Gjest Gjest_Line_* Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 Okei, bare et lite spørsmål. Sett at man bestiller en vare fra USA, og den koster under 200 kroner. La oss si at den koster noe som tilsvarer 190 kroner. Og at frakten er på 50 kroner. Siden DET tilsammen blir over 200, må jeg da betale toll og moms av det, eller slipper jeg det siden selve varen koster under maks sum? :S Noe som vet? Forvirret, men håper dere skjønner hva jeg mener xP
vesla86 Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 Det er VAREN som skal koste under 200. Hvor mye som er i frakt spiller altså ingen rolle så lenge det er under, men hvis varen koster mer enn 200 må du betale avgifter på totalsummen, altså vare + frakt. Håper det var oppklarende!
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 16. juli 2009 #5 Skrevet 16. juli 2009 Og en ting til, hvis noen ser det... Jeg forstod det som om mange varer var "tollfrie" (som f.eks. kosmetikk, hvilket jeg hadde tenkt å bestille).. Men man må betale moms. Hvis noen har gjort det før, hvordan og når betaler man moms? :S
Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 16. juli 2009 #6 Skrevet 16. juli 2009 Hvis du kjøper varer på ebay f.eks, der varen + frakt blir over 200,- tilsammen, bør du for sikkerhets skyld si til selgeren at han må skrive verdien/value på varen ikke total-kostnaden utpå pakken. (Mange selgere skriver "gift" utpå og verdi under 200,- kr om du spør, selv om det du kjøper kostet mer, går som regel gjennom..)
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 Det var lurt, tusen takk for tipset :)
Gjest Vampen Skrevet 16. juli 2009 #8 Skrevet 16. juli 2009 Du betaler ikke toll på kosmetikk. Men om varen kommer på over 200 betaler du mva/moms (25%), og om du ikke fortoller selv kommer det fortollingsgebyr fra posten på ca 103 kr i tillegg. Momsen er altså det du betaler om varens verdi er på over 200 kr. Du får en hentelapp fra posten, og betaler når du henter den.
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 16. juli 2009 #9 Skrevet 16. juli 2009 Okei, så hvis jeg skjønte det riktig, så må man fortolle- eller betale fortollingsgebyr - selv på varer som er tollfrie? Jeg tror man kan fortolle selv over internett.. Og betale hva momsen er på postkontoret. Tusen takk, det hjelper masse :D
Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 16. juli 2009 #10 Skrevet 16. juli 2009 En ting til.. når jeg har bestilt på ebay usa, setter de oftest på en grønn lapp der det står "declared"/allerede fortollet eller noe sånt, og da har alltid de varene over 200,- kr gått gjennom, (de har også skrevet "gift" da), men pakkene fra UK har aldri hatt en grønn lapp på, og et par av dem ble stoppet og krevd moms for. Vet ikke hvorfor, kanskje de tror det er unødvendig med grønn-lapp til Norge fordi de tror vi er med i EU eller noe..
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 16. juli 2009 #11 Skrevet 16. juli 2009 En ting til.. når jeg har bestilt på ebay usa, setter de oftest på en grønn lapp der det står "declared"/allerede fortollet eller noe sånt, og da har alltid de varene over 200,- kr gått gjennom, (de har også skrevet "gift" da), men pakkene fra UK har aldri hatt en grønn lapp på, og et par av dem ble stoppet og krevd moms for. Vet ikke hvorfor, kanskje de tror det er unødvendig med grønn-lapp til Norge fordi de tror vi er med i EU eller noe.. Takker for alt jeg kan få :) Bare lurer, ba du dem om å sette på lapp? Eller var det bare noe de gjorde?
Gjest Vampen Skrevet 16. juli 2009 #12 Skrevet 16. juli 2009 Okei, så hvis jeg skjønte det riktig, så må man fortolle- eller betale fortollingsgebyr - selv på varer som er tollfrie? Jeg tror man kan fortolle selv over internett.. Og betale hva momsen er på postkontoret. Tusen takk, det hjelper masse :D Forresten, når det gjelder kosmetikk er det et par nettbutikker som betaler tilbake fortolling og moms om man sender de kvittering på mail. (www.feelunique.com og www.strawberrynet.com) Jeg handler nesten alt som kommer over 200 kr på de butikkene, så blir bare avgiftene et midlertidig utlegg.
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 16. juli 2009 #13 Skrevet 16. juli 2009 Forresten, når det gjelder kosmetikk er det et par nettbutikker som betaler tilbake fortolling og moms om man sender de kvittering på mail. (www.feelunique.com og www.strawberrynet.com) Jeg handler nesten alt som kommer over 200 kr på de butikkene, så blir bare avgiftene et midlertidig utlegg. Thanks a lot!! Det skal jeg huske på Tenker at det sikkert er lettest(i alle fall på de fleste utenlandske sider) å bare bestille for under 200,- (:
Gjest Vampen Skrevet 16. juli 2009 #14 Skrevet 16. juli 2009 Thanks a lot!! Det skal jeg huske på Tenker at det sikkert er lettest(i alle fall på de fleste utenlandske sider) å bare bestille for under 200,- (: På det meste er det det. FU og SN, som jeg nevnte i forrige innlegg, har gratis frakt i tillegg, så da er det jo ikke noe problem å bestille ting i flere omganger. De gangene jeg bestiller noe over 200 er det varer som er dyrere, men som fortsatt lønner seg å bestille på nett, eller som ikke finner i Norge. Og det er det mange av.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå