Gå til innhold

regner dere lærer og sosionom

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Unnskyld at jeg sier det, men siden du synes tre år på høgskole kvalifiserer for "lavstatus", hvor lang utdannelse har du selv? Bare ved å lese de få linjene du skriver, finner jeg en rekke skrivefeil... Synes ikke det tyder på spesielt høy kompetanse i alle fall...

Skrivefeil? gramatikkfeil? ...jeg har etter videregående: ca 13-14år. en master, et prof.studie pluss noen små tullefag jeg tok samtidig med master.

Hva får deg til å tro at man overhode gidder å legge vekt på rettskrivning i dette forumet.. skriving av kommentarer skjer ofte ved at fingrene farer ovver tastaturet uten tanke for gramatikk, rettskrivning eller/også veldig ofte semantikk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Skrivefeil? gramatikkfeil? ...jeg har etter videregående: ca 13-14år. en master, et prof.studie pluss noen små tullefag jeg tok samtidig med master.

Hva får deg til å tro at man overhode gidder å legge vekt på rettskrivning i dette forumet.. skriving av kommentarer skjer ofte ved at fingrene farer ovver tastaturet uten tanke for gramatikk, rettskrivning eller/også veldig ofte semantikk.

Du er jo raskt ute med å dømme andre, da må du regne med selv å bli utsatt for tilsvarende. Jeg synes måten mennesker ordlegger seg på viser ganske mye om en person.

Skrevet
Synes ikke lærer er lavstatus hvis du underviser på høyskolen eller universitetet.

Sosionom derimot...har jobbet med sosionomer der jeg tar vakter ved siden av studiet. JA, helt klart lavstatus.

Telefonselger snakker vi ikke om!

Hehe! Du beviser jo bare med utsagnet ditt - nå forutsetter jeg at du klarer utdannelsen din - at det er en rekke latterlige Leger, som på tross av sitt yrke, generelt er det jeg vil kalle lavstatus mennesker.

Jeg jobber som advokat, men må si at jeg aldri har operert med en sånn "rangordning" over status basert på yrke som du tydeligvis gjør. Det som gjør et menneske til høy/lavstatus er jo personlige egenskaper og personlighet. Har hatt en god del kollegaer som på tross av sin "flotte" tittel, har vært uspiselige, overfladiske, egoistiske og uten samvittighet. Naturlig nok anser jeg de som mer lavstatus enn en mann eller kvinne som er trygdet, jobber i kassa på rimi, er førskolelærer osv. - dersom disse personene har en god personlighet og personlige egenskaper som står i sterk kontrast til noen av kollegaene som jeg tidligere nevnte.

Gjest Gjest
Skrevet
Du er jo raskt ute med å dømme andre, da må du regne med selv å bli utsatt for tilsvarende. Jeg synes måten mennesker ordlegger seg på viser ganske mye om en person.

"utsatt for tilsvarende" Jeg svarte vedkommende på det hun spurte om. Hva skal jeg utsettes for og hvorfor?

Er enig at ordlyden gir et inntrykk av hvordan en person er, men at skrivefeil (regner med at du mener rettskrivning, ikke gramatikk) skal bety noe er jeg ikke enig i. Da må du snart arrestere "halve" Norge hvis du ser på hva som skriver i diverse fora og meningsyttrende media.

For noen år siden var jeg også veldig kjapt ute og pekte med fingeren på "dårlige norskkunnskaper", men det har ingen ting for seg i slike useriøse fora som KG tross alt er.

Skrevet
Jeg synes måten mennesker ordlegger seg på viser ganske mye om en person.

Enig! I utgangspunktet...

I en vanlig samtale/diskusjon vil man forholde seg til toneleie, kropsspråk, øyne, volum m.m. I et forum vil man ikke ha noen av disse signalene å støtte seg til, og man (eller i alle fall jeg selv) finner andre knagger å henge en person på.

Jeg vil ikke si jeg er hverken 100% bevisst eller ubevisst, men at hvordan et innlegg er formulert (grammatikk, ortografi, avsnitt) påvirker meg absolutt. Det er heller ingen skade å være velartikulert, selv om tekniske ferdigheter er det jeg først merker meg.

Innlegg som har utstrakt bruk av dialektord, mye orddelingsfeil (på grensen til en ortografisk pandemi tror jeg) og ikke minst mangel på avsnitt er veldig "tunge" å lese...synes JEG!

...dog finnes det mengder av unntak.

Skrevet
For noen år siden var jeg også veldig kjapt ute og pekte med fingeren på "dårlige norskkunnskaper", men det har ingen ting for seg i slike useriøse fora som KG tross alt er.

Du har ikke eksempler på seriøse (norske) forum?

Jeg synes ikke veldig mye om diskusjon.no (kommer ann på emne), ei heller forum for gravide ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Du har ikke eksempler på seriøse (norske) forum?

Jeg synes ikke veldig mye om diskusjon.no (kommer ann på emne), ei heller forum for gravide ;)

hvordan vet du at jeg ikke har eksempler på seriøse forum?

Gjest Gjest
Skrevet
Hehe! Du beviser jo bare med utsagnet ditt - nå forutsetter jeg at du klarer utdannelsen din - at det er en rekke latterlige Leger, som på tross av sitt yrke, generelt er det jeg vil kalle lavstatus mennesker.

Jeg jobber som advokat, men må si at jeg aldri har operert med en sånn "rangordning" over status basert på yrke som du tydeligvis gjør. Det som gjør et menneske til høy/lavstatus er jo personlige egenskaper og personlighet. Har hatt en god del kollegaer som på tross av sin "flotte" tittel, har vært uspiselige, overfladiske, egoistiske og uten samvittighet. Naturlig nok anser jeg de som mer lavstatus enn en mann eller kvinne som er trygdet, jobber i kassa på rimi, er førskolelærer osv. - dersom disse personene har en god personlighet og personlige egenskaper som står i sterk kontrast til noen av kollegaene som jeg tidligere nevnte.

Hvis du jobber som advokat så har du tydeligvis veldig lite å gjøre for etter det har lest av deg til alle døgnets tider så virker det ikke som du akkurat er nedlesset i arbeid..

Når det er sagt, det er stygt å lyve på seg en arbeidstittel bare for å gi sitt eget innlegg "tyngde"

Skrevet (endret)
Hvis du jobber som advokat så har du tydeligvis veldig lite å gjøre for etter det har lest av deg til alle døgnets tider så virker det ikke som du akkurat er nedlesset i arbeid..

Når det er sagt, det er stygt å lyve på seg en arbeidstittel bare for å gi sitt eget innlegg "tyngde"

Hehe, vi har PC og internett tilkobling på jobben OG jeg har hatt 5 uker ferie! (Jeg har til og med internett og PC hjemme).

Så sorry mac, skryter på meg svært lite. Men fint jeg satt deg såpass på plass at du var nødt til å si -" du er ikke advokat så jeg gidder ikke å svare" - siden du tydeligvis ikke hadde noe saklig å komme med. :fnise:

Endret av kristian82
Gjest Gjest
Skrevet
Syns det er hårreisende å gradere yrker på denne måten. Vi trenger alle yrkesgrupper her i landet, og vi er faktisk gjensidig avhengig av hverandre.

Dessuten er det ikke måte på hvor mye kritikk enkelte kommer med her inne av mennesker som av en eller annen grunn ikke er i arbeid. Også skal man attpå til se ned på ulike yrkesgrupper. Helt utrolig.

Jeg er for det meste enig i dette, men det er faktisk yrkesgrupper som ikke er viktige i et samfunn, og jeg må innrømme at jeg ser litt ned på mennesker som velger å jobbe innenfor disse. Jeg tenker da på telefonselgere, reklamefolk osv. For min del er følelsen av å være til nytte mye av gleden ved å ha en jobb i utgangspunktet. Jeg jobbet som telefonselger selv da jeg var tenåring, og det er ikke noe jeg er stolt av. Jeg har heller ikke noe mer medfølelse for andre som nå er telefonselgere av den grunn.

Men sosionomer og lærere har jeg selvfølgelig respekt for på linje med alle andre som bidrar til fellesskapet.

Gjest Badabing
Skrevet

Absolutt ikke! Jeg ser på begge typer yrker som typisk intellektuelle.

Skrevet (endret)

I tillegg til det jeg skrev to innlegg lenger opp - så fikk du tydeligvis ikke med deg hva jeg skrev i innlegget mitt angående status. Jeg er ikke som deg, ergo så tenker jeg ikke slik at et innlegg får mer tyngde ut i fra hva man jobber med. Så å skryte på seg, er det vel langt mer trolig en yrke og studie- status tulling, som deg selv gjør.

Endret av kristian82
Skrevet
Lærer er på en delt 49. plass på min statusyrkeliste.

Sosionom er på 57. plass.

Telefonselger er helt nede på 84. plass

Grensen for lavstatus går ved 72. plass. Jeg tror dette er en ganske allmenn oppfatning.

Hvor havner sykepleiere?

Skrevet
Hei! Jeg er også sosionomstudent, og har ett år igjen. Da jeg begynte for 2 år siden, var opptakskravet 57 studiepoeng for oss som hadde full uttelling på alderstillegg. De som kom inn og var under 23, var alle skikkelige skolelys. Ikke for at det sier noe om egnethet, men det viser iallefall at ikke "alle" kom inn. Og dette med at man bare skraper i overflaten, syns jeg er en forenkling av hva man holder på med. Som sosionom har man en oversikt som mange andre "hjelpere" ikke har, og i tillegg fordyper man seg vel i det man holder på med i forhold til den arbeidsplassen man har?

Det med "kvinneklubb" er nok et poeng, og jeg håper inderlig at jeg klarer å beholde min saklighet når jeg begynner i jobb.

Men er det noen her som vet hva som er begynnerlønn for sosionomer ansatt i kommunen? Tror den er ganske lav......

Hvor i landet krevde de 57 poeng for opptak av sosionom? Jeg vet av erfaring at både i sosionomutdannelsen og på barnevern er det mange studenter som har vært i utpreget vanskelige situasjoner selv, når de så har kommet seg ut skal de "frelse" verden. En av mine beste venninner er sterkt alkoholisert og går 2. året på sosionom. Dette var bare ett eks.

Gjest Gjest
Skrevet
I tillegg til det jeg skrev to innlegg lenger opp - så fikk du tydeligvis ikke med deg hva jeg skrev i innlegget mitt angående status. Jeg er ikke som deg, ergo så tenker jeg ikke slik at et innlegg får mer tyngde ut i fra hva man jobber med. Så å skryte på seg, er det vel langt mer trolig en yrke og studie- status tulling, som deg selv gjør.

Traff tydelig en nerve. Tror vel neppe du hadde giddet å reagere hvis det ikke hadde ...du skriver jo tross alt 2 ganger.

Tror nok kanskje du er en liten myk tøffelmann.Tror nok du kanskje jobber i barnehage eller et eller annet "kvinneyrke" :lur:

Har som sagt lest litt i "trådene" dine.

Skrevet (endret)
Traff tydelig en nerve. Tror vel neppe du hadde giddet å reagere hvis det ikke hadde ...du skriver jo tross alt 2 ganger.

Tror nok kanskje du er en liten myk tøffelmann.Tror nok du kanskje jobber i barnehage eller et eller annet "kvinneyrke" :lur:

Har som sagt lest litt i "trådene" dine.

:fnise::klemmer:

Du har rett med at du traff en nerve. Jeg klarer desverre ikke - i alle fall ikke bestandig - å ikke bli provosert av patetiske og latterlige mennesker. Jeg må lære meg å bli bedre på å overse slike mennesker.

Ja, er nok en mykman. Jobber ikke i barnehage, men hadde ikke skammet meg et sekund om jeg hadde gjort det. Alle kan ikke være like badass som deg vettu tøffen. :fnise:

Endret av kristian82
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er sosionom, bryr meg ikke om folk som synes det er lavstatus eller whatever..det skal nevnes at det er kriterier for folk som skal i gjennom studiet, så NEI, ALLE kan ikke bli sosionom.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Blir lærer og sosionom regnet som lavstatusyrker? Eller tar jeg feil?

Overskriften var veldig mangelfull, synes jeg...du kunne ikke ha ispedd med mer informasjon, slik at ordet "lavstatus" viste seg i overskriften?! Det er så kjipt å gå inn i tråder med halvoverskrifter, fordi man lurer på hva det er.

Jeg anser de for å være vanlige "gjennomsnittsyrker".

Hva synes du selv da?

Skrevet
hvordan vet du at jeg ikke har eksempler på seriøse forum?

"Du har ikke eksempler på seriøse (norske) forum?" = spørsmål, og da er det fint med svar.

Du svarer som om jeg sier "Du har ikke eksempler på seriøse (norske) forum!" = en påstand. Jeg påstår ikke at du ikke har noen eksempler. Jeg SPØR om du kan komme med noen eksempler.

Godt eksempel på noe jeg påpekte i en annen tråd, nemlig at rettskriving har noe å si på et forum, men det er fåfengt så lenge leseren ikke har samme kunnskap.

Unnskyld for å dra dette off-topic, men sånn går det når man leser for mye mellom linjene samtidig som man er i forsvarsposisjon. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor i landet krevde de 57 poeng for opptak av sosionom?

Bergen

I mange andre byer er det mye lavere krav, og noen steder også åpen utdanning.

Sosionom er nok et noe lavstatusyrke ja. Det finnes en del fantastisk flinke sosionomer som absoludt hadde hevet syntes på sosionomer om det var disse man generaliserte ut i fra. Sosionomer gjør også en veldig viktig jobb for veldig mange mennesker. Men desverre må jeg nok si meg enig i at det finnes ferre dyktige sosionomer enn de som er virkelig dyktige i det arbeidet de gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...