Gå til innhold

Er så lei av dobbeltmoralen i samfunnet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er kjempe synd at dette med dyr og ferie er et så stort problem som det er. Er kjempe lei av å høre og lese år etter år: Dumpet katt på E6, Dumpet kattunger i pappeske hos dyrebeskyttelsen eller på et kjøpesenteret. Hund levnet i bilen. Hva i alle dager feiler det dere? Jeg kan ikke la være å lure på hva som skjer opp i hodet.

Er lei av å høre noen som sier at vi likestiller dyrene med mennesker, gjerne med det samme slike saker dukker opp.

NEI Hør her: Lidelse er lidelse uansett om det er deg meg eller nabohunden. Så slutt å dra fram denne romantiseringen. Det handler om empati og det handler om det faktum at man ikke påfører noen noe vondt som ikke har gjort deg NOENTING. Jeg ville brydd meg om ungen din hadde blitt slått på gata av en fremmed, ramlet og slått seg og lignende. Det handler ikke om å likestille mennesker og dyr, det handler om at lidelse og smerte er et faktum uansett om du har to ben, fire ben eller vinger.

Det som nemlig skiller mennesket og dyret i slike saker som gjør meg forbannet er at tobente har rettigheter og får mer hjelpen de behøver i forhold til firbente. Så å sammenligne mennesker og dyrs rettigheter skulle vært en smule galskap, for den skillen som finnes er langt i fra sammenligningsverdig!

Samtidig er det en stor dobbeltmoral i hele denne loven når jeg faktisk går stritt imot loven om jeg er vitne til at et dyr mishandles, jeg faktisk henvende meg til politiet eller dyrebeskyttelsen/vernet. Men hva er vitsen når holdningen egentlig er at det ikke er så nøye allikavell?

For dessverre nedprioriteres brudd på dyrevernloven. Anmeldelser av mishandling eller vanskjøtsel av dyr henlegges ofte i mangel på bevis. Men hva sier det til hva slags holdning man kan ha, når man førsta har videobevis og saken blir henlagt uansett? http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikke...kj%F8pesenteret Da kan jeg gjøre det samme?

Slikt forteller og viser en holdning om at slikt er greit i samfunnet. Og ja, dette gjør at dyrenes rettigheter blir en kamp som jeg på min side kjemper for. Hvorfor finnes det ikke dyrepoliti enda?

Er så sinnsykt lei av dette. Ta vare på dyrene deres og takk og lov for alle dere der ute som jobber for dette hver dag! Må være sykt slitsomt å jobbe i mot slike holdninger

Endret av KatzenThang
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har starten en tråd med link til den samme artikkelen og noe av den samme problemstillingen som ligger her. Dette er imdlertid et tema som ikke ser ut til å interessere særlig mange, så vi får vel bare leve med at vi blir sett på som litt halvsprø "skruller" som i det hele tatt gidder å bry oss! :ler:

Gjest Gjest_Therese_*
Skrevet

:klappe:

Dyr har rettigheter som nedprioriteres og som viser gang på gang at de har liten verdi, nettopp fordi det går ann å ikke bli sett på som en hykler etterpå og fortsette å bli tatt seriøst. Jeg jobber for dyrebeskyttelsen, og rett før sommeren ringte det mange som på død og liv ikke kunne ha katten sin lenger. Men det verste er at mange av de våger å ringe opp igjen en mnd etterpå (fordi de tror at vi ikke vet hvem de er) og vil adoptere en ny katt :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har starten en tråd med link til den samme artikkelen og noe av den samme problemstillingen som ligger her. Dette er imdlertid et tema som ikke ser ut til å interessere særlig mange, så vi får vel bare leve med at vi blir sett på som litt halvsprø "skruller" som i det hele tatt gidder å bry oss! :ler:

Det er ikke det at folk ikke bryr seg, det er bare det at det ikke er så mye å si. Å bare svare "enig" eller "ja, det er grusomt" har ikke så stor verdi, føler jeg.

Skrevet

Jeg er så enig. Jeg mener det er noe grunnleggende galt med samfunnets syn på dyr, når det er helt greit med dyr i sirkus, dyr i forsøk i sminkeindustrien, pelsdyr og høns som lever hele livet sitt overfòret i bittesmå bur. Når vi er inne på dobbelmoral synes jeg det er like ille at vi reagerer sterkt om katter og hunder blir neglisjert eller mishandlet, samtidig som vi uten problem spiser kylling eller egg fra burhøns.

Gjest Gjest
Skrevet

Samtidig er det en stor dobbeltmoral i hele denne loven når jeg faktisk går stritt imot loven om jeg er vitne til at et dyr mishandles, jeg må faktisk henvende meg til politiet eller dyrebeskyttelsen/vernet. Men hva er vitsen når holdningen egentlig er at det ikke er så nøye allikavell?

For dessverre nedprioriteres brudd på dyrevernloven. Anmeldelser av mishandling eller vanskjøtsel av dyr henlegges ofte i mangel på bevis. Men hva sier det til hva slags holdning man kan ha, når man førsta har videobevis og saken blir henlagt uansett? http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikke...kj%F8pesenteret Da kan jeg gjøre det samme?

Slikt forteller og viser en holdning om at slikt er greit i samfunnet. Og ja, dette gjør at dyrenes rettigheter blir en kamp som jeg på min side kjemper for.

Er dette en lov? Å anmelde slikt når man er vitne til det?

Og samtidig vil jeg bare si at jeg er enig i at det er en dobbeltmoral om det er en lov om dette. Da blir det en lov som er en moral som ikke følges opp seriøst.

Skrevet (endret)
Dette er imdlertid et tema som ikke ser ut til å interessere særlig mange, så vi får vel bare leve med at vi blir sett på som litt halvsprø "skruller" som i det hele tatt gidder å bry oss! :ler:

Det er ikke det at folk ikke bryr seg, det er bare det at det ikke er så mye å si. Å bare svare "enig" eller "ja, det er grusomt" har ikke så stor verdi, føler jeg.

Nei det trenger ikke å bety at folk ikke bryr seg. Men igjen så er det akkurat det en kan føle seg som, som Leo nevner over deg: Vi er halvsprøe skruller som gidder å bry oss når ingen andre svarer eller vil diskutere. Man vet jo selvsagt ikke alltid hva man skal si til akkurat det trådstarteren sier, men man kan diskutere og la tråden gå flere veier og gi av det man har å by på i sin egen person: slik som Tabris gjør her. Men man kan jo også gi blomster og bukke som wacmoc. Betyr mye for meg hvertfall at det er flere som bryr seg, er jo en viktig sak for meg og er jo aldri lett å stå alene med en holdning. Og jeg er ingen propaganda og stor taler selv og skulle ønske jeg kunne slippe å skråle ut om dette, men å vise en holdning i samfunnet har som regel sin effekt. Nytter hvertfall ikke å gi opp eller ikke si noe. Vet ikke jeg.

Det verste er at mange sier at slike holdninger hadde man når man var naiv og ung, men for min del kom den når jeg ble mer kynisk og litt eldre. Jeg synes det er viktig å si at jeg er enig fordi jeg er enig. Og vil ikke at Leo skal føle seg som en skrulle eller den eneste som bryr seg :ler:

Endret av KatzenThang
Skrevet (endret)
Er dette en lov? Å anmelde slikt når man er vitne til det? Og samtidig vil jeg bare si at jeg er enig i at det er en dobbeltmoral om det er en lov om dette. Da blir det en lov som er en moral som ikke følges opp seriøst.

Dyrevernsloven er ganske pynt til dags dato men det er ikke lov til å drive med mishandling av dyr pluss at dumping av dyr er ulovlig. I Kamis saken hadde de eier på video fra kjøpesenterets overvåkningskamera. Eieren til Kamis sa at hun bare var borte fra den der i en time fordi hun skulle på butikken. Da hun kom dit igjen var katten borte. Men videoen fra kjøpesenteret filmet dette i et døgn så det er løgn. Saken ble henlagt tiltross bevis og løgn og det synes jeg viser til mye lavmål.

http://www.dyrevern.no/Emner/forbruker_og_...m_lov_rett/1484 http://www.dyrsrettigheter.no/?module=Arti...licOpen;ID=2271

Endret av KatzenThang
Skrevet
lidelse og smerte er et faktum uansett om du har to ben, fire ben eller vinger.

:blomst:

Skrevet

"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv" heter det i et dikt jeg leste en gang (mener det var Øverland som skrev?)

Jeg er enig med deg som skrev dette innlegget. Jeg reagerte faktisk STERKT på den reportasjen selv da jeg leste den forrige dagen! Det er helt uhørt hvor uberørte, noncharlante, likegyldige og "tolerante" folk er til dyrs lidelser.

Blir kvalm av folk som hevder at de "er så glad i katter" eller "er så glad i hunder", og som ikke tar hånd om dyrene sine når de har skaffet seg dem.. :kjefte:

Det er mange stygge overgrep som foregår mot dyrene, som samfunnet aksepterer og til og med hjelper til å opprettholde..

Det er til å grine av!!...

Godt å se at noen bryr seg! Vi må bare ikke gi oss å kjempe for dyrenes rett til et godt og verdig liv! Håper vi en dag kommer igjennom til de store massene med budskapet vårt... :rope:

Gjest brutal_mann
Skrevet

Menneskene står over dyrene. Så om noen ikke kan reise på ferie og ha et dyr samtidig så avliv dyret.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Problemet er at det er for enkelt å skaffe seg dyr. Alt for mange skaffer seg kjæledyr på impuls, uten å tenke nøye gjennom hva det innebærer.

Det verste jeg vet, er folk som kjøper kjæledyr i gave til barna sine.

Å ha en hund eller katt er et ansvar man tar på seg, som strekker seg over mange år. Og det er mye jobb å ha et dyr. Alt for mange har et for lettvint syn på den jobben og ansvaret som følger med dette.

Hvis man ikke er klar for å ta ansvar for dyret man skaffer seg, bør man for det første ikke skaffe seg dyr. For det andre bør man i det minste ta seg bryet med å omplassere dyret, i stedet for å velge slike horrible løsninger som man leser om hver eneste sommer.

Skrevet
Når vi er inne på dobbelmoral synes jeg det er like ille at vi reagerer sterkt om katter og hunder blir neglisjert eller mishandlet, samtidig som vi uten problem spiser kylling eller egg fra burhøns.

Jeg har problemer med det også, men jeg må si at jeg har større forståelse for at folk kan lukke øynene for lidelser de aldri har sett eller kanskje ikke en gang vet om enn at de med viten og vilje overlater ett dyr de har tilbragt måneder, og kanskje år, til seg selv og/eller regelrett mishandler det/dem. Man kan heller ikke forvente noen reaksjon på en anmeldelse av f.eks. fjørfeprodukson fordi dette er tillatt iht. gjeldende lover og forskrifter. Man bør imidlertid kunne forvente en reaksjon på at man f.eks. avliver katter på bestialske, setter dem fra seg der det måtte passe osv. fordi det faktisk er utrykkelig forbudt.

Og vil ikke at Leo skal føle seg som en skrulle eller den eneste som bryr seg :ler:

Det var da enda noe! :ler:

Menneskene står over dyrene. Så om noen ikke kan reise på ferie og ha et dyr samtidig så avliv dyret.

Hvis folk tok det ansvaret, så ville ikke dette ha vært noe stort problem ut over at det i utgangspunktet ikke er lov å avlive f.eks. friske hunder og katter heller. Når det er sagt, så skulle man jo tro at levende liv sto over materielle ting, men jeg synes det er en smule skremmende at man kan forvente seg strengere straff for å knuse noen bilruter enn for å mishandle en katt til døde.

Skrevet

Saken det refereres til er dessverre ikke enestående i sitt tilfelle.

Det eneste som er å håpe på er at presset fra "grasrota" blir større og større, slik at de som sitter og forvalter dette regelverket blir tvunget til å begynne å sette det ut i livet. Slik det er nå, eksisterer det kun på papiret.

Det er forferdelig at det skal være opp til hver enkelt som jobber i f.eks Dyrebeskyttelsen å kjempe livet av seg for å få igjennom en sak som egentlig er opplagt, for bare å oppleve å bli avfeid.

Eksempelets makt er stor, også når det kommer til dyrevern. Så lenge det er slik som i dag, er det fritt fram å vanskjøtte dyr i dette landet. Det er kun opp til den enkeltes samvittighet hvordan de behandler dyrene sine. Dyrene selv er rettsløse, og det er ikke et velstandssamfunn verdig!

Jeg mener kvaliteten på et samfunn kan måles etter hvordan de svakeste blir behandlet, og dyrene hører absolutt til her!

Ellers er jeg møkk lei av å høre sammenligningen mellom dyr og mennesker. "Mennesker er mer verd enn dyr" o.s.v. Jeg tenker rett og slett ikke over det jeg. Mulig det er slik, men for meg har det absolutt ingen praktisk betydning.

For meg er et levende vesen et levende vesen, og i møte med hvert enkelt, så behandler jeg de med den respekt de fortjener, enten de er med eller uten pels, går på 2 eller 4 bein, har klover, hover eller føtter, har vinger eller finner..

De fortjener alle å ha respekt for det livet de lever. Jeg har ikke noe i mot å spise dyr, eller avle dyr for mat, så lenge dyrene får et så godt liv som mulig fram mot en human avliving.

Det er milevidt fra dette og til det å sette dyr i bur og på utstilling ene og alene for menneskenes forlystelses skyld. Jeg kjemper det jeg kan for at husdyrene skal få bedre levevilkår, men jeg akter ikke å kjempe for at sirkusdyrene skal få flere timer lufting pr. dag.

Det eneste fornuftige og logiske er å avskaffe dyr i sirkus, avskaffe okseløp og tyrefekting. Det forfekter et syn på dyr som ikke hører hjemme noe sted, med tanke på den kunnskapen vi i dag har om dyrenes naturlige levesett.

Når det kommer til "folk som bryr seg mer om dyr enn mennesker", så er det fullstendig snudd på hodet. Det er ingen motsetning i det å være glad i dyr og å være glad i mennesker.

Tvert i mot viser det seg ofte at de som har mest respekt for dyrene er også de som har mest respekt for mennesker, mens det på motsatt side er bevist at de som mishandler dyr som barn, svært ofte går over til å mishandle mennesker når de er voksne.

Liten utblåsning herfra... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...