Gjest Oppgitt Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Får inntrykk av at mange av vennene til husets ferske tenåringer tilbringer dagene foran pc'n og kommuniserer med hverandre på den måten. Døgnet blir snudd og for mange foreldre er det tydeligvis helt ok. Aktiviteter utendørs er det lite av, og å reiste bort er pyton. Så: Hva slags ferie skal du på med tenåringene og hvor streng er du i ferietiden mht inne- og leggetider ?
Anglofil Skrevet 16. juli 2009 #2 Skrevet 16. juli 2009 Jeg har ikke barn selv, men det er ikke mange årene siden jeg var det selv, og personlig reiste vi gjerne bort i 1-2 uker (jeg var med mindre foreldre som oftest). Utover det tilbragte jeg mye tid hjemme, også foran dataen. Og for å være ærlig, jeg er glad jeg ikke ble kjeppjaget ut av mine foreldre for å "nyte solen". Personlig synes jeg det er grusomt i varmen, så jeg mistrives sterkt ute når det er varmt, spesielt fordi det ikke er "bare bare" å dra å bade her vi bor. For det andre: ja, jeg snudde døgnet, ofte, men so what? Jeg er et nattmenneske, jeg trives best om natten, og bare for å ha sagt det, så lenge det ikke går utover skolen, kan det jo ikke bety så mye? Personlig hadde jeg aldri problemer med å snu døgnet igjen til skolen startet. Som min mor alltid pleide å si: "nå har du vært så flink til å jobbe med skolen, aldri kommet for sent, og er pliktoppfyllende, at det gjør ingenting". Og den holdningen deler jeg litt, sånn egentlig. Det går da slettes ikke utover livet nødvendigvis, på nettet har jeg har jeg mine venner, siden vi flyttet (da jeg var tenåring), var det min eneste måte å holde kontakten med mine venner i det virkelige liv. Og slik er det jo gjerne i dag, de unge holder kontakten med sine venner via nett. Jeg har heller aldri helt forstått greia med at man også skal komme seg tidlig opp om morgenen. Selv om man er glad i å sove lenge, betyr jo ikke det at man kaster vekk sitt liv, og det betyr slettes ikke at man nødvendigvis er lat eller uten aktivitet? Aktivitet orker jeg uansett ikke mye av, i voksen eller ung alder, når varmen er på sitt verste. Nei, egentlig var det å snu døgnet perfekt for meg, for da kunne jeg gå tur klokka 22 om kvelden i stedet for, da det er kjørlig og svalt. Uansett, inntrykket mitt er at unge i dag er ikke nødvendigvis så late og tiltaksløse som man skal ha det til. Pc-livet trenger ikke å være et tegn på at man er asosial, men heller det motsatte, det er tross alt en annen verden vi lever i dag. Dessuten har jeg inntrykk at veldig mange ungdom reiser vekk, bader, og er sammen med venner, så jeg deler ikke helt ditt inntrykk. Ihvertfall kjenner ikke jeg noen som har sittet foran pc'en hele sommeren (dvs av de vennene mine som fremdeles er under 18 år). Mvh Yvonne
Gjest Gjest_Appelsin_* Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 Innetidene er som i helgene. Leggetid er vi ikke nøye på, men alle i huset blir vekket klokka 12 hver dag. På den måten får tenåringen selv ansvar for å skaffe seg den søvnen han/hun trenger. Vi presser ikke tenåringen til å gå ut og nyte sola, men prøver å oppmuntre til det. Sola gir oss nordboere sårt tiltrengte D-vitaminer, så vi burde utnytte vår korte sommer som best vi kan. Jeg har også inntrykk av at mange foreldre ikke bryr seg, men vi kjører vår stil likevel. Og tenåringene tar det helt fint. En dag fin en av dem sove så lenge h*n ville, fordi det var forkjølelse og halsbetennelse på gang. Klokka to kom h*n ned og lurte på hvorfor i alle dager h*n ikke hadde blitt vekket før. Ville ikke sove bort hele dagen. Jeg er selv et nattemenneske som har lett for å snu døgnet. Som nå. Men jeg passer likevel på å stå opp senest kl. 12, for å snu døgnet totalt føler jeg blir feil for kropp og sjel. Har erfart etter mange år som nattedyr at det faktisk er veldig godt å være våken sammen med resten av samfunnet. Man havner i et slags vakuum når man sover til langt utpå ettermiddagen.
Noli Skrevet 16. juli 2009 #4 Skrevet 16. juli 2009 Har erfart etter mange år som nattedyr at det faktisk er veldig godt å være våken sammen med resten av samfunnet. Man havner i et slags vakuum når man sover til langt utpå ettermiddagen. I tillegg til at kvaliteten på søvnen ikke blir spesielt god.
Gjest Gjest_Amalie_* Skrevet 16. juli 2009 #5 Skrevet 16. juli 2009 Her prøver vi å få 16 åringene til å ta natt ca 01-02 og opp ca 11. Den ene kunne gjerne døgne helt og sitte foran pcen om han fikk lov. Den andre har jobb og passer dermed inn søvn etter det, og heldigvis liker hun å være ute når været er deilig:) Det er ikke vanskelig å få dem med på ferie:)
Villbringebær Skrevet 16. juli 2009 #6 Skrevet 16. juli 2009 (endret) Største problemet her er faktisk innetid. Jeg vil at tenåringen skal være inne før jeg går og legger meg. Siden jeg jobber så må jeg grytidlig opp og kan ikke holde meg våken utover natta. Her har jeg hatt noen fighter, men forstår om enn noe motvillig. Endret 19. desember 2010 av Villbringebær
Gjest Illiya Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 Vanligvis er tenåringen med på ferie, men sånn ble det ikke i år. Hun har vært hos sin far, og vært på ferie med dem. Nå er hun hjemme, og ettersom hun jobber hver dag, blir hun ikke med oss når vi drar på tur om noen dager. Ikke har hun så veldig lyst til det heller, så hun blir hjemme alene i to uker. Nå er hun 17, og vi anser henne som voksen nok til at det går greit. Leggetid har hun vel ikke hatt siden hun var 12. Vil hun være våken lenge utover natta, så får hun da det når det er ferie. Hun begynner på jobb kl 12 hver dag, og står opp selv i god tid før det. Jobber hun ikke, kan hun godt finne på å sove til langt på dag, men hva gjør vel det? Hun er uansett flink til å styre dette selv, enten hun har fri, jobber eller i skoleåret. Så her vekkes det ikke. Synes de kan styre sånne ting selv når de er så store. Er enig med Yvonne og moren hennes sånn sett: så lenge de kommer seg opp i det daglige, gjør det de skal osv, så ser jeg ingen hensikt i å prøve å styre tenåringen i ferien når det gjelder døgnrytme. De er da ikke unger lenger. Å være ute er heller ikke noe problem. Vennegjengen finner på mye sammen. Drar på helgeturer, bader, shopper osv. De er en sammenspleiset gjeng, som har vært venner i mange år, og vi kjenner både dem og foreldrene. De skal snart på hyttetur en hel uke nå. Ikke så lett å få henne med på fisketur og sånt med oss, men hun er gjerne med og går tur med hunden sammen med meg om kveldene. Klart hun sitter på nettet også, men det blir ikke mange timene, kanskje et par timer om kveldene. Og det gjør da vi voksne også. Har ikke inntrykk av at de andre ungdommene rundt her bruker mesteparten av dagen foran pc heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå