Gå til innhold

Jeg trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss neste sommer, og vil ha vielsen utendørs/ikke i en kirke eller tinghus. Hvem kan vie oss? Bor i Ålesund, om dette har noe å si.. Ser på info om borgerlig vigsel, men det ser ut til at disse finner sted på tinghus. Lite romantisk? Har liksom sett oss ut et sted som er utendørs.. Og hva er det første jeg må gjøre, mtp. skjemaer osv? Og når må det gjøres? Skal ha et ganske lite og koselig bryllup, men kjenner at stresset begynner å komme snikende... det hadde vært så greit med en "liste" over hva som må gjøres når. Noen som har link til det?? :)

Skrevet (endret)
Vi skal gifte oss neste sommer, og vil ha vielsen utendørs/ikke i en kirke eller tinghus. Hvem kan vie oss? Bor i Ålesund, om dette har noe å si.. Ser på info om borgerlig vigsel, men det ser ut til at disse finner sted på tinghus. Lite romantisk? Har liksom sett oss ut et sted som er utendørs.. Og hva er det første jeg må gjøre, mtp. skjemaer osv? Og når må det gjøres? Skal ha et ganske lite og koselig bryllup, men kjenner at stresset begynner å komme snikende... det hadde vært så greit med en "liste" over hva som må gjøres når. Noen som har link til det?? :)

Hei.

Dere må skaffe dere gyldig prøvingsattest. Attesten får dere fra folkeregisteret der en av dere (eller begge) er registrert. For å få denne må dere sende inn noen skjema. På denne siden (klikk på link for "Hvilke skjema må vi fylle ut") finner du opplysninger om hvilke skjema og hvor du kan laste dem ned (du kan også bare ta en telefon til folkeregisteret og få skjemaene tilsendt). Prøvingsattesten er gyldig i fire måneder, men jeg anbefaler alle å skaffe seg den i god tid. Spør på folkeregisteret hvis du lurer på når du bør skaffe prøvingsattesten i god tid. På folkeregisteret kjenner de sine egne rutiner og kan gi deg et godt råd. Det er litt forskjellig fra folkeregister til folkeregister hvor lang behandlingstiden er før attesten kan sendes.

Når det gjelder utendørs viesle, kan vi i Unitarforbundet dessverre ikke hjelpe deg i Ålesund, fordi vi ikke har noen vigsler der. Men det kan jo hende Human Etisk Forbund har vigsler på stedet. Kanskje kontakte dem?

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Takk for svar og nyttig informasjon! Jeg er medlem i HEF, men samboeren min er skeptisk til å ha vigsel der. Han tror det er "ekstremt", så jeg må nok til å overbevise han litt mer! :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Du skal ikke se helt bort fra at byfogden også kan komme til en utendørs vielse. De er ikke helt bundet av at alt skal skje på tinghuset.

Hvorfor "intervjuer" dere ikke HEF, byfogden, etc. og ser hva de kan tilby av vigselssted og innhold?

Skrevet
Du skal ikke se helt bort fra at byfogden også kan komme til en utendørs vielse. De er ikke helt bundet av at alt skal skje på tinghuset.

Hvorfor "intervjuer" dere ikke HEF, byfogden, etc. og ser hva de kan tilby av vigselssted og innhold?

Det var en god ide! Skal sende litt mailer rundt omkring jeg! :) Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...