Gå til innhold

Fotografkatastrofe

Anbefalte innlegg

Skrevet

:cry: :cry: :cry:

Jeg er knust!!! :cry:

Og rasende!!!! :evil: :evil:

I dag kom det første bildet vi har bestilt fra fotografen som tok bilder på bryllupsdagen. Det er den største forstørrelsen, som vi planla å ramme inn og henge på veggen. Og det ser helt forferdelig ut!

De har simpelthen brukt en plotter til å printe ut et stort format av et elendig scannet bilde tatt med 35mm-kamera. At det går an!!!!! Det har vært en del støv og partikler på scanneren, slik at det ser ut som om ansiktene våre er fulle av arr. Og bildet ser ellers kornete ut, pga dårlig JPG-komprimering.

Min kjære kastet seg sporenstreks på telefon, men kom bare til en telefonsvarer. Han har nå skrevet en lang og sint mail til kapellet, forhåpentligvis får denne fotografkødden aldri lov til å fotografere brudepar igjen!

Ser ut som vi blir nødt til å ta nye bilder, rett og slett. Og det var jo ikke akkurat planlagt :cry:

Vi ville jo liksom ha bryllupsbilder fra selve Dagen. Gleder meg ikke engang til resten av bildene kommer :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så trist!

Du skriver ikke om dette var en proff studiofotograf eller ikke, men det må da uansett være rom for å klage til de som har utført forstørrelsen? Antar at dere så et prøvebilde først. Stå på!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor ikke se igjennom alle bildene gjestene har tatt, det kan jo være dere finner noen fine der da?

Eller er det nødvendigt at en fotograf har tatt bilde?

ellers er det jo veldig synd det som har hendt, og håper det ordner seg på best mulig måte for dere

Skrevet

Så forferdelig trist!!

Jeg har en venninde som opplevde akkurat det samme. Hun slapp å betale for bildene men det hjelper jo ikke så mye egentlig.....

Men jeg synes å huske noen flotte bilder av dere allikevel.....??

Nye bilder vil uansett ikke bli det samme tror jeg.....

*stor trøsteklem....*

Skrevet
Hvorfor ikke se igjennom alle bildene gjestene har tatt, det kan jo være dere finner noen fine der da?

Vi giftet oss i utlandet (Las Vegas), det var bare oss to tilstede....

Eller er det nødvendigt at en fotograf har tatt bilde?

Helst ja. Vi er begge veldig kresne når det gjelder foto, og vi ville ha et virkelig fint bilde fra Dagen å henge på veggen - i tillegg til de andre bildene fra seremonien og fotosession etterpå.

ellers er det jo veldig synd det som har hendt, og håper det ordner seg på best mulig måte for dere

Tusen takk!

Holder selvfølgelig KG oppdatert :wink:

Skrevet

Hvis dere har negativene eller har de digitalt, kan dere ta de med til en god fotobutikk og se om de kan fikse på bildene, få bort støvet etc...?

Skrevet
Så trist!

Du skriver ikke om dette var en proff studiofotograf eller ikke, men det må da uansett være rom for å klage til de som har utført forstørrelsen? Antar at dere så et prøvebilde først. Stå på!

Vi bestilte en bryllupspakke med vielse, hotellrom, blomster, bryllupskoordinator, champagne og fotograf (+ x antall bilder inkludert i prisen), han virket veldig profesjonell mens vi holdt på (han var bl.a. veldig nøye på å ordne til kjolen min ordentlig, og bildene virket veldig bra komponert (bakgrunn, vinkler osv), men når vi fikk se bildene på web, var vi ikke helt fornøyde - mange var rett og slett dårlig komponert (mye bakgrunn, lite brudepar, dårlig vinkel osv). I tillegg virket bildene noe kornete, men vi antok at det var bare dårlig JPG-komprimering for at bildene skulle bli så små som mulig. Vi regnet med at papirbildene vi bestilte ville være vesentlig bedre, men det vi nå har fått er jo til å gråte av :cry: :cry: :cry: :cry:

Skrevet
Hvis dere har negativene eller har de digitalt, kan dere ta de med til en god fotobutikk og se om de kan fikse på bildene, få bort støvet etc...?

Vi har ikke negativene (men takk for tipset, hvis ikke noe annet skjer, kommer vi til å forlange de tilsendt), og vi har bare tilgang på digitale bilder av ganske stusselig kvalitet - med 'Proof' skrevet midt på alle bildene. Du kan jo se selv her. Det var 31.jpg vi valgte som forstørrelse.

Skrevet

Jeg ville bedt de sende negativene. Hørte med min kjære ang det, han har litt peil. Han mente ut i fra det du skriver i første innlegget er det ikke mye som kan gjøres, men har du negativene så kan du lage forstørrelser direkte fra de. Ikke gå veien om skanningen, for det ødelegger oppløsningen!

Skrevet
Jeg ville bedt de sende negativene. Hørte med min kjære ang det, han har litt peil. Han mente ut i fra det du skriver i første innlegget er det ikke mye som kan gjøres, men har du negativene så kan du lage forstørrelser direkte fra de. Ikke gå veien om skanningen, for det ødelegger oppløsningen!

Har tenkt litt på dette, og det spørs om de vil være villige til å sende negativene. Fotografen har jo pr def copyright på bildene, og ved å gi fra seg negativene, vil jeg tro at han helt eller delvis gir fra seg copyrighten?

Uansett; takker for tips!

Skrevet

Snakk med fotograf og hvis ikke det hjelper snakk med de som dere har bestilt hele pakken av. Dere får nok ikke ut negativene sånn uten videre, men må nok kjøpe de. Men copyrett på de burde gå lettere å gå rundt siden dere er i Norge og de i Usa.

Håper du får det til da pusekatt og får flotte bilder uten å måtte ta nye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...