Gå til innhold

Progam..

Anbefalte innlegg

Gjest Jente 27
Skrevet

Hei alle :)

Hvor mange dager i uken er det forsvarlig å gå på spinningspass?

Og hvordan kan jeg kombinere dette best mulig med styrketrening?

Jeg ønsker å kunne gå på spinning "så ofte som mulig", men det er også veldig viktig for meg å kunne trene mye styrke ved siden av da jeg ønsker å bygge kroppen min mer.

...det skal være sagt at jeg gjerne skulle trent hver dag da det hjelper meg veldig psykisk, men vet at det er viktig å hvile muskelgruppene.

Bare vet ikke hvordan jeg skal kunne fylle dagene med mest mulig trening, kombinert spinning/styrke.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen tips?

Kjør et ordentlig styrkeprogram (unngå apparater, bruk frivekter, tren store muskelgrupper) tre dager i uka, de dagene trenger du ikke noe mer trening. Fyll på med kardio (spinning er fint) de andre dagene; hvis du ikke allerede er vant til daglig kardio lønner det seg å starte med kanskje to sånne økter i uka og øke gradvis, ellers handler det egentlig mer om hvor hardt du kjører deg enn hvor ofte. Overtrening er det som skjer når du ikke gir kroppen tid til å hente seg tilstrekkelig inn etter hver økt, og kommer både an på hvor hardt du trener og hvor mye hvile du får; jo tyngre belastning du bruker, jo lengre pause trenger du før du utsetter de samme musklene for den samme belastningen igjen. For en relativ nybegynner i styrketrening er det likevel fullt mulig å kjøre tunge knebøy tre ganger i uka i månedsvis, før man kommer dit at man trenger mer enn 1-2 "hviledager" mellom hver gang. Sørg for å få nok mat med mye proteiner, og nok søvn.

Gjest farge
Skrevet

vel, man må trene styrke minst to ganger i uken for å få effekt.

du bør absolutt ha minst en hviledag.

alle teningssentre tilbyr å lage gratis program for deg - det er bare å spørre:=)

min erfaring er at de flere legge rlitt for mye på, slik at man mister motivasjon/man får småskader.

ikke start med maksimal ytelsesevne - ta det skrittvis, og øk øktene etterhvert.

så du kan altså trene styrke 2-3 ganger i uken, og spinning 3 ganger hvorav den ene bør være med lav intensitet.(i tillegg til hviledag, ikke istedetfor).

dersom du føler trang til å trene hver dag, gå heller en lett tur i skogen på hviledagen. det er viktig å ikke overdrive - spesielt for psyken. blir fort en besettelse.

jeg er blitt anbefalt av mitt treningssenter å ha eget styrkeprogram som de lager gratis fremfor å gå på styrketimer dersom jeg vil ha et spesielt opplegg. lettere å måle fremgang på den måten - og lettere å bygge muskelmassen der man har behov.

Skrevet

Om det betyr mye for deg å trene mest mulig kunne du evt. gjort noe alla dette:

Dag 1: Styrke overkropp

Dag 2: Spinn

Dag 3: Styrke underkropp

Dag 4 Spinn

Dag 5: Styrke overkropp

Dag 6: Spinn

Dag 7: Styrke underkropp/men ville her tatt en dag med hvile

Så begynner du med dag 1 igjen osv...

Gjest jente27
Skrevet

Hei igjen :)

..masse takk for fine innlegg med mye fin informasjon.

Lotte, veldig fin uke du satte opp. Eneste jeg lurer på er om det er greit å trene ben (underkropp) dagen etter spinning?

Skrevet
Hei igjen :)

..masse takk for fine innlegg med mye fin informasjon.

Lotte, veldig fin uke du satte opp. Eneste jeg lurer på er om det er greit å trene ben (underkropp) dagen etter spinning?

Ville kjent etter på kroppen min om jeg var deg. Men det skal går bra mtp. hva du får ut av styrketreningen. Om du merker at det blir for tungt å trene styrke dagen etter spinning så kanskje gjøre som dette:

Dag 1: Spinn

Dag 2: Styrke overkropp

Dag 3: Styrke underkropp

Dag 4 Spinn

Dag 5: Styrke overkropp

Dag 6: Styrke underkropp

Dag 7: Spinn/evt. annen form for kondisjonstrening/pilates/yoga/gåtur, men ville her tatt en dag med hvile, evt. en spasertur.

Hvile og restitusjon er noen av de viktigste komponentene ved trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...