Gå til innhold

cafe: sitte her eller ta med

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_nysgjerrig_*
Skrevet

Hvorfor det? Er dette vanlig i andre land? Kom over idag en cafe, hvor jeg la merke til at skulle man kjøpe en muffins, så kostet den 24 (ta med) og 30 (ta med) og en baguett kostet 30 (ta med) og 33 (sitte her)

DVS 3 kr dyrere å spise en muffins enn en baguett.... Hva i all verden er bakgrunnen for slikt?? Prøvde å spør de som jobbet der men de så på meg som om jeg nettopp hadde foreslått å sprenge hele bakeriet i luften...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er fordi det er forskjellige momssatser; vanlig matmoms (12%) hvis du velger å ta med maten og spise den utenom serveringsstedet, ellers 25%. Så det er ikke kafeen som gjør feil. ;)

Endret av Honesty
Gjest Gjest
Skrevet

Vel Honesty. Problemet er vel heller at diffen mellom inne og utepris på muffins er så mye større enn prisdiffen på baguetten. Det er jo helt ulogisk

Gjest Gjest_nysgjerrig_*
Skrevet
Hvorfor det? Er dette vanlig i andre land? Kom over idag en cafe, hvor jeg la merke til at skulle man kjøpe en muffins, så kostet den 24 (ta med) og 30 (ta med) og en baguett kostet 30 (ta med) og 33 (sitte her)

DVS 3 kr dyrere å spise en muffins enn en baguett.... Hva i all verden er bakgrunnen for slikt?? Prøvde å spør de som jobbet der men de så på meg som om jeg nettopp hadde foreslått å sprenge hele bakeriet i luften...

hahahaha, snyte maten gitt!

Men uansett, takk for svar. Det var noe sånnt jeg tenkte meg, men synes likevel hele konseptet med å måtte betale for å sitte på en cafe, er veldig rart.... :-/ Og at det skal være så mye forskjell... om man opptar en plass i et lokale en halvtimes tid, så spiller det vel ingen rolle (skulle man tro) om man spiser en muffins eller en kake :-D

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja det er langt mer enn mva i forskjell. Så her tar de seg nok ekstra betalt for de som skal oppta en stol "bare" for å spise en muffins.

Gjest Gjest_nysgjerrig_*
Skrevet
Vel Honesty. Problemet er vel heller at diffen mellom inne og utepris på muffins er så mye større enn prisdiffen på baguetten. Det er jo helt ulogisk

Ja nettop! Det er jo ikke logisk i det hele tatt...

Gjest SmallTalk
Skrevet

Mat som kjøpes og spises på samme sted regnes som en tjeneste, og er da underlagt 25% moms.

Mat som kjøpes et sted og spises på et annet sted, regnes kun som mat, og går da inn under matmomsen på 14%.

På en dyr vare er 11% moms en del, så prisforskjellen på en øl og en bagett vil ikke være lik.

Gjest Gjest_nysgjerrig_*
Skrevet
Ja det er langt mer enn mva i forskjell. Så her tar de seg nok ekstra betalt for de som skal oppta en stol "bare" for å spise en muffins.

ja hehe, de vil vel straffe de som likevel velger å sitte på cafeen 5minutters tid, istedefor å finne en benk ute.... men ærlig talt, en cafe er jo til for at man skal kunne sitte der, er det ikke det da...?! :ler: dessuten er det så dyrt der at man skulle tro at en sitteplass var inkludert i prisen allerede...

Gjest Gjest
Skrevet

Om man regner ut i fra nettoprisen (pris eks. mva) er baguetten priset etter de ulike momssatsene som er 14 og 25 %. Muffinsen er ca. kr 3,- dyrere å spise i kafeen om man bruker nettoprisen.

Skrevet

Det er jo ikke cafeene som har bestemt dette, men staten. Og om du ikke hadde betalt de 2-3 kr ekstra, hadde cafeen måtte betalt momsen, og derfor tjent mindre på at du satt inne enn ute og da lønner det seg vel ikke å ha en inneplass i det hele tatt.

Merkelig at du ikke har lagt merke til dette før TS, det er jo slik på alle steder det er matservering og muligheten for å ta med mat er til stede.

Hvorfor muffinsen koster det samme ute og inne men ikke bagetten? Det kan for eksempel være at muffinsen er en kioskvare (som sjokolade og tyggis) og derfor trenger den ikke regnes som en "tjeneste" men kan regnes som bare mat. I forskjell fra baguetten som sikkert er steikt og påsmurt av de ansatte i lokalet.

Gjest Gjest_nysgjerrig_*
Skrevet
Det er jo ikke cafeene som har bestemt dette, men staten. Og om du ikke hadde betalt de 2-3 kr ekstra, hadde cafeen måtte betalt momsen, og derfor tjent mindre på at du satt inne enn ute og da lønner det seg vel ikke å ha en inneplass i det hele tatt.

Merkelig at du ikke har lagt merke til dette før TS, det er jo slik på alle steder det er matservering og muligheten for å ta med mat er til stede.

Hvorfor muffinsen koster det samme ute og inne men ikke bagetten? Det kan for eksempel være at muffinsen er en kioskvare (som sjokolade og tyggis) og derfor trenger den ikke regnes som en "tjeneste" men kan regnes som bare mat. I forskjell fra baguetten som sikkert er steikt og påsmurt av de ansatte i lokalet.

Muffinsen koster ikke det samme ute og inne, beklager jeg surret litt i innlegget mitt, den kostet 24 for å ta med og 30 for å sitte inne. Altså da må man betale 6 kr, for å sitte inne mens kjøper man en baguett koster den 3 kr å sitte inne å spise. Og muffinsen er i utgangspunktet billigere. Srlvfølgelig er jeg klar over at det alltid koster en krone ekstra eller to for å spise inne, men det er ikke logisk at en muffins er dyrere å spise enn en baguett. En baguett som du sier er jo påsmurt, så hvorfor er det ikke den som skulle vært dyrere, om det nå absolutt MÅ være forskjell på bakervarene seg imellom... er det jeg synes virker rart..

Skrevet

Det kan hende det fakisk er billigere innkjøpsmessig med en muffins enn en bagett?

Gjest Gjest_nysgjerrig_*
Skrevet
Det kan hende det fakisk er billigere innkjøpsmessig med en muffins enn en bagett?

det kan hende, men da er det jo rart at den er såpass dyr å spise?? (6 kr..) :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva har innkjøpsprisen med dette å gjøre? Poenget her er at "inne" og "ta med" prisen i forhold til mva ikke stemmer overens.

Muffins, inne kr 30,-

netto (fratrukket 25 % mva): 24,-

Muffins, ta med kr 24,-

netto (fratrukket 14 % mva): 21,05

Forutsatt at denne muffinsen er den samme dersom man spiser inne eller ute tar altså butikken MER i fortjeneste for å spise den på kafeen.

Baguett, inne kr 33,-

netto (fratrukket 25 % mva): 26,40

Baguett, ta med kr 30.-

netto (fratrukket 14 % mva): 26,32

Så - bortsett fra en liten avrunding til nærmeste hele krone er det ingen "så du skal bare spise en muffins du ja" gebyr på baguetten.

Nå står det selvsagt et hvert etablissement fritt å fastsette sine priser. I Italia - siden trådstarter nå spurte om det - har jeg hørt at enkelte steder er det dyrere å drikke nøyaktig samme vin på de beste plassene i cafeen/restauranten enn de litt mindre eksklusive bordene. Der jeg ferierer koster drinkene mer den kvelden det er levende musikk. Her i Bergen - vet ikke hvordan det er ellers i landet - er det vanlig med "17. mai priser": Dvs at hele menyen er skrudd opp denne dagen. Så denne typen prising er nok ikke så uvanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...