Gå til innhold

Mislykkede fløtegratinerte poteter

Petra Pan *

Anbefalte innlegg

Jeg elsker fløtegratinerte poteter, og blir lett provosert hver gang jeg leser at det er superenkelt å lage. Jeg er ingen analfabet på kjøkkenet, men akkurat dette har jeg dårlige erfaringer med.

Jeg har prøvd mye: Melk-og-fløte-blanding, bare fløte, mye fløte, lite fløte, koke potetskivene i fløte først, takstenmønster i formen, ulike typer poteter osv.

Resultatene har vært bl.a.:

- Fløten blir rar med små "krystaller" i

- Fløten trekker ikke inn i potetene, så potetene smaker som vanlig kokt potet med masse fløte rundt

- Potetskivene klistrer seg sammen og blir tørre

Hva gjør jeg feil?? :klø: Hvor mye fløte bør jeg bruke? Bør jeg bruke kremfløte eller matfløte?

Blir veldig takknemlig om noen kan gi meg hemmeligheten bak gode fløtegratinerte poteter. Kjedelig å ikke kunne lage favoritten sin! :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får heller ikke til det der. Jeg vil ha fløyelsmyke fløtegratinerte poteter, men alt jeg får er en form med knusktørre poteter og skilt fløte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg lager potetene med matfløte, skiller fløten seg og blir kornete, slik du beskriver. Vet ikke hvorfor dette skjer, det skjer i hvert fall ikke når jeg bruker kremfløte. Type potet vil ha noe å si for om fløten trekker inn eller ikke, du bør bruke litt melete poteter, ikke nypoteter f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,elsker fløtepoteter og mine er kjempegode syntes jeg,he he.Kutter potetene i skiver,så tar jeg på pepper og hakker litt løk som jeg au har oppi,er jo smakasak det da..Så heller jeg oppi en pakke kremfløte så etterfyller jeg med Hmelk men kun opptil toppen av potetene..Tar ost oppå ca 10 min før de er ferdige.Lykke til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_poteten_*

Først og fremst; bruk kremfløte! Vi prøvde å erstatte kremfløten i oppskriften vår med matfløte en gang og det ble mislykket. Fløten "tørket" på en måte inn og blandingen ble tørr og klumpete. (mulig vi brukte for lite da...)

Nå er det mannen i huset som er ekspert på denne retten her, men slik gjøres det; (til to personer)

1. skjær potetene i skiver

2. kutt opp hvitløk (alt ettersom hvor mye du ønsker, vi bruker vel ca. 3-4 fedd i den lille formen vår, dette er egentlig ganske lite. Bruk gjerne mer om du ønsker sterkere hvitløksmak)

3. kutt opp 1 løk (eller rødløk for litt mildere smak)

Smør formen med olje/smør. Sett ovnen på 225 grader.

Gjør så følgende i denne rekkefølgen;

Legg først ett lag med poteter, så det dekker bunnen. Så sprer du løk og hvitløk utover. Salt og pepper. Ost. Dette gjør du om igjen; potet, hvitløk/løk, salt og pepper, ost. Og slik fortsetter du til du har fyllt formen. Avslutt med potet også ost på toppen.

I formen vi har (som er liten) går det vel 3 lag oppå hverandre.

Så er det (krem)fløten, det er nettopp her det kan gå "galt". Fyll på så du "såvidt" ser fløten. Det er viktig at du ikke bruker for mye fløte..Hos oss er en hel kartong fløte (0,3l) perfekt i formen. En god tommelfingerregel er at det siste laget ikke skal ligge i fløte. Fyll på i kantene, så fløten blir jevnt fordelt i formen.

Sett den midt i ovnen (som selvsagt allerede er varm). Den pleier å stå ca. 40 min, men du må se det ann. Den blir ganske mørk (på nippet til brent) på toppen før den er ferdig.

Lykke til, du får gi oss rapport etterpå hvordan det gikk :)

:spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anny_*

Her skal du få min oppskrift med nøyaktige mål, som jeg ALDRI har mislykkedes med!

Fløtegratinerte poteter.

1 kilo poteter

3.5 dl. melk

2 dl. kremfløte

1 stor løk

1 fedd hvitløk

1/4 ts revet muskatnøtt

salt, pepper

revet ost.

Vask og skrell potetene, skjær dem i tynne skiver. Hakk løk og finhakk hvitløk. Ha potetene i en kjele med melk, fløte, løk og hvitløk. Kok opp, la det småkoke i 10 min. Smak til med muskat, salt og pepper. Hell over i en ildfast form. Dekk med revet ost, og la formen stå midt i stekeovnen ved 225 grader i ca. 15 min., eller til potetskivene er møre og osten gyllen.

Gi gjerne tilbakemelding på hvordan det gikk!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Meticulous

Vi har hatt samme problem her.

Fant etter hvert ut at det rett og slett var potetene som gjorde det.

Kjøp noen litt mer melne som noen over her skrev - de som er lysere i skallet fungerer fint. De mørkere trekker ikke til seg noe som helst.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anny_*

Jeg tror ikke det er lut med melne poteter, (Kerrs Pink, f.eks), fordi de smuldrer lett opp når man skreller dem. Har alltid brukt faste: Beate, Troll, m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fløten trekker bedre inn i dem, jeg synes det er bedre enn med de faste, hvor fløten ligger rundt dem bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jinx82-utlogget

Jeg bruker kun kremfløte som væske når jeg lager,

tror grunnen til at det blir mislykket med matfløte er lavere fettprosent?

Jeg pleier å skrelle potetene og skjære dem i skiver,

hakke løk/hvitløk og legge potet og løk lagvis i formen,

og krydre hvert lag med salt/pepper/hvitløk evt.

Har ost på toppen, og heller kremfløte oppi formen.

For at fløten ikke skal koke over, bør ikke mengden være

over halve høyden på formen.

Min form står ganske lenge i, er ikke sikker på hvor lenge,

men om potetene/osten har en tendens til å bli brent går det

an å legge et bakepapir oppå og så legge ost på nærmere slutten.

Har prøvd å lage med mandelpoteter som er melne/grynete,

og disse sugde opp all væsken slik at det bare ble en tjukk masse i formen.

Bakpå potetpakkene pleier det stå hva de er egnet til, kan være lurt å sjekke!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, tusen takk for mange gode svar! Nå ble jeg veldig glad. :smilorange:

Høres ut som kremfløte og melne poteter er tingen, samt ikke for mye fløte.

Gleder meg til å prøve i kveld, rapport kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg elsker fløtegratinerte poteter, og blir lett provosert hver gang jeg leser at det er superenkelt å lage. Jeg er ingen analfabet på kjøkkenet, men akkurat dette har jeg dårlige erfaringer med.

Jeg har prøvd mye: Melk-og-fløte-blanding, bare fløte, mye fløte, lite fløte, koke potetskivene i fløte først, takstenmønster i formen, ulike typer poteter osv.

Resultatene har vært bl.a.:

- Fløten blir rar med små "krystaller" i

- Fløten trekker ikke inn i potetene, så potetene smaker som vanlig kokt potet med masse fløte rundt

- Potetskivene klistrer seg sammen og blir tørre

Hva gjør jeg feil?? :klø: Hvor mye fløte bør jeg bruke? Bør jeg bruke kremfløte eller matfløte?

Blir veldig takknemlig om noen kan gi meg hemmeligheten bak gode fløtegratinerte poteter. Kjedelig å ikke kunne lage favoritten sin! :spise:

kremfløte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1jeg har i en dl helmelki en liten kartong,dette passer min form.

Når du skreller potetene,så legg de i vann . gjerne et par timer for å få u stivelen. Så kutter du de opp... Skift vann underveis, eller om du er ute,så legg en tallerken oppned i vannet,så ikke potene blir liggende i stivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart. Her går det så det griner med både kremfløte og matfløte, om en annen. - Med og uten melk. Men alltid uten hvitløk. Legger gjerne ei løkring mellom hver eller annenhver potetskive, men til kraftig mat, gjerne tynne løkskiver. Noen ganger has revet ost i sammen med fløten, andre ganger droppes osten og øverste potetlaget får beholde skallet på (niskrubbet).

Til fisk har jeg blandet kremost eller snøfrisk med fløtemelk, til røkt kjøtt baconost (lar osteesken stå ei stund over ventilatorlampa så den blir myk og velvillig, fløten romtemp). Har brukt nypotet og gammelpotet om hverandre, og tror bare det har mislyktes tre ganger. To der fløten skilte seg, samt en kremering pga en masete telefonseanse.

Skjønner nå at jeg heller burde levert inn lottokuponger. :fnise:

Endret av Kamikatze
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik lager jeg fløtegratinerte poteter, det blir alltid vellykket. :) Jeg steker løk og hvitløk mykt. Har i poteter i skiver og heller på kremfløte. Har i salt og pepper. Dette får koke opp og så småkoke under lokk 10-12 minutter. Så kan denne godt stå slik (av varmen) til slutten av middagslagingen. Da har jeg alt i en ildfast form, drysser på ost og steker 20-30 minutter i ovnen.

Synes dette er en mye mer praktisk måte å lage fløtepoteter på enn om den skal stekes i ovn hele tiden. Ofte serverer man jo fløtepoteter til noe som skal stekes i ovnen, gjerne ikke på samme temperatur som potetene og det er ikke plass til begge. På denne måten kan kjøttet stekes først, og mens det hviler gjøres potetene ferdig i ovnen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funket, det, Arkana. Jeg lagde i dag og de ble slettes ikke verst. Takk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dro rett på ferie etter at jeg prøvde tipsene deres, så har ikke fått sagt fra hvordan det gikk før nå:

Endelig klarte jeg det! Takket være alle god hjelp jeg fikk her - tusen takk!

Det ble helt nydelig. Selv om jeg klarte å fylle formen litt full, så det nesten kokte over, men det ble kjempegodt - deilig tykk konsistens og fløtetrukne poteter... mmmmmm!

Trikset var tydeligvis kremfløte + melne poteter + fløte til under øverste lag (brukte en putt fløte og etterfylte det lille som manglet med lettmelk). I tillegg ventet jeg med å legge på osten til mot slutten av steketiden, slik at jeg ikke ble fristet til å ta ut potetene for tidlig fordi osten ser ferdig ut... Og la på litt folie på slutten så den ikke ble brent.

Ble så godt at jeg forpiste meg :ler: , og kommer nok til å lage det en del fremover...

Takk igjen for at dere tok tida til å gi meg deres knep! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...