artloff Skrevet 16. juli 2009 #1 Skrevet 16. juli 2009 Jeg har hørt at det er flere som ikke får jobb gjennom NAV, men hos vikarbyråene står jobbene i kø. De jeg har pratet med sier at vikarbyråene ikke behandler arbeidere særlig bra. NAV ba en venn av meg å stille seg opp forran et firma grytidlig med atester i hånda og bønn i blikket. Dette minner jo om helt andre tider og steder. Hvilke erfaringer har andre?
Gjest Illiya Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 Det er kanskje lettere å få jobb gjennom vikarbyrå fordi arbeidsgivere er mer skeptisk til folk som får hjelp av NAV til å få seg jobb. Det er ofte en årsak til at de trenger hjelp av NAV til å få jobb.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 er vel kanskje også det at når man er registrert hos vikarbyrå viser det at man er villig/interessert i å virkelig jobbe, enn om man sitter hjemme på rompa å venter på at NAV skal trå til.. Men mener vikarbyrå er en uting, deres regler gjør det nesten umulig for personer å gå fra byrået og direkte ut i arbeidslivet, må kjøpes ut av byrået, tilstrekkelig timer etc etc.. folk blir behandlet mer som slaver enn som arbeidstakere.
Trillrund Skrevet 16. juli 2009 #4 Skrevet 16. juli 2009 folk blir behandlet mer som slaver enn som arbeidstakere. Helt sant! Ble syk av det...
artloff Skrevet 18. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. juli 2009 er vel kanskje også det at når man er registrert hos vikarbyrå viser det at man er villig/interessert i å virkelig jobbe, enn om man sitter hjemme på rompa å venter på at NAV skal trå til.. Men mener vikarbyrå er en uting, deres regler gjør det nesten umulig for personer å gå fra byrået og direkte ut i arbeidslivet, må kjøpes ut av byrået, tilstrekkelig timer etc etc.. folk blir behandlet mer som slaver enn som arbeidstakere. Har også fått det inntrykket. Har ikke vert borti problemet selv,men flere jeg kjenner har blitt temmelig dårlig behandlet. Lønn hver 14 dag, ingen skifttillegg, og å fagorganisere seg var det samme som avskjed på grått papir. Det kan da ikke være lovlig???? det å kjøpe seg ut av byrået har jeg aldri hørt om??? Jeg er temmelig sjokkert. Selv om man er aldri så arbeidsvillig er det jo ikke rart man kvier seg for å jobbe gjennom et vikarbyrå.
Zzyzx Skrevet 18. juli 2009 #6 Skrevet 18. juli 2009 Jeg har vært ansatt i to vikarbyråer med oppdrag av ca ett års varighet i hvert av dem. Jeg har ikke hatt noen problemer i det hele tatt (og jeg definerer ikke lønn hver 14. dag som et problem), jeg har fått lønna jeg skal ha til rett tid, de tilleggene jeg skal ha har blitt utbetalt og oppfølgingen ellers har blitt god. Husk at tillegg ikke er noe som blir betalt automatisk, det skal helst være definert i kontrakten eller i oppdragsbekreftelsen. Mange oppdragsgivere ønsker ikke å betale overtid til innleide vikarer, så da får man heller ikke overtidsbetalt. Det betyr også at man selvsagt ikke skal jobbe ett eneste minutt over definert arbeidstid.
feuerstein Skrevet 18. juli 2009 #7 Skrevet 18. juli 2009 Hva skulle vært problemet med lønn hver 14. dag? Har hatt det hos en tidligere arbeidsgiver, men det falt meg ikke inn at det kunne være et problem.
Makin' it big Skrevet 18. juli 2009 #8 Skrevet 18. juli 2009 Jeg har vært storfornøyd med vikarbyrået jeg jobbet for, hvertfall! Fikk min faste jobb gjennom dem, etter å ha vært vikar der først i først 6 mnd og etterpå i 8 mnd. Har bare godt å si om dem.
artloff Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 24. juli 2009 Jeg har vært ansatt i to vikarbyråer med oppdrag av ca ett års varighet i hvert av dem. Jeg har ikke hatt noen problemer i det hele tatt (og jeg definerer ikke lønn hver 14. dag som et problem), jeg har fått lønna jeg skal ha til rett tid, de tilleggene jeg skal ha har blitt utbetalt og oppfølgingen ellers har blitt god. Husk at tillegg ikke er noe som blir betalt automatisk, det skal helst være definert i kontrakten eller i oppdragsbekreftelsen. Mange oppdragsgivere ønsker ikke å betale overtid til innleide vikarer, så da får man heller ikke overtidsbetalt. Det betyr også at man selvsagt ikke skal jobbe ett eneste minutt over definert arbeidstid. Det er flere som jobber overtid selv om de ikke får lønn for det, rett og slett fordi de er redd for å miste jobben. Man kan ikke nekte å jobbe skift selv om man ikke får skifttillegg! eller nekte å jobbe overtid! da mister du jobben da.
Kara W Skrevet 24. juli 2009 #10 Skrevet 24. juli 2009 Det er sikker mange som har hatt dårlig erafringer med vikarbyråer, men det er også veldig mange som har hatt gode opplevelser. Det har selvfølgelig gode og dårlige sider ved seg. Den største negative siden er at hos noen firmaer blir man ikke tatt like seriøst som de fast ansatte og ikke får like god opplæring, da man bare er vikar (=midlertidig ansatt i manges øyne). Det hadde problemet har jeg hatt i kanskje 1/3 av vikarstillingene mine. Den store fordelen er at det er mye lettere å få jobb gjennom et vikarbyrå enn på egenhånd (gjelder selvfølgelig ikke alle bransjer). Hva man forhandler frem i kontrakten er selvfølgelig individuelt fra byrå til byrå, og fra de forskjellige arbeidstakerene. Når det gjelder å kjøpe ut vikaren så er det noe firmaet må gjøre dersom de ønsker å ansette vikaren fast etter at kontrakten har gått ut (eller før). Det er altså ikke noe arbeidstakeren selv betaler.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #11 Skrevet 24. juli 2009 I vikarbyråer jobber de skikkelig hardt for å skaffe jobber og folk. I NAV har jeg inntrykk av at mange "leker bedrift". Jeg kjenner ei som sto i NAV i fire år uten å bli tipset om en eneste jobb, selv om hun hadde jobbet med regnskap og var villig til å gå ned i lønn og stilling. Hun startet til slutt sin egen bedrift...
Zzyzx Skrevet 24. juli 2009 #12 Skrevet 24. juli 2009 Det er flere som jobber overtid selv om de ikke får lønn for det, rett og slett fordi de er redd for å miste jobben. Man kan ikke nekte å jobbe skift selv om man ikke får skifttillegg! eller nekte å jobbe overtid! da mister du jobben da. Ikke hvis vikarbyrået du jobber for er seriøse. Hvis jeg kommer ut for noen som krever at jeg jobber slik at jeg etter arbeidsmiljøloven skal ha overtidsbetalt, og jeg ikke får det, så gjør jeg faktisk noe annet. Min tid og kunnskap er verd mer enn som så. At andre gjør det bidrar bare til en ukultur som blir vanskelig å få gjort noe med på sikt.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #13 Skrevet 24. juli 2009 Jeg har hørt at det er flere som ikke får jobb gjennom NAV, men hos vikarbyråene står jobbene i kø. De jeg har pratet med sier at vikarbyråene ikke behandler arbeidere særlig bra. NAV ba en venn av meg å stille seg opp forran et firma grytidlig med atester i hånda og bønn i blikket. Dette minner jo om helt andre tider og steder. Hvilke erfaringer har andre? Nav.....nav er flere kontorer nå,men om du tenker a-etat? er man ledig så er det jo nav-arbeid som er kontoret for å sende meldekort osv,men det er ikke deres jobb å skaffe deg jobb. Det skal u gjøre selv. om man får hjelp av nav-arbeide til å skaffe seg jobb, så kan det være grunner til det. Eks. unge som trenger arberfaring, syke som har vert borte en stund eller andre årsaker. Har selv vert ledig i noen perioder,men aldri vert i kontakt med de utenom å registrere meg,søke om dagpenger. Alt er ordnet hjemmefra ellers. De har aldri skaffet meg noen jobb, det ordnet jeg selv. Man ser jo på anv sine sider x antall ledige stillinger...har søkt på de også. ofte så så jeg at ikke alle jobber som er reg til vikarbyråene er reg hos nav, det var før vi kun hadde a-etat (nå nav-arbeid) nå har vi flere kontorer. Vikarbyråer som du kaller det.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #14 Skrevet 24. juli 2009 Det er kanskje lettere å få jobb gjennom vikarbyrå fordi arbeidsgivere er mer skeptisk til folk som får hjelp av NAV til å få seg jobb. Det er ofte en årsak til at de trenger hjelp av NAV til å få jobb. Og hva skyldes skepsisen???? Tror du skal sette deg inn i ting og tang. Har et ferskt eksempel med en bekjent. Hun er utd. lærer, så beg hun å studere til sosionom. Ble veldig syk...lenge. Kom på ATTFØRING OSV. Tiden gikk,så blehun henvist av rehab.avd på sykehuset til Nav. Hun ville selv prøve seg i jobb igjen. målet var 30-40 % i et år først. Så da var nav rette plassen. Dette går fint for henne.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #15 Skrevet 24. juli 2009 A-etat/NAV arbeid, som det vel nå heter, skal ikke skaffe deg jobb, de skal hjelpe deg med å finne en jobb selv. De har jobbkurs, henger opp stillingsannonser, tilbyr data med internett etc. Vikarbyråene har ikke tatt over den jobben. Derimot har de mer og mer tatt over jobben som bedriftene før gjorde selv med å finne nye ansatte. Mange bedrifter er ikke store nok til å ha en egen HR avdeling/person, de har egentlig ikke tid til å rekruttere, og de vet ofte heller ikke helt hva de holder på med, eller engang hvem/hva de trenger, noe som kan føre til feilansettelser med de problemer og kostnader dette medfører. Vikarbyråene er en grei måte å overlate hele prosessen til noen som (i teorien, selvfølgelig ikke alltid det stemmer) er proffe på dette. Skulle man alikevel ende opp med en person som ikke passer inn på den ene eller andre måten har man en mulighet til å "bli kvitt dem" som man ofte ikke har ved en direkte fast ansettelse (selv i prøvetiden kan man ikke bare si opp folk helt uten grunn). En del av "betalingen" vikarbyrået tar for rekrutteringen er at man ikke kan bli fast ansatt i firmaet før etter vanligvis 3 mnd. Vil firmaet ha deg før kan de kjøpe deg fri. Man kan vinkle dette både positivt og negativt selvfølgelig, for egen del har det fungert utmerket å være vikar da jeg selv oså får testet ut en arbeidsplass og slipper å si opp en jobb etter kort tid fordi jeg ikke trives. Jeg tror kanskje de som føler seg mest brukt av vikarbyråene er de "ekte" vikarene, der de bare er inne for en kort periode for noen som er syke, i permisjon el. De som kommer inn i en stilling som kan bli fast vil nok kjenne seg bedre behandlet ettersom arbeidsstedet muligens ønsker å tilby fast ansettelse på sikt. man er selv ansvarlig for å forhandle frem vilkår man kan leve med, for noen er det kanskje verd det å fire litt på kravene i en overgangsperiode for å ha mulighet for en fast jobb på sikt, andre bør "stå på krava" og ikke ta et tilbud uten forhandlinger.
Gjest Gjest_annika_* Skrevet 25. juli 2009 #16 Skrevet 25. juli 2009 De som står registrert som hos nav kan få tilbud fra arbeidsgivere. Dette fordi nav har en interaktiv database som arbeidsgivere kan søke opp aktuelle arbeidstakere i. Det betyr at om du er ledig er det en god ide å stå registrert hos nav. Dette fordi du kan få et intervju på dagen kun ved å stå registrert. Kjenner noen som har blitt oppringt av arbeidsgivere fordi de har funnet aktuelle kandidater i databasen:-) DVS. Hvis du er arbeidsledig: registrer deg!
Gjest artloff Skrevet 2. august 2009 #17 Skrevet 2. august 2009 A-etat/NAV arbeid, som det vel nå heter, skal ikke skaffe deg jobb, de skal hjelpe deg med å finne en jobb selv. De har jobbkurs, henger opp stillingsannonser, tilbyr data med internett etc. Vikarbyråene har ikke tatt over den jobben. Derimot har de mer og mer tatt over jobben som bedriftene før gjorde selv med å finne nye ansatte. Mange bedrifter er ikke store nok til å ha en egen HR avdeling/person, de har egentlig ikke tid til å rekruttere, og de vet ofte heller ikke helt hva de holder på med, eller engang hvem/hva de trenger, noe som kan føre til feilansettelser med de problemer og kostnader dette medfører. Vikarbyråene er en grei måte å overlate hele prosessen til noen som (i teorien, selvfølgelig ikke alltid det stemmer) er proffe på dette. Skulle man alikevel ende opp med en person som ikke passer inn på den ene eller andre måten har man en mulighet til å "bli kvitt dem" som man ofte ikke har ved en direkte fast ansettelse (selv i prøvetiden kan man ikke bare si opp folk helt uten grunn). En del av "betalingen" vikarbyrået tar for rekrutteringen er at man ikke kan bli fast ansatt i firmaet før etter vanligvis 3 mnd. Vil firmaet ha deg før kan de kjøpe deg fri. Man kan vinkle dette både positivt og negativt selvfølgelig, for egen del har det fungert utmerket å være vikar da jeg selv oså får testet ut en arbeidsplass og slipper å si opp en jobb etter kort tid fordi jeg ikke trives. Jeg tror kanskje de som føler seg mest brukt av vikarbyråene er de "ekte" vikarene, der de bare er inne for en kort periode for noen som er syke, i permisjon el. De som kommer inn i en stilling som kan bli fast vil nok kjenne seg bedre behandlet ettersom arbeidsstedet muligens ønsker å tilby fast ansettelse på sikt. man er selv ansvarlig for å forhandle frem vilkår man kan leve med, for noen er det kanskje verd det å fire litt på kravene i en overgangsperiode for å ha mulighet for en fast jobb på sikt, andre bør "stå på krava" og ikke ta et tilbud uten forhandlinger.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #18 Skrevet 20. august 2009 Hold der langt unna Personalhuset ( les lillestrøm). Har sjelden blitt behandlet så dårlig av noen som de, selv første gang jeg henvendte meg til de. Nedlatende og arrogant holdning. "unnskyld at jeg søkte jobb hos dere", følte jeg etter de to første telefonsamtalene med de. (De har aldri møtt meg, og jeg har bra arbeidserfaring).Jeg har jobbet for andre vikarbytårer før, og har bare bra erfaring fra de.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #19 Skrevet 20. august 2009 Hold der langt unna Personalhuset ( les lillestrøm). Har sjelden blitt behandlet så dårlig av noen som de, selv første gang jeg henvendte meg til de. Nedlatende og arrogant holdning. "unnskyld at jeg søkte jobb hos dere", følte jeg etter de to første telefonsamtalene med de. (De har aldri møtt meg, og jeg har bra arbeidserfaring).Jeg har jobbet for andre vikarbytårer før, og har bare bra erfaring fra de. Jeg følte meg også til plage hos Personalhuset (i Trondheim), også da jeg hadde kommet så langt som at jeg var ute og jobbet for dem! Etter at det oppdraget var over så jeg takk og ha det bra. Det er ikke så ille at det ikke er godt for noe, nå vet jeg å sette pris på hvor proffe andre byråer kan være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå