Gå til innhold

regner dere lærer og sosionom

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lux_*
Skrevet

Jeg har hørt mange som har sammenlignet læreryrket og sosionomyrket med telefonselgere og butikkansatte. En kunne tatt hvem som helst fra gata til å bli telefonselger men en kunne ikke tatt hvem som helst fra gata til å bli lærer eller sosionom.

Blir lærer og sosionom regnet som lavstatusyrker? Eller tar jeg feil?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet
Blir lærer og sosionom regnet som lavstatusyrker?

Nei, ikke i min verden :)

Mulig noen ser på de to yrkene som litt "lavstatus" basert på gjennomsnittlig lønnsnivå, men dem om det.

Skrevet
Jeg har hørt mange som har sammenlignet læreryrket og sosionomyrket med telefonselgere og butikkansatte. En kunne tatt hvem som helst fra gata til å bli telefonselger men en kunne ikke tatt hvem som helst fra gata til å bli lærer eller sosionom.

Dummeste sammenligningen jeg har hørt. Det sier jo egentlig sitt om personen som klarer å mene på det - han/henne duger nok verken til telefonselger eller lærer. :fnise:

Skrevet

Lærer er på en delt 49. plass på min statusyrkeliste.

Sosionom er på 57. plass.

Telefonselger er helt nede på 84. plass

Grensen for lavstatus går ved 72. plass. Jeg tror dette er en ganske allmenn oppfatning.

Gjest Medisinstudent
Skrevet

Synes ikke lærer er lavstatus hvis du underviser på høyskolen eller universitetet.

Sosionom derimot...har jobbet med sosionomer der jeg tar vakter ved siden av studiet. JA, helt klart lavstatus.

Telefonselger snakker vi ikke om!

Gjest Purple Haze
Skrevet

Syns det er hårreisende å gradere yrker på denne måten. Vi trenger alle yrkesgrupper her i landet, og vi er faktisk gjensidig avhengig av hverandre.

Dessuten er det ikke måte på hvor mye kritikk enkelte kommer med her inne av mennesker som av en eller annen grunn ikke er i arbeid. Også skal man attpå til se ned på ulike yrkesgrupper. Helt utrolig.

Gjest Gjest_Christine_*
Skrevet
Syns det er hårreisende å gradere yrker på denne måten. Vi trenger alle yrkesgrupper her i landet, og vi er faktisk gjensidig avhengig av hverandre.

Dessuten er det ikke måte på hvor mye kritikk enkelte kommer med her inne av mennesker som av en eller annen grunn ikke er i arbeid. Også skal man attpå til se ned på ulike yrkesgrupper. Helt utrolig.

Helt enig med deg. Det virker dessverre som om det er en del avstumpede mennesker her inne, det synes jeg er langt verre enn å ha et yrke som ikke er "fint nok". Jeg vurderer mennesket etter hvordan det oppfører seg, ikke etter tittel. Måten "Medisinstudent" uttaler seg på er et eksempel på hva slags holdninger og utsagn jeg mener er uintelligente.

Det er mange ting i livet som avgjør hvilket yrke du ender opp med, av og til må en ta yrkesvalg på bakgrunn av forhold som andre kanskje ikke er klar over (og heller ikke har noe med). Jeg er verken lærer eller sosionom, men har all respekt for de som tar slik utdanning. De trengs på lik linje med alle andre.

De mest interessante og spennende menneskene jeg møter er de som virkelig er interessert, engasjert og stolt av yrket sitt. De som yter det lille ekstra som gjør hverdagen for andre mye bedre.

Gjest Gjest
Skrevet
Synes ikke lærer er lavstatus hvis du underviser på høyskolen eller universitetet.

Sosionom derimot...har jobbet med sosionomer der jeg tar vakter ved siden av studiet. JA, helt klart lavstatus.

Telefonselger snakker vi ikke om!

Hvorfor ser du på sosionomer som lavstatus?? Hva er lavstatus med og ha et yrke som går ut på og hjelpe mennesker som er i en vanskelig livsituasjon?

Hilsen sosionomstudent.

Gjest Purple Haze
Skrevet
Helt enig med deg. Det virker dessverre som om det er en del avstumpede mennesker her inne, det synes jeg er langt verre enn å ha et yrke som ikke er "fint nok". Jeg vurderer mennesket etter hvordan det oppfører seg, ikke etter tittel. Måten "Medisinstudent" uttaler seg på er et eksempel på hva slags holdninger og utsagn jeg mener er uintelligente.

Det er mange ting i livet som avgjør hvilket yrke du ender opp med, av og til må en ta yrkesvalg på bakgrunn av forhold som andre kanskje ikke er klar over (og heller ikke har noe med). Jeg er verken lærer eller sosionom, men har all respekt for de som tar slik utdanning. De trengs på lik linje med alle andre.

De mest interessante og spennende menneskene jeg møter er de som virkelig er interessert, engasjert og stolt av yrket sitt. De som yter det lille ekstra som gjør hverdagen for andre mye bedre.

Helt enig. Og jeg syns det er spesielt ille hvis "Medisinstudent" blir allmennlege, og skal behandle mennesker med ulike sykdommer og plager, med et slikt slett menneskesyn.

Gjest Medisinstudent
Skrevet
Hvorfor ser du på sosionomer som lavstatus?? Hva er lavstatus med og ha et yrke som går ut på og hjelpe mennesker som er i en vanskelig livsituasjon?

Hilsen sosionomstudent.

Hei sosionomstudent.

Først og fremst synes jeg det er kjempefint å hjelpe mennesker i nød. Grunnen til at sosionomyrket er lavstatus er følgende: dårlig lønn, det er en utdannelse der vedkommende ikke går i dybden på noen av fagene de sneier innom.. Litt juss, litt terapautisk virke, litt ditt, litt datt... såkalte "sosionomting"(vet selv godt hva det er å jobbe i sosionomstilling, har gjort det en god stund under studiet). Har lest et par av oppgavene som sosionomstudenter har skrevet...ofte så virker dette veldig "enkle" i problemstillingene.. I tillegg er det et typisk kvinneyrke som skaper en veldig dominerende" kvinnelig missforstått snillisme" blandet med et kvinnefelleskap og en stor porsjon "egotripp". Tro meg, det er ikke få personalmøter jeg har vært på som minner mer om jentekubb pga flertall kvinner i dette yrket.

Gjest Gjest
Skrevet

Feil, hvem som helst kan bli sosionom. Hvem som helst kan ikke bli telefonselger, men begge er veldig lavstatusyrker.

Gjest Gjest
Skrevet
Feil, hvem som helst kan bli sosionom. Hvem som helst kan ikke bli telefonselger, men begge er veldig lavstatusyrker.

Hvorfor er det "lavstatusyrker"? Hva vet du f.eks. konkret om utdanningen til en sosionom, samt det vedkommende jobber med?

Veldig greit med begrunnelser til hvorfor en har en oppfatning, ikke bare slenge ut påstander en ikke har dekning for.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor er det "lavstatusyrker"? Hva vet du f.eks. konkret om utdanningen til en sosionom, samt det vedkommende jobber med?

Veldig greit med begrunnelser til hvorfor en har en oppfatning, ikke bare slenge ut påstander en ikke har dekning for.

Jeg kjenner veldig godt til sosionom både yrke (tanten min er sosionom) og utdannelsen (ex-kjæreste er sosionom).

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg kjenner veldig godt til sosionom både yrke (tanten min er sosionom) og utdannelsen (ex-kjæreste er sosionom).

Ja, da kunne du kanskje gi en konkret begrunnelse da - eller er påstandene om "lavstatus" kun tuftet på det at du kjenner et par personer som er sosionom?

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, da kunne du kanskje gi en konkret begrunnelse da - eller er påstandene om "lavstatus" kun tuftet på det at du kjenner et par personer som er sosionom?

elendig, lønn, kun tre års høyskole, kvinneyrke, skraper kun i overflaten av kompliserte problemstillinger (har lest mye av litteraturen), kvinneklubb, mange sykemeldinger hos sosionomer som har jobbet noen år, etc,etc,etc..

Gjest Gjest
Skrevet

Feil, hvem som helst kan ikke bli sosionom. Studerer til og bli sosionom, studiet har et eget skikkethetskrav. Ikke alle er skikket til og bli sosionom. Ikke alle har personlig kompetanse og relasjons kompetanse. Man må klare og skape en god relasjon til brukerne.. Å tro meg at man har mange venninner og blir sett på en god vennine, betyr ikke at man er skikket til et slik yrke.. Et par stykker fikk faktisk beskjed om og slutte etter første året på studiet fordi skolen eller praksis plassen de hadde vært plasert på ikke så de som skikket..

Hilsen sosionom student.

Skrevet

Så enig, så enig! Alle kan ikke være leger, advokater eller hva pokker som regnes for å være høystatusyrker!

Gjest Gjest_Anny_*
Skrevet

Hei! Jeg er også sosionomstudent, og har ett år igjen. Da jeg begynte for 2 år siden, var opptakskravet 57 studiepoeng for oss som hadde full uttelling på alderstillegg. De som kom inn og var under 23, var alle skikkelige skolelys. Ikke for at det sier noe om egnethet, men det viser iallefall at ikke "alle" kom inn. Og dette med at man bare skraper i overflaten, syns jeg er en forenkling av hva man holder på med. Som sosionom har man en oversikt som mange andre "hjelpere" ikke har, og i tillegg fordyper man seg vel i det man holder på med i forhold til den arbeidsplassen man har?

Det med "kvinneklubb" er nok et poeng, og jeg håper inderlig at jeg klarer å beholde min saklighet når jeg begynner i jobb.

Men er det noen her som vet hva som er begynnerlønn for sosionomer ansatt i kommunen? Tror den er ganske lav......

Gjest Gjest
Skrevet
Hei sosionomstudent.

Først og fremst synes jeg det er kjempefint å hjelpe mennesker i nød. Grunnen til at sosionomyrket er lavstatus er følgende: dårlig lønn, det er en utdannelse der vedkommende ikke går i dybden på noen av fagene de sneier innom.. Litt juss, litt terapautisk virke, litt ditt, litt datt... såkalte "sosionomting"(vet selv godt hva det er å jobbe i sosionomstilling, har gjort det en god stund under studiet). Har lest et par av oppgavene som sosionomstudenter har skrevet...ofte så virker dette veldig "enkle" i problemstillingene.. I tillegg er det et typisk kvinneyrke som skaper en veldig dominerende" kvinnelig missforstått snillisme" blandet med et kvinnefelleskap og en stor porsjon "egotripp". Tro meg, det er ikke få personalmøter jeg har vært på som minner mer om jentekubb pga flertall kvinner i dette yrket.

Gjest Gjest
Skrevet
elendig, lønn, kun tre års høyskole, kvinneyrke, skraper kun i overflaten av kompliserte problemstillinger (har lest mye av litteraturen), kvinneklubb, mange sykemeldinger hos sosionomer som har jobbet noen år, etc,etc,etc..

Unnskyld at jeg sier det, men siden du synes tre år på høgskole kvalifiserer for "lavstatus", hvor lang utdannelse har du selv? Bare ved å lese de få linjene du skriver, finner jeg en rekke skrivefeil... Synes ikke det tyder på spesielt høy kompetanse i alle fall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...