Gå til innhold

trenger oppskrift på brød

Iset

Anbefalte innlegg

har lyst å bake et saftig grovbrød, men har ingen oppskrift. er det noen som har en til meg? :) helst litt lettlaget (ikke det der rugbrødet som folk slanker seg med).

feks gulrotbrød? det er jo godt:)

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med rugbrød eller solsikkebrød, sånn ferdigblandet som du får kjøpt på butikken. Synes det er godt jeg :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg gir deg det som jeg stadig baker brød etter:

1 kilo mel

7 dl væske

50 g smør/olje

2 ts sukker

1 ts salt

25 g gjær

Jeg bruker 500 g siktet hvetemel, så blander jeg i det jeg føler for de siste 500 g med mel. Ganske spennende, for jeg får jo aldri like brød.

Jeg bruker oftest melk som væske. Noen ganger også yoghurt/kefir og ofte litt appelsinjuice (en dl eller to). Det blir kjempegodt!

Jeg bruker smør til grove brød og olje til fine brød.

Jeg bruker gjerne ei skje med sirup i fine brød i stedet for sukker. Grove brød og sirup synes jeg ikke noe særlig om.

Jeg bruker tørrgjær og av den grunn 50 g i stedet for 25 g som oppskriften sier.

Jeg slenger oppi et egg eller to om jeg har det.

Dette er såå enkelt å lage. Bare å blande sammen alt i eltemaskinen, helle over i metallbolle og sette i saccosekken (og lukke døra for hundene) med kjøkkenhåndkle over. En time senere er den ferdig hevet og jeg har da brødformer med bakepapir stående klart. Deler deigen i 3, elter litt og slenger oppi formene. Setter formene inn i stekeovnen som står på 35 grader. Så må gubben ta litt oppvask. En halvtime senere setter jeg varmen opp til 200 grader (vanlig over- og undervarme). Nok en halvtime senere er brødene helt ferdige - veldig luftige og gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...