Gå til innhold

Hunn-undulat

Gjest Gjest_Mina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mina_*

Jeg har et undulatpar. Hannen er rolig og veldig snill, mens hunnen er en b**** til tider. Hun biter og hyler, bykser på både kjæresten sin og oss mennesker som er i huset. Noen ganger kan hun bite med til blods, det svir. Når hun er snill er hun veldig snill, men det skal kun foregå på hennes premisser og kun når hun føler for det. Akkurat som en drittunge man ikke har kustus på :S

Er dette normal oppførsel for hunn-undulater? Er det noe jeg kan gjøre?

(Har hatt en annen hunn før og hun var ganske hissig hun også, så håper ikke det er noe jeg gjør feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lurven

har også et undulatpar, der det er tydelig at de er dama som er sjefen i "forholdet"

men hannene er mest aggressiv mot mennesker, og han biter ganske hardt.

mens hunnen ikke spesielt aggressiv.

Men undulater er relativt intelligente, så det er mulig å sette noen grenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mina_*

Godt det ikke bare er jeg som har den erfaringen da =)

Ja, har merket at de er litt smarte, feks når jeg sier "nei"- ganske strengt når de prøver å sitte på gardinstengene, skjønner de det og flyt en annen retning!

Lurer bare på hvordan jeg skal få hun til å slutte å bite, for her hjelper det virkelig ikke å si nei... så håper ikke hun føler seg noe truet av oss mennesker..!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lollipopp

Når jeg skulle anskaffe meg undulat, anbefalte oppdretteren meg å skaffe en hann undulat, på grunnlag av at damene hadde en tendens til å være mer hissige! Det var det oppdretteren sa da. Nå har jeg ingen erfaring med hunn undulater, men mine hann undualter er snille som lam :)

og ja, de er jo temmelig intelligente, kan godt være det funker å si nei litt strengt hver gang de biter. har hørt noe om at man kan blåse på de og når de gjør en uønsket handling! men har ikke prøvd dette selv da.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mina_*

Ja, det er vel en kjent sak at hunnkjønn generelt fyrer seg lettere opp enn hannkjønn

:gjeiper:

Men jeg skal prøve blåsetrikset ditt, kanskje det kan funke!

Synes også at jenteundulatene er MYE enklere å temme også, men det er kanskje bare tilfeldigheter.!? Så kanskje det er enkelt å lære henne til å ikke bite også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

haha, ja, tror det er et kjent fenomen at jenter er en smule mer hissig enn gutter ;) haha!

Hehe, der sa oppdretteren omvendt enn deg da:P Hun sa hann undualtene var lettere å temme :P men herlighet, det går jo ann på fuglen vil jeg anta, de har jo sine personligheter:) Min hann undualt er tam og snill som et lam :) det er så gøyalt å høre han snakke!!:)

ja, prøv det, gi en lyd om det funker da! greit å vite hvordan man kan sette disse krabatene på plass innimellom!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er absolutt en kjent sak at jentene er mer bitchy enn guttene :)

Her i huset har vi tre undulater nå - to jenter og en gutt. Ikke helt det ideelle for å si det sånn. Jentene sloss om å være alfajenta - og gutten sitter og koser seg med noe mat :)

Tror helt ærlig ikke det er så mye å gjøre med det.. Det er rett og slett slik de er :) Men de er hvertfall søte og snille endel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også erfaring med at hunnundulater kan være rimelig hissige.

Skal du ha en tam undulat så er det best at du kun har en. Har også hørt at hanner er best å temme. Har for det meste hatt hanner og min erfaring stemmer at de er lettest å få tamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke kjønn har så mye å si for tamming, i grunn.

Det smarteste man kan gjøre om man vil ha en tam fugl, er å kjøpe fra oppdrett. Disse blir jo vandt til kontakt med mennesker, i en helt annen grad en de i dyrebutikk er - og blir oftest klistertamme, selv med de minste annstrengelser.

Finnes mange som selger fugler på www.undulatprat.no - og der finner man svar på de aller meste ting som angår undulater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...