Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 For første gang har vi fått oss et dyr i huset, en liten søt babypus. Den ble funnet i en skog, og vi ville redde den. Hun som fant den skulle avlive den, men det hadde vi ikke hjerte til når vi så hvor liten den var! Vet derfor ikke hvor gammel den er, men den er veldig liten. Vet heller ikke om det er gutt eller jente enda. Den er veeeeldig kosete og leken, og det er så morro å ha den i hus! Vi er vant til dyr pga nabopusen kommer innom så og si daglig.. det har han gjort siden han var liten fordi vi har passet den så mye. Problemet nå er hvordan disse to pusene vil gå sammen... vi prøvde her om dagen med å holde den store pusen og den lille pusen i samme rom men den store pusen freste med en gang og tok ut klørne som om han var klar til å gå løs på den lille.. Nå er jo ikke den store pusen vår, men som sagt spretter den innom rett som det er og vi har jo blitt glad i han også Hvordan kan vi få disse to til å fungere sammen? Vil det funke?
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #2 Skrevet 15. juli 2009 Og en annen ting... Når kan lillepusen slippes ut? Jeg har hørt noe sånt noe som at man bør vente til den er over 8 mnd.. stemmer det? det er jo så mange store puser i området her at jeg er redd for å slippe den ut i det hele tatt! hehe Men det er vel ikke noe bra for katten å kun være inne-katt heller?
Sheenaca Skrevet 15. juli 2009 #3 Skrevet 15. juli 2009 Så bra at dere reddet katten. Først og fremst ville jeg tatt med pusen til veterinær. Veterinæren vil kunne komme med en kvalifisert gjetting på hvor gammel kattungen er, og dermed om den trenger morsmelkerstatning, evt hvor lenge, kunne finne ut om det er gutt eller jente, starte vaksineringsprogram, gi pusen ormekur, og generelt få sett over om den er frisk. Svært små kattunger skal jo ha morsmelkerstatning maaange ganger om dagen. Litt større kattunger skal spise spesialfôr for kattunger. De skal ikke ha vanlig kumelk. Årsaken til at man ikke skal slippe ut kattunger før de er ganske gamle, er at de har elendig retningssans og dermed stor risiko for å gå seg bort. Men dere kan likevel starte ganske tidlig med å ha kattungen ute, så lenge dere er ute sammen med den. Når den begynner å bli kjønnsmoden ville jeg heller strammet inn på utemulighetene til den er kastrert (for den må kastreres, hvis det er en hunnkatt er dere ellers nesten garantert å ha huset fullt av kattunger neste sommer...og sommeren etter det, og så videre i 10-15 år). Veterinæren kan også fortelle dere når katten sannsynligvis blir kjønnsmoden, det varierer etter når på året de er født, men jeg husker ikke akkurat hvordan det var.
Avalon Skrevet 19. juli 2009 #4 Skrevet 19. juli 2009 Så bra at dere reddet katten. Først og fremst ville jeg tatt med pusen til veterinær. Veterinæren vil kunne komme med en kvalifisert gjetting på hvor gammel kattungen er, og dermed om den trenger morsmelkerstatning, evt hvor lenge, kunne finne ut om det er gutt eller jente, starte vaksineringsprogram, gi pusen ormekur, og generelt få sett over om den er frisk. Svært små kattunger skal jo ha morsmelkerstatning maaange ganger om dagen. Litt større kattunger skal spise spesialfôr for kattunger. De skal ikke ha vanlig kumelk. Årsaken til at man ikke skal slippe ut kattunger før de er ganske gamle, er at de har elendig retningssans og dermed stor risiko for å gå seg bort. Men dere kan likevel starte ganske tidlig med å ha kattungen ute, så lenge dere er ute sammen med den. Når den begynner å bli kjønnsmoden ville jeg heller strammet inn på utemulighetene til den er kastrert (for den må kastreres, hvis det er en hunnkatt er dere ellers nesten garantert å ha huset fullt av kattunger neste sommer...og sommeren etter det, og så videre i 10-15 år). Veterinæren kan også fortelle dere når katten sannsynligvis blir kjønnsmoden, det varierer etter når på året de er født, men jeg husker ikke akkurat hvordan det var. Signerer denne!
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2009 #5 Skrevet 19. juli 2009 Katter blir kjønnsmodne til våren når de er kattunger rundt nå.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #6 Skrevet 23. juli 2009 Tusen takk for alle svar! =) Har dere også noen tips til hvordan vi kan få den lille pusen til å gå i sammen med den store`? Begge er hannkatter forresten;=)
Avalon Skrevet 23. juli 2009 #7 Skrevet 23. juli 2009 Tusen takk for alle svar! =) Har dere også noen tips til hvordan vi kan få den lille pusen til å gå i sammen med den store`? Begge er hannkatter forresten;=) Ingen tips der dessverre. Det er noe som bare må gå seg til. Når kattungen blir rundt 1år må du regne at de kan gå litt i tottene på hverandre, det er naturlig da det dreier seg om hvem som er sjefen, finne plassen sin. Om de blir bestevenner, sover med hverandre og den slags er ingen garanti. Noen katter gjør det etterhvert, andre bare tolererer hverandres nærvær unasett hvor mange år de har sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå