Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 19-åringen er ferdig på VGS og skal nå ha et "hvileår" før videre skolegang. Meningen er å finne en jobb etterhvert, men foreløpig har han bare en bitteliten jobb som gir han et par tusen i måneden. Faren har betalt bidrag for han frem til skoleslutt. Greit - jeg antar at det ikke er noen bidragsplikt når "ungen" er såpass stor, men likevel; han bor hos meg og selv om ikke jeg skal dekke alle mulige fritidsutgifter for han, så er det jo en del utgifter knyttet til det å ha han boende her likevel da. Mat, drikke, øvrig husholdning, bensin - og evt. andre ting han måtte trenge. Nå kommer sikkert svarene til å gå i retning av at han får jamen finne seg jobb og forsørge seg selv - og det er greit - det er også meningen - vi er bare ikke der ennå, men spørsmålet var mer om det er rimelig at faren er med og deler utgiftene knyttet til at han faktisk bor gratis hos meg.
Gjest Purple Haze Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 Råder deg til å gå inn på Nav sine sider og lese om forsørgerplikt. Begge foreldre har forsørgerplikt for sine barn mens de er under utdanning, så lenge de er hjemmeboende. Sønnen kan selv søke om bidrag fra far etter at han fylte 18, så lenge han er under utdanning. Far bør helt klart bidra. Og sønnen må selv bidra, det syns jeg er bare rett og rimelig.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 Siden sønnen til ts er ferdig med videregående og faktisk tjener et par tusenlapper i mnd så skjønner jeg ikke hvorfor far skal være nødt til å bidra. Kjekt hvis far vil bidra litt selvsagt, men å kreve det er noe helt annet. Hvor mye utgifter har du på 19-åringen pr mnd nå som han tjener penger selv? Kan du regne på det? Hvor mye betaler han til deg for kost og losji? Han er voksen nå, så da er det på tide for han å lære at tjener man lite så går alle pengene til hus og mat. Det vil være en motivasjonsfaktor for han så han kan tjene mer penger. Man kan ikke gå rundt og vente på en "skikkelig" jobb. Kanskje han må gjøre noe så simpelt som å lufte hunder eller være barnevakt. Hvorfor betaler du bensin for 19-åringen? Bruker han alt han tjener på fritidsaktiviteter?
Norbertine Skrevet 16. juli 2009 #4 Skrevet 16. juli 2009 Jeg synes ikke man kan kreve det på noen som helst måte. Gutten har jo ikke rett til å kreve å få bo gratis hos deg heller (selv om jeg selvfølgelig skjønner at du lar han gjøre det). Men han får vel bare komme i gang med jobbsøking, han kan ikke forvente at noen av foreldrene skal forsørge han når han er ferdig med videregående og vil ha et hvileår.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 16. juli 2009 #5 Skrevet 16. juli 2009 Guttene min får bo hjemme så lenge de har behov - men de har aldri fått lov til å "ta seg et friår". Vil de ikke gå på skole, så må de jobbe full tid.
Gjest balla Skrevet 16. juli 2009 #6 Skrevet 16. juli 2009 Mine foreldre er ikke skilt, men betalte ikke et øre til meg etter at jeg fylte 18 og tok friår, da måtte jeg betale leie til dem. Jeg måtte ta den første jobben jeg fikk og ikke ha høye krav. Ser ingen grunn til at man fortsatt skal la en 19 åring bo gratis, håper du passer på at han aktivt søker på alle jobber som er ledige. butikk, barnehage osv.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 Jeg hadde latt ungen min bo gratis dersom det var behov for det, så lenge han tjente penger selv til klær og fritidsaktiviteter. Mat må jo resten av familien ha uansett, drikke også - men om han vil drikke to liter cola og spise chips hver kveld så får han betale for dette selv. Har man "overlevd" 18 år med å forsørge barna sine, forstår jeg ikke hvorfor noen foreldre skal skrumpe inn til gjerrigknarker med en gang det magiske tallet 18 år kommer opp.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #8 Skrevet 16. juli 2009 Jeg mener at faren selvsagt skal fortsette å betale bidrag til barnet så lenge han ikke er ferdig med utdanningen. Faren bør heller øke bidraget etter som barnets behov nå antas å være høyere enn tidligere, i tillegg til at faren bør betale husleie for barnet når barnet bor hos moren (halvparten av markedspris). Jeg vil tro at et rimelig anslag for tilskudd fra far for de flestes økonomi vil ligge på ca 5-7000 kroner pr måned.
Gjest Illiya Skrevet 16. juli 2009 #9 Skrevet 16. juli 2009 (endret) Jeg hadde latt ungen min bo gratis dersom det var behov for det, så lenge han tjente penger selv til klær og fritidsaktiviteter. Mat må jo resten av familien ha uansett, drikke også - men om han vil drikke to liter cola og spise chips hver kveld så får han betale for dette selv. Har man "overlevd" 18 år med å forsørge barna sine, forstår jeg ikke hvorfor noen foreldre skal skrumpe inn til gjerrigknarker med en gang det magiske tallet 18 år kommer opp. Jeg mener at faren selvsagt skal fortsette å betale bidrag til barnet så lenge han ikke er ferdig med utdanningen. Faren bør heller øke bidraget etter som barnets behov nå antas å være høyere enn tidligere, i tillegg til at faren bør betale husleie for barnet når barnet bor hos moren (halvparten av markedspris). Jeg vil tro at et rimelig anslag for tilskudd fra far for de flestes økonomi vil ligge på ca 5-7000 kroner pr måned. Og når skal voksne "unger" finne ut at de må greie seg selv? Når de er ferdig med 7 år på universitetet og nærmer seg 30? Endret 16. juli 2009 av Illiya
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #10 Skrevet 16. juli 2009 Tror ikke barnet har krav på bidrag etter avsluttet videregående. Datteren min avsluttet videregående i sommer. Juni var siste måneden hun fikk bidrag fra faren. Hun tar seg også et friår. Hun skal jobbe frem til jul og reiser til utlandet etter nyttår. Hun får bo gratis hjemme hos meg og får mat når hun er hjemme. Alle andre utgifter må hun betale selv. Jeg synes det er bra at hun vil bo hjemme og det kunne ikke falle meg inn å kreve husleie av henne. Hun kommer ikke til å få noe av faren. Ingen av oss ville spurt han om penger. Og hadde vi gjort det hadde vi uansett ikke fått noe.
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 16. juli 2009 #11 Skrevet 16. juli 2009 TS her. Så bra med så mange tilbakemeldinger. Det får meg til å tenke over flere ting og. Bare et par oppklaringer; med "hvileår" var det ikke meningen å "hvile" fullstendig - det var ment som et friår fra skolen og tanken er at han skal få seg en jobb. Nå skal det sies at han ikke har vært superivrig på å skaffe seg jobb akkurat, men det er ikke helt enkelt å finne noe heller for han driver med toppidrett og har dermed treninger på dagtid. Ikke helt enkelt å kombinere med en "vanlig" jobb, men noe må han alltids prøve å få tak i. Han kommer til å bo gratis hjemme - dvs. jeg kommer ikke til å kreve han for noen husleie og det er jeg som betaler for all mat og husholdning her. Det er også min bil og jeg betaler nok det meste av drivstoff også (hender han fyller bensin for egne penger). Dette er samme praksis jeg har hatt på storebroren hans så det er for så vidt greit. Jeg forutsetter at han fra nå av holder seg selv med klær og fritidsaktiviteter og at "dekning av utgifter" fortsetter som ovenfor, men når han får jobb får han selv betale bensin. Jeg har ikke regnet ut hva han koster i kroner og øre hver måned, men antar at det går med et par tusen til mat/husholdning for han hver måned. Minst. I tillegg er det bensin på ca. 15-1600,- i mnd. (jeg kjører minimalt). Videre er det jo stadig vekk "ett eller annet" (bl.a. utgifter relatert til idretten). Det er altså i dette bildet jeg lurer på om det er rimelig at far er med og dekker noen av de faktiske utgiftene. Han har jo vært med og dele på utgifter frem til nå, men det er jo ikke slik at ungen plutselig blir "gratis" fordi om VGS var over.
Gjest Stjernedryss Skrevet 16. juli 2009 #12 Skrevet 16. juli 2009 Jeg mener at faren selvsagt skal fortsette å betale bidrag til barnet så lenge han ikke er ferdig med utdanningen. Faren bør heller øke bidraget etter som barnets behov nå antas å være høyere enn tidligere, i tillegg til at faren bør betale husleie for barnet når barnet bor hos moren (halvparten av markedspris). Jeg vil tro at et rimelig anslag for tilskudd fra far for de flestes økonomi vil ligge på ca 5-7000 kroner pr måned.
Gjest Gull Skrevet 16. juli 2009 #13 Skrevet 16. juli 2009 Jeg mener at faren selvsagt skal fortsette å betale bidrag til barnet så lenge han ikke er ferdig med utdanningen. Faren bør heller øke bidraget etter som barnets behov nå antas å være høyere enn tidligere, i tillegg til at faren bør betale husleie for barnet når barnet bor hos moren (halvparten av markedspris). Jeg vil tro at et rimelig anslag for tilskudd fra far for de flestes økonomi vil ligge på ca 5-7000 kroner pr måned. Hehe. Alltid gøy å provosere? Da mener du vel også at dersom man har foreldre som bor sammen, men man selv flytter ut, så har man krav på 10-14 000 hver måned fra foreldrene frem til man er ferdig å studere? TS her. Så bra med så mange tilbakemeldinger. Det får meg til å tenke over flere ting og. Bare et par oppklaringer; med "hvileår" var det ikke meningen å "hvile" fullstendig - det var ment som et friår fra skolen og tanken er at han skal få seg en jobb. Nå skal det sies at han ikke har vært superivrig på å skaffe seg jobb akkurat, men det er ikke helt enkelt å finne noe heller for han driver med toppidrett og har dermed treninger på dagtid. Ikke helt enkelt å kombinere med en "vanlig" jobb, men noe må han alltids prøve å få tak i. Han kommer til å bo gratis hjemme - dvs. jeg kommer ikke til å kreve han for noen husleie og det er jeg som betaler for all mat og husholdning her. Det er også min bil og jeg betaler nok det meste av drivstoff også (hender han fyller bensin for egne penger). Dette er samme praksis jeg har hatt på storebroren hans så det er for så vidt greit. Jeg forutsetter at han fra nå av holder seg selv med klær og fritidsaktiviteter og at "dekning av utgifter" fortsetter som ovenfor, men når han får jobb får han selv betale bensin. Jeg har ikke regnet ut hva han koster i kroner og øre hver måned, men antar at det går med et par tusen til mat/husholdning for han hver måned. Minst. I tillegg er det bensin på ca. 15-1600,- i mnd. (jeg kjører minimalt). Videre er det jo stadig vekk "ett eller annet" (bl.a. utgifter relatert til idretten). Det er altså i dette bildet jeg lurer på om det er rimelig at far er med og dekker noen av de faktiske utgiftene. Han har jo vært med og dele på utgifter frem til nå, men det er jo ikke slik at ungen plutselig blir "gratis" fordi om VGS var over. Dette er ikke noe du kan kreve far for. Ungen er ferdig på videregående, og er 19 år gammel. Det er ditt valg at du lar ham bo gratis hjemme, og i tillegg dekker disse utgiftene. Jeg hadde gjort det samme som deg, men hadde ikke forventet at den andre forelderen skulle bidra økonomisk til mitt valg. Du kan selvsagt spørre, men synes det ville vært merkelig å kreve. Og den sønnen din har vel kanskje ikke vondt av å få beskjed om at han må finne seg en jobb og dekke ekstrautgiftene selv. Så må eventuelt treningene ofres om han ikke får jobben til å gå opp med det. Man kan ikke være kresen på jobb når man er 19 år.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #14 Skrevet 16. juli 2009 19-åringen er ferdig på VGS og skal nå ha et "hvileår" før videre skolegang. Meningen er å finne en jobb etterhvert, men foreløpig har han bare en bitteliten jobb som gir han et par tusen i måneden. Faren har betalt bidrag for han frem til skoleslutt. Greit - jeg antar at det ikke er noen bidragsplikt når "ungen" er såpass stor, men likevel; han bor hos meg og selv om ikke jeg skal dekke alle mulige fritidsutgifter for han, så er det jo en del utgifter knyttet til det å ha han boende her likevel da. Mat, drikke, øvrig husholdning, bensin - og evt. andre ting han måtte trenge. Nå kommer sikkert svarene til å gå i retning av at han får jamen finne seg jobb og forsørge seg selv - og det er greit - det er også meningen - vi er bare ikke der ennå, men spørsmålet var mer om det er rimelig at faren er med og deler utgiftene knyttet til at han faktisk bor gratis hos meg. Far kan si nei. Han har kke bdragsplikt lenger. kke du heller,men du vil han skal bo der mens han har et friår. Da har du ikke mye ¨velge i. Du kan sende han på sosialkontoret. Da må de dekke halve husleien,strøm,mat og andre utgifter som følger med. Selvsagt trekker de fra de 2000 han tjener. Og antagelig vl de nøste tak han for å få han nn på noe.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #15 Skrevet 16. juli 2009 Jeg mener at faren selvsagt skal fortsette å betale bidrag til barnet så lenge han ikke er ferdig med utdanningen. Faren bør heller øke bidraget etter som barnets behov nå antas å være høyere enn tidligere, i tillegg til at faren bør betale husleie for barnet når barnet bor hos moren (halvparten av markedspris). Jeg vil tro at et rimelig anslag for tilskudd fra far for de flestes økonomi vil ligge på ca 5-7000 kroner pr måned. Den var dagens morsomste. Hvor lenge skal far betale bdrag. mange bor hjemm tl de er 30. Noen hopper av vg.skole og har flere friår. Skal far betale mellom 5-7000 for at en vil slenge hjemme ?
Gjest Mann35 Skrevet 17. juli 2009 #16 Skrevet 17. juli 2009 Hei. Tror det beste du kan håpe på er å spørre om far vil være med å sponse guttungen. Vil han ikke så er det ikke noe å gjøre med det. Personlig så er jeg litt i tvil selv om hvordan jeg ville gjort det dersom det var min sønn. Det finnes vel plenty av bensinstasjoner, kiosker, butikker og lignende som han kan få seg en jobb i. Tror ikke sønnen din kommer til å bli så ivrig med å skaffe seg jobb så lenge du legger alt til rette for ham. Innfør noen små krav så kanskje det blir mer "spennende" å få seg en jobb? Si at du ikke har råd til mer bensin, må spare inn på treningsutstyr o.l. Da hjelper det nok kan jeg tenke meg
CeeCee Skrevet 17. juli 2009 #17 Skrevet 17. juli 2009 Personlig mener jeg at å la en 19 åring bo gratis hjemme under et "friår" er å sy puter under armene på poden. Dette såkalte "friåret" brude du la være en læringsprosess på det å bli voksen og ta ansvar for seg selv og sin økonomi. Regninger vil komme og må betales. Sånn er det bare her i livet. Alt koster; Husleie, bensin, mat, fritidsaktiviteter, klær, "festligheter" osv. Han må lære seg å ha orden på sin egen økonomi, og det er flott han kan lære dette mens han ennå bor hjemme og du har litt kontroll. Dersom det skulle knipe skikkelig kan du heller "hjelpe" han ut, ved å låne han noen kroner. Hvordan tror du det vil gå når han endelg flytter for seg selv hvis han ikke har noen trening på dette området?
kevlar Skrevet 17. juli 2009 #18 Skrevet 17. juli 2009 (endret) Jeg er selv fra en «velstående» familie, penger har aldri vært noe problem for oss, men jeg har hatt et sterkt ønske om å klare megselv. Jeg har vært hundre prosent selvstendig fra jeg flyttet ut som 16åring (vha. lån, stipend og jobbing) med veldig få unntak (fikk låne penger av fatters til en uforutsett flytting med et stort depositum). Hver sommer siden har jeg jobbet hekken av meg for å ha litt å spe på resten av året, dekke husleie i sommerferien og kjøpe ting jeg ønsker meg. Nå har jeg klart megselv i 9 år, har en lusen jobb (~140/t) ved siden av studiene, og klarer likevel fint å tjene inn 5000kr på fem stk 7,5-timers arbeidsdager (han vil som meg skatte minimalt når man tjener såpass lite pr år), det er ikke akkurat mye forlangt at han jobber fem dager i måneden? Og har han behov utover 5000kr/mnd når han slipper husleie har han et luksusproblem. Legg vekk moderlige følelser; det er ikke synd på ham! Endret 17. juli 2009 av kevlar
Nadine Skrevet 17. juli 2009 #19 Skrevet 17. juli 2009 Personlig mener jeg at å la en 19 åring bo gratis hjemme under et "friår" er å sy puter under armene på poden. Er veldig enig i dette. Friår fra studier er selvsagt greit, hadde dette selv - men man må gjøre noe dette året man går hjemme. Ts sa noe om at gutten driver med idrett på dagen og at dette er vanskelig å kombinere med jobb.. Er så skeptisk til disse guttene som får lov å holde på sånn! Jobb først - og så trening! At faren må betale.. Det går jo an å spørre, men tviler på at jeg hadde gjort det egentlig. Mat og husleie må man jo uansett ha - og resten får gutten ordne selv når han er såpass gammel. Går jo an å sponse litt, men han er jo faktisk 19 år..
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #20 Skrevet 17. juli 2009 Og når skal voksne "unger" finne ut at de må greie seg selv? Når de er ferdig med 7 år på universitetet og nærmer seg 30? En omtenksom far som ønsker å støtte deg som alenemor(i tilfelle du er det) vil være med å betale matutgiftene en 19 åring må ha. Jeg mener dette er penger som skal gå rett til deg, da det er du som står for innhandling, og som skal dekke halvparten av 19-åringens frokost/lunsj/middag/kvelds(for å være pirkete). Jeg ville selv sagt 1000 kr i mnd(eventuelt litt mindre). En 19åring som får 1000 kr av faren i mnd vil nok ikke akkurat prioriteres til mat. Klær, treningsutstyr osv bør han betale selv med pengene han tjener. Han bør fylle bensin oftere, hvis han kjører mer enn deg. Dette er jo enkelt å forklare for ham også, kjører han mer, må han betale mer. Logisk. Andre utgifter som "husleie" mange av de andre her inne er besatt av, så spiller jo ikke dette noen rolle for deg vil jeg regne med, med mindre du skulle ha flyttet ut fordi han var ferdig med VGS og funnet deg en leilighet med 1 rom mindre. Det tviler jeg på at du har planer om uansett(men bare for å poengtere dette ovenfor disse hysteriske "stå-på-egne-bein"-folka). Det samme med strøm. Dette er jo utgifter du vil ha uansett. Er du i humør til å lære han å ta ansvar, så kan du jo kreve 1500 kr i husleie hver måned og sette disse direkte inn på BSU-kontoen hans(helst uten at han kjenner til det), så får han seg en positiv overraskelse når han skal flytte ut selv, samtidig som at han har lært seg at alt koster penger. Det kommer jeg til å gjøre med mine barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå