Gå til innhold

Ønsker debatt om aldersgrenser

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=26272

Norge er mer liberale når de setter aldersgrense på kinofilm enn USA og Storbritannia. BarneVakten mener Norge trenger en debatt om kriterier for aldersgrensesetting.

Komikeren Sacha Baron Cohen er klar med sin nye film Brüno, som har premiere i Norge 10. juli. Filmen er en såkalt mockumentary, en tulledokumentar som delvis er tatt opp med skjult kamera. Filmen har fått aldersgrense 15 år i Norge, noe som betyr at 12-åringer kan se filmen sammen med en voksen. I USA og Storbritannia har derimot Brüno fått 18-årsgrense.

Hva mener dere? Bør vi ha høyere aldergrense på filmer?

Bør 12-åringer (eller 15-åringer) la vær å se filmen Brüno og brurdo Brüno hatt 18-årsgrense i Norge?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg synes aldergrensene i Norge er ganske fornuftige. En annen ting er at foreldre stort sett gir beng i dem.

Skrevet

Må si meg enig med *Mim* her, synes de er fornuftige som de er, at foreldrene ikke passer på, eller bryr seg, er en annen sak..

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet
Jeg synes aldergrensene i Norge er ganske fornuftige. En annen ting er at foreldre stort sett gir beng i dem.

For ikke snakke om kinoene og de som selger/leier ut filmer.

Gjest Gjest
Skrevet

Heldigvis har vi ikke samme praksis som USA og Storbritannia, der hysteriet råder.

Jeg er faktisk skeptisk til at det i det hele tatt eksisterer 18-årsgrense på filmer i Norge. I Danmark (og flere andre Europeiske land) er 15-årsgrense det strengeste, og det finnes gode argumenter for at en slik ordning bør innføres også i Norge.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg savner en aldersgrense som faktisk er 15. Slik det er nå, så er 15 i realiteten 12, ettersom 12-åringer kommer inn i følge med en voksen. Dette gjør at filmer som egentlig kunne ha passert som 15, heller blir presset opp til 18 ettersom sensuren må ta høyde for at 12-åringer ellers kan sitte i salen.

Når det er sagt, så er det helt greit at man har dagens versjon av 15 - for en del filmer kan det være riktig å la 12-åringer se filmen i "kontrollerte former". Men, jeg savner altså 15B (eller hva den skal hete), hvor det ikke er mulig å komme inn før man faktisk er 15 selv om foreldre er med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...