Gjest Ts Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Har den siste tiden lurt på om jeg mangler vitaminer og mineraler i kroppen. Har fått litt trøtt hud, blank (ikke tørr), porer og noen kviser på steder som jeg aldri har hatt før. Er 25år. Igår da jeg lagde middag klarte jeg å brenne meg i et kjapt sekund på panna, snakk om PITTELITT. Men jeg fikk et stort mørkerødt/små lilla brennmerke som sikkert ikke kommer til å gå bort så lett, for jeg har merket at jeg får fortere arr. Bare katten min skraper litt borti huden min mens jeg bærer den ut, blir det arr. Er ikke slikt mangel på vitaminer i kroppen? Jern/b-vitamin? I tillegg synes jeg håret er tynt. Neglene er litt skrukkete og huden rundt neglene er tørr. Har vansker med å følge med hvis noen prater til meg samtidig som jeg gjør noe annet (som å skrive her). Er plutselig litt svett/nervøs alene i sentrum/mange mennesker. Prøver å komme på flere symptomer som kan være viktige, men er ikke lett. Tror jeg er litt hissigere, klønete/vimsete, sover svært dårlig. Er ikke så mottakelig for skarpt lys og høye lyder (enda jeg elsker musikk, men jeg synes det ødelegger hele fokuset mitt og alt blir kaos i hodet). Vet at jeg kanskje burde trene mer, men jeg vet at jeg er ikke overvektig. Men for helsens skyld er det vel godt å være i form/føle seg bra og få mer energi og sådan. Men jeg tror det er vitaminer som er problemet med min helsetilstand. Spiser ikke rødt kjøtt. Spiser fisk/skalldyr/ost/melk og resten er vegetar. Men jeg er student, ikke verdens rikeste så det er lett å spise brødskive hver dag med ost, droppe middag og spise en brødskive heller osv.
loopie83 Skrevet 15. juli 2009 #2 Skrevet 15. juli 2009 Hm... Sikker paa at du spiser nok generelt sett? Om jeg var deg ville jeg ha tatt en tur til legen og tatt en blodproeve. Det kan vaere at du trenger aa faa i deg mer jern, ja. Ta en blodproeve for aa finne ut av det!
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #3 Skrevet 15. juli 2009 Ta en blodprøve hos legen, det er umulig å vite om du mangler noe, og hva, bare på det du beskriver. Endel av symptomene dine passer også godt med stress- og angstrelaterte ting, og det høres kanskje ut som du bruker endel energi på å bekymre deg for disse symptomene.
LilleCanCan Skrevet 15. juli 2009 #4 Skrevet 15. juli 2009 Hvis du ikke spiser kjøtt eller slik, kan det godt være jern. Man blir slapp, svimmel og rar av jernmangel. Det har jeg. Det kan og minne om vit b12 mangel. men du må spise annet enn brødskive med ost. Tro meg, har gjort det samme selv, og ble såå dårlig 8og fikk selvfølgelig underskudd på vitaminer). Og ja, gå til legen!
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #5 Skrevet 15. juli 2009 Blodprøve for å måle blodprosent/jern er forøvrig noe som laboratoriet på legekontoret gjerne analyserer på dagen, så det går fort å få svar Skal du teste for alle mulige vitaminer o.l må du kanskje vente en ukes tid på svaret. Det er mye lurere å måle verdiene enn å prøve å finne fram til hva man mangler på egenhånd, dessuten hjelper ikke kosttilskudd så veldig dersom du har et dårlig kosthold og spiser for lite.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 Ok, få dette sjekket hos legen! Det er bare blodprøver. Husk på å høre hva som kan tas fasende eller bare møt opp fastende hos legen for sikkerhets skyld. (D-vitamin f.eks. tas fastende.) Dette med hud tenker jeg kan være sink Hår og negler b-vitaminer Generellt slapphet; b-vitaminer Blåmerker/bloduttredelser: Jern, jernanemi etc. Med andre ord, dette er mange vitaminer kan kan mangle. Men ta en blodprøve og finn ut av hvor du ligger! Om noe så er b-vitaminer vannløselige, så ikke farlig å ta dem. Samme med sink. Det hjelper meg både for hud og hår. Pga. anemi tar jeg jern jevnlig, men før det hadde jeg arr som blødde f.eks. Og lett blåmerker. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå