Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et nært familiemedlem skal begraves neste uke. Finnes det noen skikk og bruk angående det å ha med småbarn i begravelse? Vi har ei lita jente på snart to år. Hun kommer jo selvfølgelig til å oppføre seg som vanlig. Det kan bli hopping, dansing, springing, småprat og synging... Er det greit? Kommer jo til å hysje på henne her og der, men kan ikke forvente at hun skal forholde seg stille og rolig hele tiden.

Jeg vil nødig fornærme resten av følget.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er vant til, både fra samboers og min familie, at småbarn er med i begravelse. Ja, de kan prate, hoie litt eller begynne å gråte, men de hører jo med. Men hvis du er usikker så spør de nærmeste pårørende om det er greit :)

Skrevet

Jeg ville bare gjort det så lenge jeg ikke hadde mulighet til å få barnevakt. Synes ikke det er vits i å ta med småbarn i den alderen i en begravelse.De forstår jo ingenting av det likevel,og det kan virke forstyrrende.

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet
Et nært familiemedlem skal begraves neste uke. Finnes det noen skikk og bruk angående det å ha med småbarn i begravelse? Vi har ei lita jente på snart to år. Hun kommer jo selvfølgelig til å oppføre seg som vanlig. Det kan bli hopping, dansing, springing, småprat og synging... Er det greit? Kommer jo til å hysje på henne her og der, men kan ikke forvente at hun skal forholde seg stille og rolig hele tiden.

Om resten av følget blir fornærmet fordi noen med livet fremfor seg kommer i en begravelse så har resten av følget et problem.

Gjest Gjest
Skrevet

Prøv å få barnevakt, går ikke det så spør om det er i orden å ta med barnet. Følelsene til de pårørende veier tyngst i denne sammenhengen. De fleste vil antagelig synes det er i orden, men sjekk. Og skal du ha med barn så sett deg gjerne slik at dere raskt kan ta en tur ut hvis barnet blir utålmodig.

Skrevet
Jeg ville bare gjort det så lenge jeg ikke hadde mulighet til å få barnevakt. Synes ikke det er vits i å ta med småbarn i den alderen i en begravelse.De forstår jo ingenting av det likevel,og det kan virke forstyrrende.

Kanhende de ikke forstår noe av det, men det gjelder jo for veldig mye for barn i den alderen. Men, begravelse er også situasjoner der barn lærer noe, og de bør lære at dette dessverre er en naturlig del av livet.

Gjest Gjest_Moi_*
Skrevet

Jeg hadde virkelig ikke satt pris på småbarn i en begravelse til nær familie/venn.. Har generelt problemer med barn som som lager unødig lyd på stedet/i situasjoner der voksne er stille. F.eks på et stille tog, i diverse køer o.l.

Om resten av følget blir fornærmet fordi noen med livet fremfor seg kommer i en begravelse så har resten av følget et problem.

Klart at følget har et problem! De er i sorg over å ha mistet en nær!

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det passer seg å ta med små barn i en begravelse dersom de ikke klarer å være stille. Her stiller hensynet til de nærmeste sterkest.

• Liker 2
Gjest Bastiberta
Skrevet

Jeg var fire år da jeg mistet bestefaren min, og jeg er veldig glad for at jeg fikk være med i begravelsen hans og ikke bare ble stuet bort for anledningen. Jeg forsto ganske mye, jeg visste at dette var vår avskjed med bestefar, og det er et sårt men godt minne for meg. Jeg og storesøsteren min var rolige mesteparten av tiden, men det ble jo lenge for oss, og da tok onkelen min med oss ut for litt frisk luft.

Jeg var med i ganske mange begravelser som barn, og det har aldri vært noe problem.

For et par somre siden så gravla vi en grandonkel av meg. Det var veldig godt å se barna han elsket så høyt i begravelsen. Det ene barnebarnet hans var bare to den gangen, og ja, hun gikk litt frem og tilbake nå og da, og det var mye for henne og titte på. Det var ingen som syns dette var grusomt eller fælt på noe som helst måte, ingen følte at de ble avbrutt i sorgen sin eller ble fornærmet.

Men dette er sikkert veldig forskjellig fra familie til familie og fra begravelse til begravelse. Jeg har ikke problemer med slikt, og det har heller ikke min familie, men vi er vant til det. Forhør deg litt rundt, og test vannet for det.

Du skriver også at det er nært familiemedlem og da syns jeg dine følelser burde telle med også, du er jo tross alt en av de sørgende du også.

Skrevet

Du skriver at det er nær familie, og da tolker jeg det dithen at du (eller pappaen) er en av de nærmeste pårørende. Da synes jeg det er helt naturlig at barnet kan være med, og at det som evt følger med må aksepteres av resten av begravelsesfølget.

Er du derimot litt lenger ut i slekta ville jeg nok forsøkt å få barnevakt dersom du tror barnet vil forstyrre mye.

Forøvrig hadde jeg selv med meg toåringen min i begravelse, og det gikk veldig bra. Vi pratet mye om hva som skulle skje, fortalte at det kom til å være kiste, mange blomster og sang, og at vi måtte sitte helt stille. Vi snakket også om at det kunne hende at mamma kom til å gråte litt og være litt lei seg.

Det gikk virkelig over all forventning. Hun satt stille hele seansen, og den eneste "ugangen" hun gjorde var å klappe og rope hurra etter første salmen (det gjorde de nemlig etter sang i barnehagen) :ler:

Gjest Purple Haze
Skrevet

Da min mor døde, var selvfølgelig barna mine med i begravelsen. De var da 7 og 3 år. Veldig preget av stundens alvor, og satt veldig i ro. Minsten sovnet i fanget mitt i løpet av forrettelsen.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Da min farmor ble begravet, var niesen min med. Hun klarte selvfølgelig ikke å sitte helt stille, men var generelt ganske flink. Jeg synes det faktisk bare var deilig at hun var med, selv om jeg var utrolig lei meg, var det på en måte godt å se at livet gikk videre.

Jeg har selv blitt utestengt fra begravelse da jeg var liten (men ikke så liten som to år) og det var lenge en traumatisk opplevelse for meg, så jeg synes ikke at man automatisk skal stenge barn ute fra slike ting.

Skrevet

Da min bestefar døde, var det bestemors ønske at oldebarna (som da var halvannet og fire år) skulle være med. Bestefar var veldig glad i oldebarna sine, de betydde mye for ham, og det ville derfor være unaturlig å ikke ha dem der. De ble også behørig omtalt i prestens tale, noe eldstejenta har snakket om mange ganger etterpå.

Vi satt på fremste rad, siden vi var av de nærmeste pårørende, og det gikk kjempefint. Den største jenta satt stille mellom oss hele tiden, mens minstejenta gikk litt frem og tilbake mellom benkeradene. Hun spaserte også tvers over midtgangen, over til besteforeldrene på den andre siden.

Flere har i ettertid uttrykt at de syntes det var godt at ungene var der.

Som flere andre har uttrykt, synes jeg derimot at det er mindre naturlig om ungene er med, dersom dere ikke er blant de nærmeste pårørende.

Skrevet

Jeg synes heller ikke at man bør utestenge barn fra slike hendelser. I.o.m. at det er din nære familie, er det jo barnet sin nære familie også.... Hun vil kanskje ikke forstå så mye av det akkurat nå, men senere vil hun nok tenke mer over det.

Jeg var 6 da min farmor ble begravet, og vi var veldig nære (bodde i samme hus). En del av familen syntes at jeg var alt for liten og måtte skjermes for sånt. I ettertid er jeg veldig glad for at mine foreldre mente det var naturlig at jeg var med.

Men prat med resten av familien og hør hva de synes, kanskje de synes det er den mest naturlige ting i verden at hun skal være med. Sett deg heller ytterst på kirkebenken slik at det evt er lett å gå ut dersom det skulle bli helt krise.

Gjest Gjest
Skrevet

Syns du skal skaffe deg barnevakt. I respekt for situasjonen og fam.

Desverre har vi ikke kultur for "naurlig glede" i slike situasjiner i Norge.

Det kan bli forstyrrende med en toåring i en begravelse. Da mener jeg i selve kapellet eller kirken. Kunne du kansje noen til å ha barnet på utsiden til dere kom ut?

Er det veldig dystert ved graven og tungt for fam.mdl,så kan en toåring lette litt på trykket. Ikke at jeg ville ha gjort det heller.

Skrevet

Selvsagt skal barn i alle aldre få komme i begravelse.

Skrevet

Den nære familie må få gjøre det de mener er riktig, og det virker vanlig at små barn er med i besteforeldrenes begravelser. Helt ok for meg.

Men jeg tror ikke jeg hadde blitt spesielt begeistrert om andres unger løp hylende rundt i begravelse der jeg var nærmeste pårørende.

Jeg er dessuten litt skeptisk til at små barn skal være vitne til at voksne rundt dem bryter sammen, så jeg hadde nok vurdert ut fra omstendighetene rundt dødsfallet. I alle fall hvorvidt jeg selv kom til å stortute. Jeg synes ikke barna mine trenger å se at mamma må støttes bortover veien av en gammel onkel.

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet
Den nære familie må få gjøre det de mener er riktig, og det virker vanlig at små barn er med i besteforeldrenes begravelser. Helt ok for meg.

Men jeg tror ikke jeg hadde blitt spesielt begeistrert om andres unger løp hylende rundt i begravelse der jeg var nærmeste pårørende.

Jeg er dessuten litt skeptisk til at små barn skal være vitne til at voksne rundt dem bryter sammen, så jeg hadde nok vurdert ut fra omstendighetene rundt dødsfallet. I alle fall hvorvidt jeg selv kom til å stortute. Jeg synes ikke barna mine trenger å se at mamma må støttes bortover veien av en gammel onkel.

Denne avgjørelsen må dere ta selv. Små barn kan også være kjærkommen trøst i en ellers tung stund som en begravelse er. Hadde selv med en fireåring i begravelse til slektning, og følte det var helt rett.

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet
Denne avgjørelsen må dere ta selv. Små barn kan også være kjærkommen trøst i en ellers tung stund som en begravelse er. Hadde selv med en fireåring i begravelse til slektning, og følte det var helt rett.

Dette svaret var ment til TS og ikke til "Vingedama". Beklager!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...