Gjest Gjest_Elida_* Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 For ca. seks måneder siden flyttet min ex smboer og undertegnede fra hverandre. Han flyttet ut av leiligheten min, etter 3 år som samboere. VI er begge i slutten av tyveårene. Ca 2 uker etter han hadde flyttet ut merket jeg at en gullring jeg fikk av min bestemor, som tilhørte min bestefar var borte fra ett låst skrin jeg har i nattbordsskuffen min. Ringen i seg selv er ikke verdt så mye i penger, men for meg er den alt jeg har igjen av min bestefar og den sentimentale verdien er uvurderlig. Jeg kontaktet straks min ex som benektet at han hadde sett noen gullring, noe jeg da fant merkelig siden det kun var han som visste om skrinet og jeg hadde ikke vært der. En tid etter møtte jeg han på byen å så tydlig at han bar min bestefars ring. Jeg konfronterte han med dette, men han sa det var en ring han selv hadde kjøpt. Jeg spurte om å få se på ringen, etter ett karateristisk hakk, men han nektet å forlot stedet. Jeg valgte siden å ringe til han, å be han bare vise meg ringen, slik at jeg kunne slå meg til ro med dette. Men han nekter plent. En felles venn av oss sier min ex samboer begynte å bruke ringen ca. på den tiden det ble slutt. Etter å ha sendt han ett brev hvor jeg påpekte at han kunne ha tatt alt annet, men ikke den, uten svar, sendte jeg en SMS hvor jeg informerte om at jeg ville anmelde han selv om det var vanskelig for tyveri. Jeg kontaktet politiet og leverte inn en anmeldelse. I dag fikk jeg brev om at anmeldelsen er henlagt. Snakket med jourhavende hurist som sa at man ikke hadde kapasitet til å etterforske dette, da det var en liten sak og at ex samboeren min skriftlig hadde informert politiet om at han hadde fått ringen av en venn. Politiet sier siden jeg ikke har bevis (ikke kvittering, og min bestemor er død) blir det ord mot ord, derfor vil man ikke gjøre mer med saken! Hva skal jeg gjøre? Jeg er så utrolig fortvilt, den ringen betyr så ufattelig mye for meg!
Gjest Lunis Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 En gang for lenge siden hadde jeg ett liknende problem med en "kamerat". Jeg hadde lånt ham noen Super Nintendo spill for å være grei. Super Nintendo er jo nå ikke lengre å få tak i butikkene og har for mange begynt å bli en slags antikvitet innenfor spillmediet, jeg kjenner flere som fortsatt syns det er den "beste" spillmaskinen og den har en viss kultstatus blant mange nerder. Jeg lånte ham spillene og så dem aldri igjen. Jeg fikk seinere greip om at nevnte venn var en komplett kleptoman som ikke tok ting for verdiens skyld, men fordi han ikke klarte å styre seg. Jeg anklaget han flere ganger, men han mente han hadde levert dem tilbake. Til slutt sa jeg bare ifra at jeg kommer til å gå til politiet. Der fikk jeg beskjed om at jeg ikke kan anmelde noe slikt, men de kom til å ta en telefon til ham og si ifra, så jeg ihvertfall fikk poenget mitt fram. Vi ble enige om ett forlik til slutt, hvor jeg fikk noen av de andre spillene hans som erstating istedet og begravde så stridsøksen. Jeg syns fremdeles det var dritt at han tok de spillene, siden noen av dem var usedvanlig sjeldne og ansett for å være ekte perler blant samlere. Men jeg så dem aldri igjen. Du har to valg. 1. Gjør noe av det samme med eksen din, prøv å inngå ett forlik av noe slag. Jeg forstår at dette er ekstremt vanskelig, ettersom det bare finnes en av den ringen, og at en annen ring ikke har så mye å si, siden det ikke er akkurat dèn ringen du fikk av bestefaren din. Så, så usselt som det høres, det kan hende at du blir nødt til å kjøpe ringen tilbake eller bytte den mot noe for å få den igjen. Jeg er enig i at det høres galt ut, men eksen din er tydeligvis en simpel tjuv som ikke forstår tradisjonelle æreskodekser, og da kan du ikke forhandle med han. Det er veldig synd å si det, men han mangler noe mellom øra og så lenge han har den ringen må du leke hans lek. 2. MEN! det finnes en annen måte såklart, bare at jeg tviler på at du virkelig vil gjøre dette. Men om du ikke klarer å leve uten den ringen ville jeg bare sparket han i ballene og så kakket han i hodet med noe blunt og tungt. Mens han ligger nede tar du ringen av fingeren hans og løper som bare pokker. Lykke til, jeg håper du får den igjen. Om noen hadde gjort dette med bamsen min, som jeg fikk når jeg var 4 år eller hodeskallen jeg kjøpte i Irland eller halskjedet jeg alltid går med, hadde det seriøst blitt månelyst. Så jeg forstår deg veldig, veldig godt.
Gjest Glør Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 Sikkert ikke helt stuerent å si, men jeg hadde fått med meg en mannlig kompis, og kommet på døra hans eller på jobben hans, og tynt han til han leverte den tilbake. Han er en simpel tyv, så jeg ser ingen grunn til å være snill med han.
Gjest Gjest_Henning_* Skrevet 16. juli 2009 #4 Skrevet 16. juli 2009 Sikkert ikke helt stuerent å si, men jeg hadde fått med meg en mannlig kompis, og kommet på døra hans eller på jobben hans, og tynt han til han leverte den tilbake. Han er en simpel tyv, så jeg ser ingen grunn til å være snill med han. Dere har enda ikke lært etter det som skjedde med trådene til oslo_mann. Er ikke lov med hentydning til vold... La det gå, er ikke noe du kan gjøre. Du har blitt påført et tap. Aksepter det og gå videre.
Gjest Gjest_mann_* Skrevet 16. juli 2009 #5 Skrevet 16. juli 2009 Hvis ringen virkelig er viktig for deg, så gjør du dette: Skaff, eller kontakt en mannlig venn som er litt på kanten, og spør om han vil tjene 1000 kroner. Deretter prøver du å gjøre såpass rekognisering at du på ett eller annet tidspunkt kan ringe denne vennen ( han burde bo nerme deg og din ex) når du har exen din alene ett eller annet sted. Jepp, STALKING. Da er det bare å si attack til den nye vennen din, han raner exen din, og vips så er ringen tilbake i skattekista di. Enten dette, eller så får du den aldri tilbake.
Gjest Glør Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 Er ikke lov med hentydning til vold... Vold er da ikke nødvendig. Min erfaring er at de aller fleste gir seg med en gang man møter opp på døra/arbeidsplass, spesielt hvis man har med seg en utenforstående.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå