Gå til innhold

boliglån,med hva med de statlige omkostningene?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har søkt boliglån, fikk det igjennom og fikk beskjed om at lånet var betalt inn på riktig konto til megler i går.

Jeg har kjøpt selveie, og da er visstnok reglene at også staten skal ha sitt. Her er det jeg lurer på :

Jeg har betalt inn 10 % av lånet på kontraktsmøte. Jeg søkte om lån for det huset kostet nøyaktig. Sett at huset kostet 1.5, så fikk jeg lån på 1.5. Jeg spurte banken om hva som skjer med omkostningene utenfor, hvorfor ikke lånet var litt høyere med tanke på disse. Fikk fortalt at dette skulle jeg ikke bekymre meg for fordi det ordnet staten og banken. Dermed regnet jeg med at jeg kunne betale alt i sin helhet, og trekke ut 10 % av lånet jeg fikk (dette fordi det var penger jeg lånte av min mor og skulle betale tilbake). Men det gikk ikke, for da jeg hadde betalt satt jeg ikke igjen med fem øre! Så da gikk omkostningene innenfor allikevel, og jeg fikk ikke dratt ut 10% slik jeg ble lovet.

Noen som kan dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dette er et førstehjemslån, kan du ha 90% lån og 10% "kontantinnskudd" i leiligheten. Omkostninger kan dekkes ved kontant betaling eller ved lån, alt etter hva du får i lån.

Du kan sjeldent finansiere en bolig ved 100% lån, men det var det du tenkte å gjøre her? At lånet dekker hele kjøpet OG omkostningene? Så du kan betale moren din tilbake de 10%? Det hørtes veldig rart ut. Det vil jo si at banken har gitt deg lån på ALT, og det er veldig uvanlig.

Skrevet

Du må nesten finne frem lånepapirene dine for å se på hvor mye du har fått i totalt lån. I utgangspunktet er det vanlig å betale en del egenkapital + omkostningene ved boligkjøpet selv. I enkelte tilfeller får du lånt hele kjøpesummen + omkostningene av banken. Hva du har fått må du nesten spørre banken din om, eventulelt se i lånepapirene. I lånepapirene står den totale summen du har fått i lån. Det er denne summen banken betaler ut. Er det avvik på denne summen og den summen du skal betale megler inkl. alle omkostninger, må du dekke dette selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...