Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Hei, Jeg er nysgjerrig på reisebudskjettet til de enkelte familiene. Hva bruker deres familie gjennomsnittelig på ferier i året. Da medregnet turen + oppholdet. Fortell gjerne hvor mange voksne + barn dere er, hva slags reiser dere drar på, standard, hvor mange uker i året ++ Selv er vi 2 personer og reiser utenlands 1-2 uker i året. Vi har foreløpig prøvd å ikke være for dyre og havner på 10-15.000 for selve reisen og ca 700,- daglig tilsammen på reisemålet for mat og shopping.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #2 Skrevet 15. juli 2009 To voksne som bruker 100.000,- - 200.000,- alt ettersom hvor vi reiser og hvor mange reiser vi foretar.
Anglofil Skrevet 16. juli 2009 #3 Skrevet 16. juli 2009 (endret) Meg og min kjære regner med å bruke ca 15 000 kr på ferie. Reiser om to dager til Tunisia. Selve reisen koster 11 000 kr for to uker, i tillegg kommer da maten, drikke osv. Mvh Yvonne Endret 16. juli 2009 av Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #4 Skrevet 16. juli 2009 To voksne som bruker 100.000,- - 200.000,- alt ettersom hvor vi reiser og hvor mange reiser vi foretar. Oi, reiser dere veldig masse? Heldig som kan bruke det dere vil på tur, men jeg er nysgjerrig på hvor mye reising og hva slags reisemål dere pleier å besøke?
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #5 Skrevet 16. juli 2009 Vi er to voksne, og bruker i snitt kanskje 100 000 på reising i året. Det er gjerne fordelt på en større tur langt bort (to-fire uker), hvor det går 40-60 000, og ellers en ukestur i Europa samt et par storbyhelger.
Gjest Gjest_Bettina_* Skrevet 16. juli 2009 #6 Skrevet 16. juli 2009 Vi er to voksne + to tenåringer som bruker ca. kr. 100.000,- fordelt på to sydenturer (evt. en langtur som USA, Mexico e.l) + to storbyferier i året.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 Oi, reiser dere veldig masse? Ja, vi reiser mye og trives med det. Heldig som kan bruke det dere vil på tur, men jeg er nysgjerrig på hvor mye reising og hva slags reisemål dere pleier å besøke? Vi reiser til forskjellige steder, sjelden vi besøker samme sted. Usa, Cuba, Mexico, Mongolia, India, Syria, Mongolia, Tanzania, Kenya, Jordan, Libanon, Fillippinene, Thailand osv...... Snart blir det noen land i det sørlige Afrika som får besøk av oss. Blir gjerne et par, tre, fire, fem turer til forskjellige destinasjoner i Europa også - alt etter hva vi har tid til.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #8 Skrevet 16. juli 2009 men jeg er nysgjerrig på hvor mye reising Og forresten: hvorfor det egentlig? :klø:
Gal_dame Skrevet 17. juli 2009 #9 Skrevet 17. juli 2009 (endret) Dessverre 0,- de siste 5 årene. Siste ferien min var når eg var 17 og blei "tvunget" med på sydensferie med fam. Har aldri råd til å reise noe sted, for mye regninger og null jobb på meg for øyeblikket. Vi tar oss riktignok noen turer til en litt større by for små ting og tang og evt tattiser/piercinger, men det er jo bare for noen få timer men det er all ferien vi har råd til Tragisk egentlig. Har sabla lyst til syden (Kypros) men gubbe-dyret mitt tåler ikkje varmen så da blir det ikkje noe av i og med at: 1. har ikkje råd. 2 har ingen jentevenner å reise med. Men, vi krysser for øyeblikket fingrene for å kanskje ta oss en tur til England/Island/Italia eller noe slikt neste sommer eller året etter. Endret 20. august 2009 av Gal_dame
Gjest brutal_mann Skrevet 17. juli 2009 #10 Skrevet 17. juli 2009 Kroner 0. Har ikke råd til ferie. 1 voksen 2 barn
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #11 Skrevet 17. juli 2009 Vi hadde 30 000 som budsjett i år. Vi hadde en fin tur til usa, der vi var innom dyre steder som disneyland og lignende. I fjor hadde vi en billigere tur til egypt som kostet rundt 12 000 for to med all inclusive + shopping og noen utflukter.
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 17. juli 2009 #12 Skrevet 17. juli 2009 Hmm, antar at det er de ekstreme som svarer her, enten i ene eller andre retningen. De fleste familier bruker vel verken 0 eller 100 000 i året på ferie. Vi er to voksne og ett (lite) barn. Bruker kanskje 30 000 i snitt, noe jeg antar er mer gjennomsnittelig. Det blir da gjerne en sydentur og en storby, samt noen andre mindre turer. Kan også bruke lite ett år for å ta en tur lengre unna et år eller to etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #13 Skrevet 17. juli 2009 Hmm, antar at det er de ekstreme som svarer her, enten i ene eller andre retningen. Snakk om å være frekk. Selv om noen prioriterer annerledes enn deg (eller har mer penger til rådighet enn deg), så har det ikke noe med ekstremisme å gjøre selv om de bruker mer penger på ferie enn du gjør. De fleste familier bruker vel verken 0 eller 100 000 i året på ferie. Nå spør ts hva vi alle bruker på ferie pr år. Ts etterspør altså ikke hva kun familier (med barn) bruker, eller hvor mye som er gjennomsnittelig forbruk. Vi er to voksne og ett (lite) barn. Bruker kanskje 30 000 i snitt, noe jeg antar er mer gjennomsnittelig. Det blir da gjerne en sydentur og en storby, samt noen andre mindre turer. Kan også bruke lite ett år for å ta en tur lengre unna et år eller to etterpå. 30.000,- på en sydentur (regner med du mener til en turistghetto hvor alle ligger i ei mølje på stranda), en storbyferie og noen småturer er slett ikke verst. Det må da være skikkelig sparebluss for å få til noe sånt.
Cæmis Skrevet 17. juli 2009 #14 Skrevet 17. juli 2009 Totalt kanskje en 50.000 max Vi tar hvertfall to større ferier i året hvor det fort går 15.000/20.000 per tur. Så er det jo alltid småreiser gjennom året som tar litt penger.
Gjest SmallTalk Skrevet 17. juli 2009 #15 Skrevet 17. juli 2009 Ca 30.000-35.000 (inkl. lommepenger), tror jeg. Vi er to voksne, jeg er student med deltidsjobb og samboeren har fast jobb. Vi har hittil prioritert å få til ihvertfall en sydentur i året, samt diverse andre småturer.
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 17. juli 2009 #16 Skrevet 17. juli 2009 Snakk om å være frekk. Selv om noen prioriterer annerledes enn deg (eller har mer penger til rådighet enn deg), så har det ikke noe med ekstremisme å gjøre selv om de bruker mer penger på ferie enn du gjør. Nå spør ts hva vi alle bruker på ferie pr år. Ts etterspør altså ikke hva kun familier (med barn) bruker, eller hvor mye som er gjennomsnittelig forbruk. 30.000,- på en sydentur (regner med du mener til en turistghetto hvor alle ligger i ei mølje på stranda), en storbyferie og noen småturer er slett ikke verst. Det må da være skikkelig sparebluss for å få til noe sånt. Hvorfor i alle verdens dager mener du jeg er frekk som skriver som jeg gjorde? Jeg har da vel overhodet ikke sagt at TS ville vite gjennomsnittet, det var vel bare en betraktning på hvor jeg selv trodde gjennomsnittet lå... Og ettersom jeg faktisk, i motsetning til deg, svarte på TS' spørsmål om hva vi bruker (i tillegg til å fundere litt på hva gjennomsnittet i Norge er), så vil jeg påstå at mitt innlegg var mer konstruktivt enn ditt. Og ellers er nok mitt anslag på 30 000 ganske riktig for oss. Muligens 5 000 til på ren shopping på disse turene, men det regner vi ikke med i det vanlige budsjettet. Vi reiser aldri i fellesferien. Bruker å ta sydenturen på kort varsel i november eller februar: Mye billigere. Koster da kanskje 10-12 000 for reise og opphold, 5-10 000 til i mat/lommepenger. Storbyferien er med billige flybilletter og rimelige hotell, cirka 5 000 i reise og opphold for to. Da er det jaggu litt igjen til våre "småturer" (en natt på hotell i nabobyen, fly eller buss til en annen by i Norge for å besøke venner etc.) også. Og jeg tror fremdeles det er unntaket å bruke både 0 og 100 000 på ferie på ett år...
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #17 Skrevet 17. juli 2009 Hvorfor i alle verdens dager mener du jeg er frekk som skriver som jeg gjorde? Det har jeg allerede forklart deg i det forrige innlegget, men jeg kan selvfølgelig gjenta det: Selv om noen prioriterer annerledes enn deg (eller har mer penger til rådighet enn deg), så har det ikke noe med ekstremisme å gjøre selv om de bruker mer penger på ferie enn du gjør. At du ikke forstår at det er frekt å omtale andres valg som ekstreme betyr kanskje at du har litt underlig begrepsforståelse? Og ettersom jeg faktisk, i motsetning til deg, svarte på TS' spørsmål om hva vi bruker (i tillegg til å fundere litt på hva gjennomsnittet i Norge er), så vil jeg påstå at mitt innlegg var mer konstruktivt enn ditt. Jeg har også svart på trådstarters spørsmål, men jeg tillot meg å kommenter det du skrev siden du var så voldsom i din uttrykksform at du kalte de som prioriterte annerledes enn deg for ekstreme. Og jeg tror fremdeles det er unntaket å bruke både 0 og 100 000 på ferie på ett år... Er ikke alle i dette landet som er midt i 20-årene og har litt begrenset økonomi. Prøv å løfte blikket litt så kanskje du opplever en annen horisont. Selv om du liker å reise på billige sydenturer, så er det faktisk mange av oss som ikke kunne tenke oss å tilbringe ferien vår i sånne turistghettoer, og da koster det gjerne litt mer også.
Gjest brutal_mann Skrevet 17. juli 2009 #18 Skrevet 17. juli 2009 Er ikke alle i dette landet som er midt i 20-årene og har litt begrenset økonomi. Prøv å løfte blikket litt så kanskje du opplever en annen horisont. Selv om du liker å reise på billige sydenturer, så er det faktisk mange av oss som ikke kunne tenke oss å tilbringe ferien vår i sånne turistghettoer, og da koster det gjerne litt mer også. Er ikke alle i dette landet som er forbi 20-årene og har alt annet enn begrenset økonomi. Prøv å løfte blikket litt så kanskje du opplever en annen horisont. Selv om du liker å reise på rådyre turer, så er det faktisk mange av oss som ikke kunne råd til annet enn å tilbringe ferien vår i sånne turistghettoer, og da koster det gjerne nok da også.
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 17. juli 2009 #19 Skrevet 17. juli 2009 Det har jeg allerede forklart deg i det forrige innlegget, men jeg kan selvfølgelig gjenta det: At du ikke forstår at det er frekt å omtale andres valg som ekstreme betyr kanskje at du har litt underlig begrepsforståelse? Jeg har også svart på trådstarters spørsmål, men jeg tillot meg å kommenter det du skrev siden du var så voldsom i din uttrykksform at du kalte de som prioriterte annerledes enn deg for ekstreme. Er ikke alle i dette landet som er midt i 20-årene og har litt begrenset økonomi. Prøv å løfte blikket litt så kanskje du opplever en annen horisont. Selv om du liker å reise på billige sydenturer, så er det faktisk mange av oss som ikke kunne tenke oss å tilbringe ferien vår i sånne turistghettoer, og da koster det gjerne litt mer også. OK, dette begynner å bli så dumt at jeg egentlig ikke burde svare engang. Men men, kjenner dessverre jeg lar meg provosere. Min forståelse av ordet "ekstrem" i denne sammenhengen er tydeligvis meget annerledes enn din. Med ekstrem mente jeg (selvsagt) at disse ikke var gjennomsnittet, i alle fall i form av medianen. At du velger å tolke ordet "ekstrem" som noe negativt får stå for din egen regning. Jeg har kun ment, og har også presisert, at jeg mener disse ligger utenfor gjennomsnittet. At du ikke synes det er interessant hva jeg mener måtte være gjennomsnittet en norsk familie bruker på ferie på et år, får nå være ditt problem. Vi skulle gjerne brukt 100' eller 400' i året på reising, men det tillater ikke vår økonomi på nåværende tidspunkt, i alle fall ikke sammen ved våre andre prioriteringer. Fint for deg at du kan reise utenfor ghettoen, men jeg forbeholder meg fremdeles min rett til å si at etter min oppfatning representerer vi den norske gjennomsnittsfamiliens feriebudsjett bedre enn du.
Gjest Frosk Skrevet 17. juli 2009 #20 Skrevet 17. juli 2009 Hvor mye jeg bruker varierer nok en del, men havner nok rundt 50000 i året (per person). Pleier å prøve å få til minst en lengre tur i året (utenfor Europa), og i tillegg noen kortere turer i Europa (uke, langhelg).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå