Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg vet at man har krav på etterlattepensjon etter ektefeller som har vært medlem i Statens Pensjonskasse.

Er det noen som vet hvordan disse rettighetene er for etterlatte etter ansatte i privat næringsliv..?

Lurer spesielt på hvordan reglene er for enken etter en pilot i SAS, dersom noen skulle slumpe til å vite det :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Jeg vet at man har krav på etterlattepensjon etter ektefeller som har vært medlem i Statens Pensjonskasse.

Er det noen som vet hvordan disse rettighetene er for etterlatte etter ansatte i privat næringsliv..?

Lurer spesielt på hvordan reglene er for enken etter en pilot i SAS, dersom noen skulle slumpe til å vite det :)

Har du mulighet til å få tilgang på forsikringsvilkårene? Det står der.

Skrevet
Har du mulighet til å få tilgang på forsikringsvilkårene? Det står der.

Nei, ikke foreløpig i hvertfall, da det ikke er meg det er snakk om- men bestemoren min. Hun bekymrer seg så fryktelig (er minstepensjonist, med endel utgifter) så det hadde vært godt å berolige henne med at hun kommer til å få etterlattepensjon =)

Vet at pilotene i SAS i sin tid forhandlet seg frem til en rimelig god pensjonsavtale, men er usikker på om det inkluderer etterlattepensjonen.

Gjest Gjest
Skrevet

Ok, da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Jeg forsøkte å google, men ble ikke særlig klokere.

Men hvorfor kan hun ikke spørre sin mann? Hvis det er han som er den sas-ansatte, så vil iallefall han kunne få tilgang på vilkårene.

Skrevet
Ok, da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Jeg forsøkte å google, men ble ikke særlig klokere.

Men hvorfor kan hun ikke spørre sin mann? Hvis det er han som er den sas-ansatte, så vil iallefall han kunne få tilgang på vilkårene.

Jeg prøvde å google selv også =)

Grunnene til at hun ikke kan spørre ham, er vel flere- for det første er han temmelig dårlig, noe som er grunnen til at hun bekymrer seg for dette akkurat nå. Han orker ikke å forholde seg til noe som helst, aller minst økonomiske spørsmål og sånt..

Og- dette er jeg ikke sikker på, men jeg ville kanskje tenkt sånn selv- når mannen din er alvorlig syk, har man kanskje ikke lyst til å fortelle ham at man bekymrer seg for økonomien etter hans bortgang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...