Gå til innhold

Skal homofile få anledning til å adoptere barn?

Skal homofile få anledning til å adoptere barn?  

1 stemme

1. 1. Skal homofile få anledning til å adoptere barn?

• Selvfølgelig
      33
    • Nei
      14
    • Usikker, men heller mot ja
      15
    • Usikker, men heller mot nei
      7

Anbefalte innlegg

Gjest Zirine
Skrevet

Mulig dette har vært oppe til debatt før, men jeg sender spørsmålet rundt uansett. Hva tenker dere om dette?

Jeg kommer på banen etterhvert når roen har senket seg i huset :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Vet ærlig talt ikke og har ikke satt meg så mye inn i det.

Ingen tvil om at homofile er like gode, kjærlige og bra foreldre på samme nivå som hetrofile.

Det eneste spørsmålet må jo være hvordan barna vil oppleve dette og hvordan mennesker rundt klarer å akseptere og respektere at homofili blir mere åpent og normalt.

Men slik som samfunnet har utviklet seg, og aksepten for homofili blir større tror jeg det blir mere vanlig med adopsjon av barn i framtiden. Deriblandt blir også aksepten større da, enn den har vært og kanskje er nå.

Gjest Candyfloss
Skrevet

Jeg synes ikke de skal det.

Barnet kan jo tro at det er det som er "normalt" (to av samme kjønn).

Har heller ikke satt meg så mye inn i saken, men det er nå min mening.

Skrevet

Jeg mener ja. Det bør være omsorgsevnen som avgjør, ikke legning. Jeg ser ikke på homofili som noe unormalt, det er riktignok ikke fullt så vanlig som en heterofil legning, men langt fra unormalt i betydning av negativt avvikende.

Skrevet

Jeg tror vi må 'følge med i tiden' og la homofile få adoptere seg. De kan jo gifte seg - da bør de jo også kunne få adoptere barn. Uansett så skaffer jo homofile seg barn via 'byttehandler' og div.

Det skurrer litt for det strider jo litt mot naturens lover - men mange heterofile par kan jo heller ikke få barn og adoptere.

Så får samfunnet jobbe med å skrelle av seg fordommene slik at disse barna kan få en naturlig oppvekst.

Gjest Anonymous
Skrevet
Barnet kan jo tro at det er det som er "normalt" (to av samme kjønn)

Men det blir jo faktisk mere og mere normalt, og det er jo faktisk samfunnet og holdningene som bestemmer hva som er normalt.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skal kunne det.

Som Retz skriver, så bør det avhenhenge av omsorgsevnen, og ikke av legning.

Litt ille å tenke at barn i den tredje verden ikke skal få muligheten til et godt liv, fordi vi mener at det er unaturlig at 2 av samme kjønn får ta til seg barn.

Det som bør være normalt er at ALLE BARN HAR RETT PÅ ETT GODT HJEM.

Og et godt hjem er ikke ensbetydene med mann/kvinne :wink:

Gjest Zirine
Skrevet

Jeg mener at det er en selvfølge at homofile og lesbiske skal få adoptere på lik linje med heterofile.

Mange barn lever i dag sammen med homofile foreldre, og ingen undersøkelser som har blitt gjort hos disse har kunne peke på spesielle problemer i forhold til dette, verken når det kommer til at disse barna blir utsatt for mer mobbing, at foreldrene har dårligere omsorgsevne, at barna generelt har det dårligere enn barn som er oppvokst hos heterofile foreldre.

Så jeg er enig med Retz, det er omsorgsevne som må komme først. Seksuell legning betyr ingenting.

Gjest Zirine
Skrevet
Jeg synes ikke de skal det.

Har heller ikke satt meg så mye inn i saken, men det er nå min mening.

Kan du definere hva som er normalt?

Gjest Anonymous
Skrevet

Under oppveksten vil jo barn lære og forstå hvordan en unnfangelse av barn skjer, så der er det jo ingen tvil.

Med dagens samfunns holdninger og utviklinger vil de også lære å forstå at noen mennesker liker det samme kjønn og ikke ønsker motsatt kjønn. Homofili blir mere og mere åpenlyst og akseptert etter som tiden går.

Det er derfor viktig framover at vi er ærlige ovenfor barna, også de som har hetrofile foreldre, hvordan samfunnet er og at det finnes forskjellige mennesker.

Men det vil jo alltid finnes familier hvor homfili er og blir bannlyst og noe sykt, men jeg tror nok dette vil gjevne seg ut med generasjonskiftet.

Unge i dag er mere frigjort og åpen for nye ting enn generasjonen under over oss.

Gjest celine
Skrevet

Skrevet
Jeg mener ja. Det bør være omsorgsevnen som avgjør, ikke legning. Jeg ser ikke på homofili som noe unormalt, det er riktignok ikke fullt så vanlig som en heterofil legning, men langt fra unormalt i betydning av negativt avvikende.

Som om jeg skulle ha sagt det selv, Retz! Helt enig med deg! :enig:

Gjest Candyfloss
Skrevet

Det jeg mente var ikke det at barnet ikke vil få det bra. Det jeg mente var alle barn plukker opp egenskaper fra foreldrene, og at han kanskje vil bli regnet som "femi" på skolen eller rett og slett bli kalt homse fordi foreldrene er det. Man må tenke på konsekvensene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skulle vi hatt en avstemning om dette, hadde jeg svart at homofile skal ha lov til å adoptere.

Når folk spør meg hvorfor, blir jeg i grunnen sittende igjen med: "hvorfor ikke?"

Dersom det skal innføres regler for hvem som er skikket til foreldrerollen, er det for lettvint å luke ut alle homofile som gruppe - og stemple dem "uskikket", samtidig som alle heterofile kan gjøre hva de vil.

En ting jeg synes er viktig i denne debatten, er å spørre seg selv - dere som bruker argumentet mobbing:

hvem er det som planter fordommene i ungene?

Tror dere et lite barn "finner ut" selv at det er "stygt" og "æsj" å ha to sett mødre eller fedre på egen hånd?

Da tror dere kanskje at enkelte barn naturlig reagerer på en annen hudfarge enn sin egen også?

Skrevet

NEI :x

For meg er det bare uhørt, rett og slett!

Skrevet

Den dagen det er mangel på heterofile par som vil adoptere, så kanskje det må taes opp til vurdering.

Når jeg har lest/ sett tv programm om temaet, så er det mange som sier at å være adoptert er vaskelig nok i seg selv... Jeg synes at ungen skal slippe å bli en del av homse debatten. Er du homo, er det naturlig å ikke få barn.

Skrevet

JA!

Det er så mange ting som kan være mindre enn perfekt i et barns oppvekst, med to foreldre som er glad i det har det i hvert fall et veldig godt utgangspunkt. Samme hvilket kjønn foreldrene er.

Sier som Caramel: hvem er det som planter fordommene i ungene?

Skrevet
Det jeg mente var ikke det at barnet ikke vil få det bra. Det jeg mente var alle barn plukker opp egenskaper fra foreldrene, og at han kanskje vil bli regnet som "femi" på skolen eller rett og slett bli kalt homse fordi foreldrene er det. Man må tenke på konsekvensene.

Om barnet får det det trenger av omsorg, kjærlighet, mat, klær, oppdragelse osv vil barnet ha det bra.

Man må tenke på konsekvensene?

De konsekvensene du snakker om her. Feilen ligger jo i samfunnet, hos de andre familiene - ikke i "homsefamilien".

Ja, blir et barn adoptert av to homofile, kan barnet bli utsatt for mobbing. Dette kommer vel mye an på. Mobbing kommer av uvitenhet og frykt.

Den dagen det er blitt vanlig for barn å være et barn av et homofilt par, vil ikke lenger dette være et mobbetema.

Mobbeofre blir plukket ut ganske tilfeldig. Kan like gjerne være gutten med briller som blir mobbet, som jenten som bor sammen med to pappaer. Det er mobberne det er noe galt med, ikke mobbeofrene eller familiesammensettingen.

Ja, jeg synes de bør få adoptere. Nok av barn i denne verden som trenger et trygt og stabilt hjem.

Er det ikke bedre å ha to foreldre som er glad i en, gir det en trenger - og risikere å bli ertet/mobbet av noen fjols i nabolaget, enn å være foreldreløs, mangle klær og mat, må gå på gaten å tigge?

Vet hva jeg ville valgt.

Gjest Zirine
Skrevet

Homofile er veldig femi? :D NOEN er femi, ja, men flesteparten av homofile menn er som vanlige menn, og du tar de som vanlige menn helt til de forteller deg at de er homofile. Du vil vel ikke si at Per Kristian Foss er femi?

Når det gjelder skolen; Det har blitt gjort endel undersøkelser, men ingen av dem sier at barn som lever sammen med homofile foreldre blir mer mobbet enn andre barn. Så da lurer jeg på hvilke konsekvenser du snakker om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...