Goose Green Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 Huff, er det i det hele tatt rart at unge voksne blir rastløse og dropper ut av skolen? Ikke nok med at jemnaldrene forventer at `en skal henge med på det som er kult og inn`nå følger jammen meg BUP og forståsegpåere med på samme lasset. Jeg har jobbet ein del med å sysselsette skoletrett ungdom, og det innenfor bransjen gartneri og landbruk. En tenåring kom med følgende historie: Han ble av lærer henvist til psykolog for følgende `lidelse`: Jo, han var genuimt opptatt av traktorer og anleggsmaskiner, samt at han for det meste omgikk voksne og eldre mennesker på fritida! Det at han ikke hadde noe særlig interesse av å loffe rundt med jemnaldrene på byens kjøpesenter eller å være opptatt av data, musikk eller idrett, var visst å betegne som abnormalt! Er det slik å skjønne at ungdom av det praktiske og jordnære slaget i dagens samfunn er så få og skjeldne at dem bli ansett som abnormale og trenger hjelp fra helsevesenet? Må tilføye at vedkommende ikke regnes som teoretisk anlagt, men er en mester i praktisk arbeid, både dyktig og utholdende. Undrer meg over dette..
Gjest *Mim* Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 Det er selvfølgelig ikke vanskelig å være enig med deg. Men husk at du bare har fått høre den ene siden av historien.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 Det er leger, ikke lærere som henviser noen til psykolog.
Goose Green Skrevet 16. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. juli 2009 Det er selvfølgelig ikke vanskelig å være enig med deg. Men husk at du bare har fått høre den ene siden av historien. Ja, her som ellers er det alltid to sider av saken. Men jeg vil ikke ha noen spesifisering på dette eksemplet. Var mer ønsket med en debatt på generelt grunnlag. Det må likevel stilles spørsmål med hva som ansees som `normalt`Personlig synest jeg det er rett å stimulere å framheve minoriteter, kreative mennesker som virkelig har funnet sin plass på sidelinja og trivest der. Desverre er jo disse et mobbeoffer i enkelte miljøer da, men om mobbing oppstår grunnet hudfarge eller synlige handicap, så er den slags adferd heldigvis bannlyst, får en da håpe. Men å se rart på, dels trakasere folk med interesser og meninger utenom majoritetens lov, er ikke blitt fokusert på med samme tyngde.
Skildring Skrevet 16. juli 2009 #5 Skrevet 16. juli 2009 Først skal det sies at; Ja, det har seg slik at det er få ungdommer som ikke syns festing, såkalt "henging", og liknende aktiviteter, ikke er så spennende. Jeg er selv veldig lik denne personen som du omtaler i innlegget ditt. Jeg er sjelden sammen med jevnaldrende, og trives bedre i selvskap med litt eldre mennesker. Dette har ofte bekymret "autoritetspersoner", eller folk som "er opptatt av mitt velbefinnende". Det er unødvendig av denne læreren å anbefale at vedkommende får hjelp til å løse dette "problemet"; å bry seg er én ting, men dette er å gå for langt (dersom det du sier stemmer). Dette er ikke en lidelse, men et valg. Jeg er derimot uenig med deg i at dette er grunnlag for å slutte på skolen, skoletrett eller ei.
Goose Green Skrevet 16. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. juli 2009 Først skal det sies at; Ja, det har seg slik at det er få ungdommer som ikke syns festing, såkalt "henging", og liknende aktiviteter, ikke er så spennende. Jeg er selv veldig lik denne personen som du omtaler i innlegget ditt. Jeg er sjelden sammen med jevnaldrende, og trives bedre i selvskap med litt eldre mennesker. Dette har ofte bekymret "autoritetspersoner", eller folk som "er opptatt av mitt velbefinnende". Det er unødvendig av denne læreren å anbefale at vedkommende får hjelp til å løse dette "problemet"; å bry seg er én ting, men dette er å gå for langt (dersom det du sier stemmer). Dette er ikke en lidelse, men et valg. Jeg er derimot uenig med deg i at dette er grunnlag for å slutte på skolen, skoletrett eller ei. Nå har det seg slik at vedkommende er en del av eit program for utplassering i arbeidslivet. Dette avlaster jo litt på tyngda av teoretisk belastning, vel vitende om at måla i fagplanen må tas inn igjenn senere.
Skildring Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 Nå har det seg slik at vedkommende er en del av eit program for utplassering i arbeidslivet. Dette avlaster jo litt på tyngda av teoretisk belastning, vel vitende om at måla i fagplanen må tas inn igjenn senere. Jeg ser ikke helt poenget ditt (?).
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 16. juli 2009 #8 Skrevet 16. juli 2009 Det høres jo helt vanvittig ut hvis det er tilfelle - men vi må ta denne ungdommens uttalelse med en klype salt. Unge mennesker med alvorlige rusproblemer må vente i inntil 4 mnd på psykolog hos det offentlige.
Goose Green Skrevet 16. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 16. juli 2009 Jeg ser ikke helt poenget ditt (?). Er jo ikke ensbetydende med å slutte på skolen da. Denne ordinga har vi hatt lenge her hos oss, og den gir teorisvake elever et kjærkomment avbrekk fra klasserommet og bøker!
Skildring Skrevet 16. juli 2009 #10 Skrevet 16. juli 2009 (endret) Jeg beklager, Goose Green, jeg misforsto deg visst. Jeg oppfattet det slik at vedkommende sluttet på skolen på grunn av denne opplevelsen. Forstår at dette ikke er tilfellet. Syns forøvrig det er veldig positivt at dere tilbyr et alternativ til ungdom som er skoletrette! Unge mennesker med alvorlige rusproblemer må vente i inntil 4 mnd på psykolog hos det offentlige. Unnskyld meg, men hvorfor plukke ut "mennesker med alvorlige rusproblemer"? Det finnes da andre som har like stort, eller større, behov for psykolog. Er det ikke like ille for dem å vente 4 mnd? *edit: skrivefeil Endret 16. juli 2009 av Skildring
Gjest *Mim* Skrevet 16. juli 2009 #11 Skrevet 16. juli 2009 Det er ille for mange at skolen har blitt så teoritung. Mange flotte barn har andre talenter, og får hamret inn hver eneste dag i årevis at de er tapere. Forferdelig synd. Politikerne vil at vi skal gjøre det bedre på PISA-tester, og svaret er stort sett mer teori og flere fremmedspråk. Kanskje de skulle ta en tur og snakke med noen mer praktiske elever og ikke bare besøke mønsterskoler?
Skildring Skrevet 16. juli 2009 #12 Skrevet 16. juli 2009 Det er ille for mange at skolen har blitt så teoritung. Mange flotte barn har andre talenter, og får hamret inn hver eneste dag i årevis at de er tapere. Forferdelig synd. Politikerne vil at vi skal gjøre det bedre på PISA-tester, og svaret er stort sett mer teori og flere fremmedspråk. Kanskje de skulle ta en tur og snakke med noen mer praktiske elever og ikke bare besøke mønsterskoler? Jeg er helt enig. Det legges for stor vekt på teorien i dagens skolesystem. Nå er jeg også mer begeistret for steinerpedagogikken, der de ofte inkluderer praktiske fag i undervisningen. Men det er en annen diskusjon.
CeeCee Skrevet 17. juli 2009 #13 Skrevet 17. juli 2009 Huff, er det i det hele tatt rart at unge voksne blir rastløse og dropper ut av skolen? Ikke nok med at jemnaldrene forventer at `en skal henge med på det som er kult og inn`nå følger jammen meg BUP og forståsegpåere med på samme lasset. Jeg har jobbet ein del med å sysselsette skoletrett ungdom, og det innenfor bransjen gartneri og landbruk. En tenåring kom med følgende historie: Han ble av lærer henvist til psykolog for følgende `lidelse`: Jo, han var genuimt opptatt av traktorer og anleggsmaskiner, samt at han for det meste omgikk voksne og eldre mennesker på fritida! Det at han ikke hadde noe særlig interesse av å loffe rundt med jemnaldrene på byens kjøpesenter eller å være opptatt av data, musikk eller idrett, var visst å betegne som abnormalt! Er det slik å skjønne at ungdom av det praktiske og jordnære slaget i dagens samfunn er så få og skjeldne at dem bli ansett som abnormale og trenger hjelp fra helsevesenet? Må tilføye at vedkommende ikke regnes som teoretisk anlagt, men er en mester i praktisk arbeid, både dyktig og utholdende. Undrer meg over dette.. Merksnodig det hele... Jeg vil tro at en sosialt velfungerende elev ikke vil bli henvist til PPT, og videre til BUP kun pga. at han har særinteresser. Dersom PPT/ BUP er involvert vil jeg tro at disse særinteressene til denne eleven gjør at han har sosiale problemer på skolen som igjen påvirker skolearbeidet. Mulig også at disse særinteressene påvirker skolearbeidet direkte. Jeg vil si det er bekymringsverdig at en elev (særlig ungdom) KUN interesserer seg for anleggsmaskiner og traktorer, like mye som en elev som kun interesserer seg for dataspill. Grunnen til at det er bekymringsverdig er at ungdom har behov for sosial kontakt med jevnaldrende. Det å ha så begrensede særinteresser (med mer, selvsagt) kan også være tegn på at barnet muligens kan ha en form for autisme. Det må m.a.o. ligge mer bak enn at barnet kun interesserer seg for spesifike ting og har svært begrenset interesseområde. En skole ville aldri henvise til PPT KUN pga. dette. PS: Ingen lærer henviser en elev til psykolog. Skolen henviser til PPT og de videre til BUP. Du vil ikke få informasjon om andre bakenforliggende årsaker til at disse elevene du arbeider med blir sysselsatt. Dette pga. at informasjon skal begrenses til færrest mulig av de involverte parter. Man trenger ikke vite mer enn akkurat nødvendig. Barnet har rett på "en ny start" med nye mennesker som kan se eleven i ett nytt lys, om du vil. det skal ikke farges av unødvendig informasjon. Det kan også være mange årsaker til at denne eleven mest sannsynlig kun forteller deg halvparten av "sannheten." Mulig denne eleven ikke har den fulle og hele oversikt over hvorfor han ble henvist? Kansje han "fisker" etter hvor mye du vet om han fra før? Jeg synes forøvrig det er flott med slike tiltak, og jeg er sikkert på at du gjør en strålende jobb. Jeg er også for flere praktiske fag i skolen, eller mer praktisk undervisning av teoretiske fag. Jeg tror, og håper, det vil komme en dag. Dagens skole er helt klart tilrettelagt for teoretisk undervisning. Heldigvis finnes det mange flotte og dyktige lærere som er flinke til å overføre teori gjennom praktisk undervisning, med eksperimenter, eskursjoner o.l.
Kanutte Skrevet 17. juli 2009 #14 Skrevet 17. juli 2009 Det er leger, ikke lærere som henviser noen til psykolog. Men jeg kan melde min bekymring videre slik at det kan bli tatt tak i. Da via PPT til BUP slik CeeCee beskriver. Generelt vil jeg si at skolen oftere får pepper fordi de har reagert for sent enn for at de reagerer. Og alle henvisninger skolen sender skjer i samråd med foresatte (bortsett fra bekymringsmeldinger til BV hvor foresatte bare blir informert om vår bekymring).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå