Gjest lillian mari Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Det gjør ikke jeg. Kommunen satte opp 6 tomannsboliger og fire frittstående us der vi bor. Dette er et bygefelt utenfor by. De fleste er irakere. Det er ikke så mange barn her, så det var veldig bra at det kom barnefamilier il i de aller fleste husene. De førtste familien flyttet etter 1.5 år. Da var ruter knust,kjøkkeninnredning måtte byttes. Søppel blir slengt på utsiden av husene. UNGENE NED I TREÅRSALDER UTE ALENE TILLANGT PÅ KVELD. (VET DET ER VANLIG I DERES OPPRINNELSESLAND) Fire av husene grenser til privathus. De gjør ikke forsøk på å rydde etter søppel eller etter unger. det er plantet hekk,trær men det blir stelt en gang i året av kommunen. Så de som eier husene må stå for klipping for de. Flere har forsøkt å gjøre de oppmerksom på søppel,men da er det jai ikke forstå. Å kontakte kommunen er bortkastede tellerskritt. Det er forsøkt fra nadre beboere å invitere,men de er ikke intresert. To av fam, så ha ikke kona vert ute enda. Kun far og barn. far dukker opp på skolen om det er noe, aldri mor. Som nærmeste nabo,så satt jeg ute i solen i en lang shorts og bikinioverdel,je hilste som vanlig,men der var det ikke mye hils du. Så jeg lurer på om de er veldig religiøs,og skal skjerme barn og kone mot oss norske? På kveldstid sitter far med sine venner på terassen og griller,men ikke kona. Hun er aldri ute. Vi hører to fedre som begge brøler i hjemmet,barn skriker og mor hyler. Nå er det ganske vanlig i deres kultur,men ubehagelig for oss. Hva lærer norske myndigheter våre nye landsmenn da de skal bo i vanlig bolig sammen med andre? jeg bare lurer.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #2 Skrevet 15. juli 2009 Herregud for en snever liten verden du lever i. Jeg hadde en invandrernabo, men han har dessverre flyttet. Han var en kjempetrivelig fyr. Vi stoppet alltid og pratet når vi møttes utenfor. Jeg og samboeren min var på nippet til å invitere han på middag hos oss, men så fikk han seg jobb i en annen by og flyttet. Synd, for han var en flott nabo.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #3 Skrevet 15. juli 2009 Ja, vi prater noen ganger ved postkassene. Ganske stillferdig fyr, men holder noen ganske høylytte etterfester en gang i blant. Hører det er vanlig med folk fra hans kultur. Han er svensk.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #4 Skrevet 15. juli 2009 Herregud for en snever liten verden du lever i. Jeg hadde en invandrernabo, men han har dessverre flyttet. Han var en kjempetrivelig fyr. Vi stoppet alltid og pratet når vi møttes utenfor. Jeg og samboeren min var på nippet til å invitere han på middag hos oss, men så fikk han seg jobb i en annen by og flyttet. Synd, for han var en flott nabo. syns du detter er snevert? Dette er virkeligheten, og jeg skal si naboer har prøvd.....
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #5 Skrevet 15. juli 2009 syns du detter er snevert? Dette er virkeligheten, og jeg skal si naboer har prøvd..... Med snevert mener jeg at du ser verden på en smal måte. Hva har det med saken å gjøre at naboene er invandrere? Hvorfor ikke bare si at "naboene våre er håpløse, de knuser vinduer og roper og skriker". Trenger du å nevne at de er invandrere?
Gjest Gjest_Fru Pigalopp_* Skrevet 15. juli 2009 #6 Skrevet 15. juli 2009 Naboene våre er også fæle. Det er fullt av rot rundt huset deres, de hilser aldri og gardinene henger skjevt i vinduene. En gang måtte jeg ringe politiet klokka seks om morgenen for å få naboene til å være stille. Da hadde de holdt på hele natta. Fytti katta for noen naboer! Jeg tror de kommer fra Hedmark eller noe sånt...
Gjest Vampen Skrevet 16. juli 2009 #7 Skrevet 16. juli 2009 Syntes du har noen underlig oppfatninger av hva som er "vanlig i deres kultur".
Gjest milkyway Skrevet 16. juli 2009 #8 Skrevet 16. juli 2009 Alt for godt. Siden vi er på leilighetsjakt, og ikke fant noe fort nok, måtte vi ty til nødbolig, og bor i et slags kollektiv-hotell med innvandrere på bauer og kanter. De skal ta knekken på oss eller sine venner ca annenhver dag, og skuler stygt på meg etter jeg slo dem i poker her om dagen og vant pengene deres! :-O I dag hadde de beskyldt min kjære for å ha rappet all maten deres, på et tidspunkt han ikke var hjemme. Men for all del, hyggelige mennesker!
Sheenaca Skrevet 16. juli 2009 #9 Skrevet 16. juli 2009 Nei, jeg kjenner ikke mine innvandrernaboer, men så kjenner jeg ingen av de andre heller. Jeg har derimot en venninne fra Somalia, hun er kulturelt muslim, men ikke så veldig religiøs av seg. Hennes familie er svært godt integrert i den norske kulturen, moren skal ta videregående skole nå, og min venninne studerer medisin på universitetet. Hun bor alene på hybel nå, er med ut og fester noen helger selv om hun ikke drikker, slår ut håret når hun føler for det, og er generelt norsk. Men det er klart, det finnes både "gode" og "dårlige" familier, både etnisk norske og denne ymse gruppen som heter "innvandrere". (Jeg kjenner forresten mange innvandrere, selv om de ikke er naboene mine nå. Fire-fem stykker fra Sverige, en fra England og to fra Danmark...)
=Iq Zehn Skrevet 16. juli 2009 #10 Skrevet 16. juli 2009 Naboene våre er også fæle. Det er fullt av rot rundt huset deres, de hilser aldri og gardinene henger skjevt i vinduene. En gang måtte jeg ringe politiet klokka seks om morgenen for å få naboene til å være stille. Da hadde de holdt på hele natta. Fytti katta for noen naboer! Jeg tror de kommer fra Hedmark eller noe sånt... Jeg synes ikke du skal være for hard med disse naboene. Jeg kjenner også noen (tre) hedmarkinger, og jeg tror rett og slett dette er vanlig i deres kultur.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #11 Skrevet 16. juli 2009 Det er faktisk et problem i mange strøk at det blir full kulturkræsj med innvandrere og nordmenn. I mange land ER det vanlig å slenge bosset sitt ut i gaten, for det er ikke vanlig med bosspann og regelmessig søppeltømming. Det er ikke til å komme ifra. Det er ikke så lett å komme fra en helt annen kultur og bli kastet rett inn i en norsk byggefelt, uten å kjenne noe som helst til de uskrevne reglene som gjelder. De fleste av innvandrerne som irriterer naboene gjør det ikke med vilje, og vet gjerne ikke at noen irriterer seg over dem engang. Jeg synes innvandrere får for lite opplæring i de uskrevne sosiale reglene i det norske samfunn. Det hadde gjort det så mye lettere for dem selv om de hadde fått innføring i slikt. Jeg jobber på et universitet, og her er vi omtrent førti prosent utlendinger. Jeg ser at en del av dem sliter, og de kommer innimellom til meg og spør forsiktig om "er dette og dette vanlig? er dette ok?". Blant annet var det en fra Sudan som var så lei seg for hun ble utsatt for rasisme på bussen. Det var ingen av de andre passasjerene som hilste på henne når hun kom inn, nemlig... Da måtte jeg forklare at det ikke var vanlig i Norge at de andre passasjerene i en buss hilste på alle som kom inn. Dagen etter kom hun og sa at jeg hadde visst rett, hun hadde vært så lei seg over den manglende hilsingen at hun ikke hadde lagt merke til at det ikke bare var henne ingen hilste på. Hadde hun fått et lite kurs i "hvordan fungerer det å ta buss i Norge", så hadde hun sluppet å være lei seg for dette i et halvt år... Det samme med innestemme/utestemme. I mange kulturer har de ikke dette. Det er fullt volum hele tiden. Dette er ofte til kraftig irritasjon for oss nordmenn som er vant til innestemmebruk. Det merker jeg også på jobben... Og mange kommenterer og irriterer seg over det. De veldig høylydte kollegaene mine er neppe klar over at de er irriterende selv, de er så vant til at alle er høylydte at de ikke tenker over at noen kan finne dette plagsomt. Og det er nok derfor ingen tør si det til dem, for de vil antageligvis bli lei seg om de får vite at de har irritert hele korridoren. Og smatting... I mange kulturer er det uhøflig IKK å smatte. Smatting viser at man setter pris på maten, og derfor smattes det til den store gullmedalje når man er på besøk og skal være høflig. Noe som fører til en herlig kræsj om man er på besøk med nordmenn. Innvandrerne vil synes nordmennene er uhøflige som ikke viser at de setter pris på maten, og nordmennene vil vemmes over innvandrerne som er så uhøflige at de smatter når de spiser. Et kurs i slike ting som "hvordan oppføre seg her og der" hadde vært til stor hjelp for alle. Det hadde vært lettere for innvandrere å passe inn, og det hadde blitt mindre gnissninger i møte mellom nordmenn og innvandrere. Tenk bare på når dere selv er på ferie. Det er ikke så lett å orientere seg i hva som er ok og hva som ikke er det. Jeg hadde ikke kommet på av meg selv at jeg ikke må trakke på penger i Thailand. Vi har nok alle gjort bommerter i utlandet av ren uvitenhet.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #12 Skrevet 16. juli 2009 Det er faktisk et problem i mange strøk at det blir full kulturkræsj med innvandrere og nordmenn. I mange land ER det vanlig å slenge bosset sitt ut i gaten, for det er ikke vanlig med bosspann og regelmessig søppeltømming. Det er ikke til å komme ifra. Det er ikke så lett å komme fra en helt annen kultur og bli kastet rett inn i en norsk byggefelt, uten å kjenne noe som helst til de uskrevne reglene som gjelder. De fleste av innvandrerne som irriterer naboene gjør det ikke med vilje, og vet gjerne ikke at noen irriterer seg over dem engang. Jeg synes innvandrere får for lite opplæring i de uskrevne sosiale reglene i det norske samfunn. Det hadde gjort det så mye lettere for dem selv om de hadde fått innføring i slikt. [...] Et kurs i slike ting som "hvordan oppføre seg her og der" hadde vært til stor hjelp for alle. Det hadde vært lettere for innvandrere å passe inn, og det hadde blitt mindre gnissninger i møte mellom nordmenn og innvandrere. Tenk bare på når dere selv er på ferie. Det er ikke så lett å orientere seg i hva som er ok og hva som ikke er det. Jeg hadde ikke kommet på av meg selv at jeg ikke må trakke på penger i Thailand. Vi har nok alle gjort bommerter i utlandet av ren uvitenhet. Sier meg enig i dette. Jeg har sett det hele fra den andre siden. Jeg bodde noen år i et land i Midtøsten. Det var sosialt sett veldig vanskelig. Vi hadde ingen kontakt med de andre innfødte naboene. De ville ikke ha noe med oss å gjøre. Vi passet ikke inn i det hele tatt. Det var tydelig at vi gjorde noe som var alldeles sjokkerende og upassende, uten at vi helt visste hva. Etter å ha snakket med andre utlendinger som bodde der fant vi ut at det å vaske bilen sin selv var en hårreisende ting å gjøre, det samme med å hente varer ned fra hyllene selv i stedet for å få hushjelpen til å gjøre det. Og kvinner skal IKKE skifte dekk på bilen selv om man punkterer når man er alene langt ute i ørkenen, man skal pent sitte i bilen, ringe etter en mann, vente i bilen i femti varmegrader til han kommer, og la ham skifte dekket mens man sitter i bilen. Det vi hadde lest om landet og kulturen på forhånd sa ikke noe om dette. Vi leste om kvinner skal ikke gå alene, ikke snakke med menn, ikke gå lettkledd, osv osv. Men det sto ingen ting om at å skifte dekk eller vaske bilen selv var Fy. Vi var nabolagets skam og irritasjonsmoment uten at vi visste det, og da vi ble klar over det skjønte vi ikke helt hva vi gjorde galt. Det er ikke lett.
Gjest milkyway Skrevet 20. juli 2009 #13 Skrevet 20. juli 2009 Nå kjenner vi de enda bedre, i går brøt han ene seg inn og klapset til kjæresten min og tok kvæletak på han, og sa han skulle voldta meg fordi jeg er ei norsk jævla hore Er det ikke flott med kulturelle forskjeller? Nei men ærlig talt. Jeg er ikke rasist da jeg er sammen med en som er halvt afrikansk. Men jeg har lite til overs for muslimer. Der var det sagt. Kom og ta meg, saueflokk!
Gjest Vampen Skrevet 20. juli 2009 #14 Skrevet 20. juli 2009 Nå kjenner vi de enda bedre, i går brøt han ene seg inn og klapset til kjæresten min og tok kvæletak på han, og sa han skulle voldta meg fordi jeg er ei norsk jævla hore Er det ikke flott med kulturelle forskjeller? Nei men ærlig talt. Jeg er ikke rasist da jeg er sammen med en som er halvt afrikansk. Men jeg har lite til overs for muslimer. Der var det sagt. Kom og ta meg, saueflokk! Du er kjemisk fri for fordommer og rasistiske holdninger fordi du er sammen med en som er halvt afrikansk?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #15 Skrevet 20. juli 2009 Jeg har bodd tett innpå blant annet somaliere, chilenere og marokkanere. Bortsett fra litt rot på kjøkkenet etter mannfolk som ikke var vant til at de måtte rydde selv, har jeg egentlig lite å utsette på dem. De fleste skjønner norsk folkeskikk og kultur når de bare får det forklart, og ønsker å tilpasse seg landet de bor i. De verste naboene jeg har hatt var narkomane nordmenn - og den aller verste var lofoting. Jeg er selv fra Lofoten, og rimelig rolig av meg, så jeg synes ikke man kan generalisere så mye.
Gjest milkyway Skrevet 21. juli 2009 #16 Skrevet 21. juli 2009 Ja det vil jeg si om jeg selv, og jeg kjenner meg bedre enn du gjør!
Gjest Chrizzy Skrevet 21. juli 2009 #17 Skrevet 21. juli 2009 Ja, vi prater noen ganger ved postkassene. Ganske stillferdig fyr, men holder noen ganske høylytte etterfester en gang i blant. Hører det er vanlig med folk fra hans kultur. Han er svensk.
Tabris Skrevet 21. juli 2009 #18 Skrevet 21. juli 2009 Ja, disse hedmarkingene... Vi har ingen innvandrere i vår gate, men har blitt litt kjent med en afrikaner fordi han alltid hilser oss på bussen om morgenen og ellers er svært hyggelig når vi treffer ham.
Gjest Vampen Skrevet 22. juli 2009 #19 Skrevet 22. juli 2009 Ja det vil jeg si om jeg selv, og jeg kjenner meg bedre enn du gjør! Goddag Stråmann. Selvfølgelig kan man ha fordommer og rasistiske tendenser til tross for at man har en partner som er halvt afrikanske. Jeg har en partner som er 100% ikke-norsk, men det betyr da ikke at jeg er strippet for fordommer mot enkelte grupper. Og det er tydeligvis ikke du heller, siden du misliker en gruppe påsånn ca 1 milliard mennesker pga deres religiøse bakgrunn.
Gjest milkyway Skrevet 22. juli 2009 #20 Skrevet 22. juli 2009 Å jeg ordla meg kanskje litt feil. Jeg har ikke noe imot folka personlig, bare hva denne religionen gjør med dem. Jeg var bare litt hissig, det er vel tilgitt etter en slik opplevelse? Men vi ble venner igjen nå da, de fikk alle flaskene våre da vi skulle flytte så de kunne pante dem og kjøpe seg no snæx! Jeg er ikke langsint heller!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå