid og skal oppdra barnet alene skal det mye til at folk svarer "Du vet vel at du ødelegger ungdomstiden din?" hvis de ikke kjenner henne veldig godt da... Tipper de har litt andre meninger bak hennes rygg.

Ang det med ungt ekteskap vs ung mor er jeg helt enig med deg! Barn er et mye større ansvar og forpliktelse enn det og gifte seg, selv om jeg selvfølgelig ikke mener at man skal gå og gifte seg i hytt og pine heller :gjeiper:

Det kan være noe i det du sier der.

I denne situasjonen var det faktisk samme person som var både spydig og sarkastisk da jeg fortalte om det kommende giftemålet, som virket oppriktig glad da min arbeidskollega fortalte at hun var med barn. Jeg synes det er en utrolig rar måte å se ting på.. :P

Skrevet

Enig med Møffi at folk tenker sikkert sitt om hun som ender opp som ung alenemor. Kjære og jeg diskuterte litt rundt det med bryllup vs barn i går siden man ofte får slengkommentarer og spørsmål rundt det å gifte seg. Det kan se ut til at det finnes mange som er negative til ekteskap generelt uansett hvor gamle de som skal gifte seg er. Jeg er 30 og han er 42 og vi har to barn. Allikevel får vi negative kommentarer nå og da. Så derfor snakket vi om hvor overraskende det er at folk ikke tenker nøye igjennom hvem man får barn med, men at det sitter mye lenger inne hvem man gifter seg med. En man får barn med er man "stuck" med resten av livet, men gifter man seg har man muligheten til å kutte alle bånd dersom det skulle gå helt på trynet. Jeg mener heller ikke at man skal ta lett på det å gifte seg. Mange kamerater av kjære "mobber" han for at han skal gifte seg, uten at de mener noe vondt med det tror jeg. Men samtlige av de har barn med damer de ikke er sammen med i dag. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal tviholde på ungdomstiden resten av livet da livet får minst like mye mening enten man velger å få barn eller gifte seg relativt ung. Det er en høyst personlig sak hva man velger å gjøre uansett, så noen ganger synes jeg folk burde holde meningene sine for seg selv.

Skrevet
Det kan være noe i det du sier der.

I denne situasjonen var det faktisk samme person som var både spydig og sarkastisk da jeg fortalte om det kommende giftemålet, som virket oppriktig glad da min arbeidskollega fortalte at hun var med barn. Jeg synes det er en utrolig rar måte å se ting på.. :P

Mulig hun har vært i samme situasjon som din gravide kollega, og kanskje har skilsmisse bak seg? Jeg opplever i hvert fall at skilte er mer skeptiske til at jeg skal gifte meg ung enn andre som giftet seg ung og lever lykkelig fortsatt...

Gjest Tara1
Skrevet

Sett kryss i taket, Brutal Mann, for vi er enige! :)

(sett bort ifra en spissformulering eller to)

Hilsen Tara1 egentlig ikke hadde tid, men som bare "måtte" svare på denne. :)

Gjest Glør
Skrevet

Er det ikke like frekt å si kjipe ting til de som står der med ring på fingeren og har satt bryllupsdato?

Jeg er enig med de som sier at å få barn er langt mer alvorlig. Dersom ett ekteskap går til helvete trenger man strengt tatt bare å fylle ut noen papirer, og så slipper man å se den andre igjen. Men har man barn sammen må man forholde seg til hverandre i 18-19 år, enten man vil eller ikke.

Skrevet
Er det ikke like frekt å si kjipe ting til de som står der med ring på fingeren og har satt bryllupsdato?

Jeg er enig med de som sier at å få barn er langt mer alvorlig. Dersom ett ekteskap går til helvete trenger man strengt tatt bare å fylle ut noen papirer, og så slipper man å se den andre igjen. Men har man barn sammen må man forholde seg til hverandre i 18-19 år, enten man vil eller ikke.

Ofte mye lengre enn det. Barnebarn, dåp, bryllup, bursdager ++

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og min mann giftet oss som kun 19 og 20 åringer, av kjærlighet.

om noe så har dette kun vært posetivt for oss, som gift har vi lært å jobbe med uenigheter og forskjeller isedet for bare krangle dra vært til vårt å sakte men sikkert ødelagt forholdet.

var det kun lett å være 19 /20 å nygift? nei, men tror ikke det er noe som helst enklere å være 36 nygift å med en enorm bagasje

hadde jeg i samme alder ville fått barn alene, aldri! nå har jeg en livspartner jeg deler godt å vondt med, med barn hadde jeg fått noen som er 100% avhengig av meg, å dele noe er mye lettere enn å bære noe alene.

Gjest Kvinge
Skrevet

Jeg tror dette handler litt om at mange tenker "Et barn er ofte et uhell i ung alder". Med uhell mener jeg at det ikke var meningen å bli gravid. Og jeg tror veldig mange unge foreldre sier at det var et "uhell", mens det i realiteten var planlagt.

Folk vil være mer forsiktige med å vise sin misnøye til ei tenåringsjente som forteller at hun har blitt gravid, nettopp fordi dette kan være et sårt tema for jenta, og hun trenger kanskje støtte.

Hvis en tenåringsjente forteller at hun skal gifte seg, da er det ofte en nøye gjennomtenkt besluttning, derfor vil folk reagere nettopp fordi de mener at dette er et dumt valg.

Bare en teori!

Skrevet

Dette er noe jeg også ofte har lurt på, TS. Tror folk har negative reaksjoner på unge mødre også, men det er lettere å si sin mening til unge som skal gifte seg fordi da kan en "snakke dem fra det", hvis du skjønner. Er man gravid, så må en være mye mer forsiktig, fordi abort er et svært ømtålig tema. Derfor "må" folk reagere positivt til den gravide. Tror jeg.

Jeg giftet meg da både jeg og min mann var 20, og vi opplevde stadig negative reaksjoner på at vi skulle gifte oss. Til og med fra min mor, noe som var veldig sårende. Det virket som om de mente at vi kastet bort ungdomstiden vår. Men vi var aldri den typen mennesker som trenger å gjøre masse ting alene og leve livet før vi slår oss til ro. Hadde vi vært det, hadde vi jo ikke giftet oss. Slik jeg ser det, så har vi akkurat de samme mulighetene til opplevelser og ungdomstid nå som før vi giftet oss. Ingenting er endret på den fronten. Alt vi gjør, gjør vi jo sammen uansett, og stortrives med det! Vi kan dra på ferie sammen, dra på fester sammen og kose oss masse, før vi får barn. Nå har vi vært gift i snart to år (herregud, som tiden flyr!) og har hele livet foran oss, sammen.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg mener at en hver må leve sitt liv slik det passer en best selv. Det eneste jeg syns er tragisk, er barn som får barn, altså at folk får barn mens de er veldig unge. Da tenker jeg under 19-20 år.

Selv giftet jeg meg som 20-åring. Mitt første barn var 4 måneder gammel da vi giftet oss. Som 24-åring var jeg mamma til to. Veldig glad for at jeg fikk barn tidlig.

Nå er jeg 41, har barn på 21 og 17, som bor for seg selv. Og jeg er fortsatt forholdsvis ung og energisk, og kan nyte resten av livet mitt.

Aldri i livet om jeg hadde orket å begynne på igjen med små barn nå, slik jeg ser en del av mine jevnaldrende gjør.

Men det er deres valg.

Skrevet

Personlig synes jeg det er verre å få barn ung, enn å gifte seg ung.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Gjest_Ylva Virvla_*
Skrevet

Jeg er helt enig!

Jeg har tenkt det samme flere ganger.

I dag er gjennomsnittlige giftealder høyere enn gjennomsnitlig alder for å få barn. Det er veldig vanlig å gifte seg etter at en har fått barn i dag i vår kultur. Så det er littegrann mer uvanlig å gifte seg ung enn å få barn ung. Kanskje det er derfor folk reagerer.

Dersom en får barn ung får en jo ansvar for et annet liv. Handlingen å få barn innebærer at et liv annet liv påvirkes. Dersom det viser seg at en var for umoden, kan en jo risikere å ødelegge et annet liv (selv om det selvfølgelig går bra i de fleste tilfeller).

Dersom et barnløst par gifter seg, og det går skeis, vil det først og fremst være et problem for dem, og ikke for alle andre. Selvfølgelig bør folk ta ekteskapsløftet alvorlig. Men det å få barn er helt klart en mer alvorlig sak.

Så tror jeg nok at folk som får barn tidlig kan oppleve å få negative kommentarer de også.

Skrevet

Jeg tror folks reaksjoner hadde vært enda mer negative hvis jeg hadde fortalt dem at jeg skulle gifte meg. Ung og med ei annen jente.

Jeg kan bare tenke meg at jeg ville fått reaksjoner ala spørsmål om jeg er helt sikker på at jeg liker jenter og om det ikke bare er en fase o.l

Mange av mine venner gifter seg rundt disse tider og neste sommer (18/19/20år), men når det er sagt, så er de kristne. (Gått på kristen skole). Ingen av dem får negative reaksjoner fra de nærmeste, men bekjente, som ikke vet hvem de er eller noen ting er litt kjappe i kjeften. Ingen av dem har planer om å stifte familie selv om de gifter seg. Ingen er ferdig utdannet og alle vil vente til utdannelsen er i boks, men ingen ser det. De ser bare to unge som gifter seg. Ikke hvorfor!

Skrevet

Hvis noen sier de skal gifte seg, så er de ikke gift enda. De kan snakkes ut av det.

Hvis noen sier de skal ha barn, så er de ALLEREDE gravide og mest sannsynlig 3+ måneder på vei. Man kan ikke snakke noen ut av et svangerskap, så da er det bare å holde kjeft uansett hvor tåpelig du syns det er.

Jeg synes at å få barn ung er mye verre enn å gifte seg ung.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg må si at jeg er MYE mer skeptisk til to unge kristne som gifter seg, enn to unge ateister. Mye fordi de fleste unge kristne gifter seg for å slippe å ha dårlig samvittighet for sexen de har.

Det har vert stor underholdningsverdi i alle bruddene hos min kristne søster sine venner. Alle gift i ung alder, alle nå skilt. Og med noen forløp i bruddfasen en ikke finner i Sør-Amreikansk såpeopera en gang :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...