Gjest Gjest_Majken_* Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Er det noen her som spiller GTA? Gutten vår på 11 vil svært gjerne ha GTA, men vi har sagt klart nei fordi det er 18-års aldersgrense. Men nå hører vi fra en del kanter at GTA ikke burde hatt 18 år, at det for det meste er snakk om relativt "uskyldig" bilkjøring. Og okei, litt biltyveri og slikt. Men visstnok ikke blodige scener eller annet som ikke er bra for en på 11. Hvem kan fortelle noe om GTA og innholdet her?
jolie Skrevet 15. juli 2009 #2 Skrevet 15. juli 2009 Fordi det er så mye vold. Kjøre ned folk, stikke ned folk med kniv, bruke balltre eller motorsag. Så joda, 18-årsgrense har nok det spillet vel fortjent. Hvis dere hører det fra mange kanter kjenner dere sikkert noen som har spillet, og da kan dere vel ta det på en testrunde før dere evt tillater at 11-åringen spiller det.
Gjest Gjest_guest_* Skrevet 15. juli 2009 #3 Skrevet 15. juli 2009 Kniving, skyting, motorsagmassakre, horer man kan ha seg med...jada! dette er et spill for 11-åringer ja..!
Gjest lucy d-.-b Skrevet 15. juli 2009 #4 Skrevet 15. juli 2009 Du sanker vel strengt tatt poeng i spillet ved å være voldelig.. Kjøre over folk, rane dem, stikke dem ned. Jeg husker GTA fra jeg var 12 år, mamma ble rasende da vi spilte det hos naboen. Jeg kan godt forstå det, vi lo og hylte av fryd når vi kjørte over folk og det lå igjen kladder med blod etter bilen. Helt ok å si til en 11-åring at spillet er for voksne
Eplefe Skrevet 15. juli 2009 #5 Skrevet 15. juli 2009 Ingen spillaldersgrenser er mer enn aldersanbefalinger. Om elleveåringen deres ser actionfilmer og dere mener han er i stand til å skille mellom spill og virkelighet - og rett og galt deretter ser jeg egentlig ikke problemet i å spille GTA. Spilte selv GTA i den alderen, uten at jeg tror at akkurat DET har gitt meg varige mén.
Klatt Skrevet 15. juli 2009 #6 Skrevet 15. juli 2009 (endret) Fra mitt synspunkt er det mest hele situasjonen i GTA som er upassende for en på den alderen. Han vil tvilsomt forstå hva som foregår i spillet og vil trolig ikke kunne følge med spillets handling. I GTA kan man kjøpe horer, date folk man møter via nettet, man kan drepe enhver tilfeldig person man møter på gata, ta liv av politi og.. tja.. omtrent hva ellers man vil innenfor spillets grenser. Selv om dette er valgfritt til en viss grad, vil mange av spillets oppdrag tvinge deg igjennom jobber som bankran hvor man tvinges til å slakte en hel bank full av uskylde ansatte og deretter plaffe seg igjennom en horde med politistyrker. I tillegg skyter med ned et par helikopter med raketter og jakter på folk i båt, med båt, hele tiden mens det hagler med skudd fra alle kanter. "Litt uskyldig bilkjøring" er det nok, men bilkjøringen er godt akkompagnert "uskyldig skyting, mord, lovbrudd, sex og dop." Men som personen over meg sa; om foreldre føler ungen er oppegående nok til å skille mellom spill og virkelighet er det mer en anbefalning enn riktig og galt. Jeg har selv spilt både voldelige og ikke-voldelige spill siden jeg var så liten som to, og jeg føler meg relativt oppegående den dag i dag. Street Fighter på SNES var tider det. Endret 15. juli 2009 av Klatt
Gjest Ølhund Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 Det er ikke volden som er årsaken til aldresgrensen, men muligheten for å få seg et nyp med en "gledespike" .
Gjest lille_kvinne Skrevet 16. juli 2009 #8 Skrevet 16. juli 2009 youtube og søk på gta. Vil tro du skal kunne finne en god del videoer der og da kan du jo se selv om du synes det er passende for sønnen din eller ikke.
Eplefe Skrevet 16. juli 2009 #9 Skrevet 16. juli 2009 Det er ikke volden som er årsaken til aldresgrensen, men muligheten for å få seg et nyp med en "gledespike" . Man får jo ikke sett på. Når man har seg med f.eks. Michelle (som er den første kjæresten din uansett) så sier hun jo "OH YEAH. NICO BELLIC. SAY INTELLIGENT THINGS TO ME".
Gjest brutal_mann Skrevet 16. juli 2009 #10 Skrevet 16. juli 2009 Er det noen her som spiller GTA? Gutten vår på 11 vil svært gjerne ha GTA, men vi har sagt klart nei fordi det er 18-års aldersgrense. Men nå hører vi fra en del kanter at GTA ikke burde hatt 18 år, at det for det meste er snakk om relativt "uskyldig" bilkjøring. Og okei, litt biltyveri og slikt. Men visstnok ikke blodige scener eller annet som ikke er bra for en på 11. Hvem kan fortelle noe om GTA og innholdet her? Fordi hele spillet går ut på å"være verdens mest kyniske rævhål. Poenget med hele spillet er å lage så mye helvete som overhode mulig. Det er ikke noe good vs. evil poeng i spillet. Det er kun snakk om å ødelegge og trakkasere så mye som mulig. Her i huset er det totalforbud mot GTA. Skal ungene spille GTA får de bli 18 og flytter for seg selv. Inn i mitt hjem kommer det ikke.
Visiter Skrevet 16. juli 2009 #11 Skrevet 16. juli 2009 Det jeg pleier å si til folk som spør om jeg vil selge GTA4 til datteren eller sønnen deres er at man i spillet kan velge å oppsøke en prostituert, hygge seg med henne for så å blåse hodet av henne med kreativ våpenbruk. Så kan de jo velge selv om de synes det passer seg for sneipen deres, men personlig velger jeg å ikke selge spillet til mindreårige.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #12 Skrevet 16. juli 2009 Fordi hele spillet går ut på å"være verdens mest kyniske rævhål. Poenget med hele spillet er å lage så mye helvete som overhode mulig. Det er ikke noe good vs. evil poeng i spillet. Det er kun snakk om å ødelegge og trakkasere så mye som mulig. Her i huset er det totalforbud mot GTA. Skal ungene spille GTA får de bli 18 og flytter for seg selv. Inn i mitt hjem kommer det ikke. Faktisk er GTA IV det mest sympatiske GTA hittil, i samme bane som forgjengeren San Andreas. Protagonisten i spillet er ikke en grådig, slem mann som ønsker helvete på jord, men en i utgangspunktet snill mann som blir tvunget til å gjøre slemme ting. Når han kjører ned folk roper han til og med unnskyld. Men det er fortsatt et spill for voksne som ikke akkurat egner seg for unger.
kevlar Skrevet 16. juli 2009 #13 Skrevet 16. juli 2009 (endret) Du sanker vel strengt tatt poeng i spillet ved å være voldelig.. Kjøre over folk, rane dem, stikke dem ned. Jeg husker GTA fra jeg var 12 år, mamma ble rasende da vi spilte det hos naboen. Jeg kan godt forstå det, vi lo og hylte av fryd når vi kjørte over folk og det lå igjen kladder med blod etter bilen. Helt ok å si til en 11-åring at spillet er for voksne Men føler du at du har tatt skade av det? Jeg har sett filmer og spilt voldelige spill siden jeg var liten sneip. Selv vil jeg påstå det ikke har gjort meg det spor. Jeg tror heller man kan ta skade man skal bli skjermet for alt i barndommen, for så å oppdage det i eldre alder. Dessuten kan du være sikker på at – som posten jeg siterer – har han ikke spillet selv vil han definitivt ha en venn som har det og likevel får spille det. Jeg vet i alle fall at jeg selv som guttunge hoppet over de mest barnslige spillene, det er mye morsommere med litt splattervold og action. Jeg jobber en del med å kommunisere til tenåringer, og selv om 11 er et par år yngre enn den gruppen, vil jeg påstå at disse er en gjeng «unge voksne» som nødig vil bli sett på som barn, men gjerne ser på hva som hipt og kult for barn rundt 16år. Kanskje – kanskje – GTA er i det mest brutale laget, men i mine øyne er det bedre om dere som foreldre i stedet for å kjøpe eventyrspill skaffer et eller annet spill som kanskje er litt boarderline hva et barn bør få spille. Se gjerne sider som http://www.spill.no/ som har masse informasjon om forskjellige spill. Sett dere ned noen timer på kveldstid en dag og spill litt såpass dere er forberedt på hva det innebærer, og så tar en dag hvor far eller mor kan sitte med guttungen og se ham spille. Se hvordan han reagerer på ting og sørg for å være et ledd som støtter skillet mellom virkelighet og fiction. Endret 16. juli 2009 av kevlar
Gjest lucy d-.-b Skrevet 16. juli 2009 #14 Skrevet 16. juli 2009 Men føler du at du har tatt skade av det? Nei, men så spilte vi det heller ikke så mye fordi vi ikke fikk lov. Og jeg må si, jeg syns det er helt ok at barn ikke får lov til å spille det, det formidler ikke gode verdier.. Om man som foreldre gjør en vurdering og velger å la barna spille det er jeg helt med på det, man kjenner sine egne barn best og vet hva de tåler, men hvis man føler at det er feil å la et barn spille 18-årsgrensespill syns jeg ikke man skal føle seg presset til det motsatte fordi andre foreldre gjør en annen vurdering
Zealuu Skrevet 16. juli 2009 #15 Skrevet 16. juli 2009 Fordi hele spillet går ut på å"være verdens mest kyniske rævhål. Poenget med hele spillet er å lage så mye helvete som overhode mulig. Det er ikke noe good vs. evil poeng i spillet. Det er kun snakk om å ødelegge og trakkasere så mye som mulig. Greit at det er fornuftig å stille med sunn skepsis når elleveåringen vil spille GTA - men å bryte ut i soccermom-hysteri (som i tillegg tilsynelatende er basert på en serie misforståelser og vrengbilder) blir litt for mye av det gode. Det du beskriver høres mer ut som Postal-spillene. TS: Handlingen i GTA-serien tar deg uten unntak dypt ned i ymse semi-fiktive storbyers underjordiske nettverk av organisert kriminalitet, med alt av vold, drap, bannskap og tvilsom moral som følger med. Det viktigste å forsikre seg om hvis man skal gå under aldersanbefalingen, er om pjokken har et klart, mentalt skille mellom spill og virkelighet - også når det gjelder eventuelle moralske implikasjoner som gis i spillene. Så lenge han forstår at det er en gangsterhistorie som fortelles, og at handlingen ikke er et eksempel til etterfølgelse, er han skikket til å spille det som er av "voksenspill", GTA inkludert. Selv tror jeg ikke en 11-åring er moden nok til å oppfylle kriteriene over. Det skjer imidlertid mye i hodet på ungdom i løpet av noen år - prøv igjen et sted mellom 13 og 15.
robotkalle Skrevet 17. juli 2009 #17 Skrevet 17. juli 2009 Fordi hele spillet går ut på å"være verdens mest kyniske rævhål. Poenget med hele spillet er å lage så mye helvete som overhode mulig. Det er ikke noe good vs. evil poeng i spillet. Det er kun snakk om å ødelegge og trakkasere så mye som mulig. Her i huset er det totalforbud mot GTA. Skal ungene spille GTA får de bli 18 og flytter for seg selv. Inn i mitt hjem kommer det ikke. Fy faen, nå fikk du meg til å føle meg gammel. Gjett hvordan?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #18 Skrevet 17. juli 2009 Samme her. GTA er det eneste spillet jeg nekter guttungen å spille. prøvde det selv litt, men fant fort ut at det ikke var noe for ham. Han har mast veldig lenge om å få spille det men nå har jeg rett og slett gjemt det for å slippe maset. Han er 12 år og jeg ga ham klar beskjed om at det var plenty av andre spill han kunne spille.
robotkalle Skrevet 17. juli 2009 #19 Skrevet 17. juli 2009 Du sanker vel strengt tatt poeng i spillet ved å være voldelig.. Kjøre over folk, rane dem, stikke dem ned. Jeg husker GTA fra jeg var 12 år, mamma ble rasende da vi spilte det hos naboen. Jeg kan godt forstå det, vi lo og hylte av fryd når vi kjørte over folk og det lå igjen kladder med blod etter bilen. Helt ok å si til en 11-åring at spillet er for voksne Er du singel, lr? :ler: Jeg lo, så jeg holdt på å drite på meg, for et par år sida, da jeg var på fest og spilte GTA San Andreas for første gang. De andre så dumt på meg, er han slampen der virkelig i midten av tjueåra lissom? Jeg lot negern dra folk ut av bilen, for så å kjøre over dem, slo ned horer med balltre og tok penga deres, fy faen så gøy. Jeg digger det spillet. Kompisen min i bofellesskapet dreit i å spille missions, han bare tasta inn cheats og brukte tida på å løpe rundt og bedrive faenskap. Det er sååå addictive, det spillet der. På ps3 syns jeg kontrollen var litt drit, for å være helt ærlig. Men ideen er kul. Jeg ville latt 11 åringen min spille det spillet, om jeg hadde hatt en 11 åring da. Noen må jo ta missions.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå