Gjest Leietager Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Samboeren min og jeg har leid en leilighet i 1. etasje på et bolighus siden oktober i fjor. Huseier og samboer bor i 2. etasje. I annonsen stod det ingenting om hverken røyking eller husdyr, det står ikke noe om dette i kontrakten og huseier nevnte det ikke på visning. Både samboer og jeg røyker. For noen måneder siden fikk vi tilbud om å kjøpe hund (rase vi har hatt lyst på lenge fra en oppdretter vi har "drømt" om å kjøpe hund fra), og for å være grei mot huseier tenkte jeg at det var greit å spørre om det var i orden at vi fikk oss hund. Det var greit, ikke noe problem. Vi fikk hunden for tre måneder siden, og huseier har ikke sagt noe mer om det. Hilser alltid på hunden når vi treffes ute og har aldri gitt uttrykk for at det er noe problem overhodet. Huset vi leier i har på en måte to uteplasser, en gressplen foran huset mot gaten, og en opparbeidet plass i bakgården mot naboen. Plassen i bakgården benytter huseier seg av, der har de hagemøbler og grill, og når det er fint vær sitter de stort sett der hele tiden om de er hjemme. Det er sol der stort sett hele dagen, mens på plenen foran huset er det dårlig med sol på dagtid. Huseier benytter ikke plenen foran huset, de har ikke noe møbler der eller noe som helst. Under "hetebølgen" for noen uker siden tok sambo og jeg med oss et piknikpledd og satte oss på plenen og lekte med hunden noen ganger. Huseier var hjemme og satt ute i bakgården, og vi forsøkte ikke å skjule at vi brukte plenen. Siden de ikke sa noe til oss da regnet vi ikke med at det var noe problem. I går kom huseiers samboer på døra og h*n ville bare gjøre oppmerksom på at vi faktisk ikke hadde anledning til å benytte oss av hverken uteplassen i bakgården eller plenen foran huset, og henviste oss til parken et par hundre meter ned i gata. H*n sa videre at de hadde vært mer enn greie som ikke protesterte på den "voldsomme" røykingen vår og lot oss ha hund, og at h*n håpet av vi ikke trodde vi bare kunne ta oss til rette som det passet oss fremover. Jeg må innrømme at jeg er litt oppgitt... Vi har jo bare sittet på plenen med et pledd og lekt med hunden vår, vi har ikke akkurat satt ut hagemøbler og grill og laget oss en permanent uteplass. En annen ting er jo det at de var jo faktisk hjemme flere av gangene vi satt der, så dersom det var et stort problem burde de jo tatt det med oss der og da. Jeg synes dessuten ikke at det er så frekt at vi ønsket å sitte utendørs når det var over 30 graders varme ute og enda varmere inne, og jeg ser faktisk ikke problemet med at vi satt på et pledd på en gressplen de ALDRI benytter seg av. Hundeholdet har vi faktisk tillatelse fra huseier til og røykingen har jeg aldri hørt at har vært et problem tidligere... Hva gjør man i en sånn situasjon? Jeg føler det er skikkelig ubehagelig, men samtidig veldig urettferdig.
Respect Skrevet 15. juli 2009 #2 Skrevet 15. juli 2009 Jeg er definitivt enig med huseier. De strekker seg langt når de tillater både hundehold og røyking inne. Idiotisk spør du meg. Men står det noe i kontrakten deres om at dere kan disponere uteområdene? Hvis det ikke gjør det, så kan dere ikke bruke dem. Og som huseier sier, så kan dere jo bare tusle bort til parken.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #3 Skrevet 15. juli 2009 Jeg synes huseieren/samboeren her er svært urimelig. Men dessverre er det ikke stort å gjøre med sånt. Når man er leietaker er man i stor grad prisgitt utleiers "nåde". Enten må dere akseptere det som blir sagt og prøve å leve videre i rimelig fredsommelighet med utleierne, eller skaffe dere et nytt sted å bo der dere får med disse tingene i kontrakten. Vær forberedt på at det ikke er lov å røyke i de fleste utleieleiligheter, og det kan også være vanskelig å få lov å ha med hund. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #4 Skrevet 15. juli 2009 Jeg er definitivt enig med huseier. De strekker seg langt når de tillater både hundehold og røyking inne. Idiotisk spør du meg. Men står det noe i kontrakten deres om at dere kan disponere uteområdene? Hvis det ikke gjør det, så kan dere ikke bruke dem. Og som huseier sier, så kan dere jo bare tusle bort til parken. De strekker seg ikke langt når de tillater det i utgangspunktet. De strekker seg langt dersom det står i kontrakten/er opplyst at det ikke er lov med røyk/dyr for så å tillate det likevel. En uteplass som aldri er i bruk, og der ts kun har med seg et pledd for å sitte på... Hva i all verden er det for problem? Det høres urimelig ut å slå ned på sånt.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #5 Skrevet 15. juli 2009 Så lenge de ikke har sagt at røyking ikke er tillatt (før kontrakten ble skrevet), og har gitt tillatelse til å ha hund, så må dette være greit. Når det gjelder plenen, så må de kunne si at dere ikke skal benytte denne, så lenge det ikke er avtalt at dere skal ha den tilgangen. Faktisk så burde dere ha spurt på forhånd før dere benyttet dere av den.
Norbertine Skrevet 15. juli 2009 #6 Skrevet 15. juli 2009 Helt klart urimelig, men likevel noe huseier har all rett til å gjøre. Dog jeg tror jeg ville spurt huseier litt forsiktig, i stedet for å bare høre på samboeren hans...
Gjest Leietager Skrevet 15. juli 2009 #7 Skrevet 15. juli 2009 Takk for svar! Det står ikke noe om hverken røyking, kjæledyr eller uteplass i kontrakten, og det var derfor vi spurte om lov til å anskaffe hund. Når det gjelder den "voldsomme" røykingen så røyker jeg mellom 5 og 10 røyk pr dag, samboeren min røyker sjelden mer enn 5 om dagen. Vi burde sikkert spurt om å bruke uteplassen, men siden huseier alltid sitter i bakgården og aldri benytter plenen (sikkert pga dårlige solforhold) tenkte vi ikke at det var noe problem at vi tok med oss et pledd og satt litt der med hunden vår. Vi har ALDRI hatt intensjoner om å sette ut hagemøbler eller grill der.
Annikken Skrevet 15. juli 2009 #8 Skrevet 15. juli 2009 (endret) Generelt svar: Så lenge det ikke står i kontrakten at dere disponerer noen utearealer, burde dere spurt først som dere gjorde med hunden. Skulle ikke forundre meg om samboeren mener huseieren er naiv og for lite streng, og at det er DER konflikten egentlig ligger, ikke mellom dere og huseieren... men så kan det jo være huseier er konfliktsky og bare ble glad samboeren "ordnet opp". Slitsomt å havne mellom andre skonflikter. Menmen. Vær blid og hyggelig og luft bikkja i parken neste gang så ordner det seg Ikke bruk mer energi på det. Endret 15. juli 2009 av Annikken
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #9 Skrevet 15. juli 2009 Om dere ikke har kontrakt på at dere kan benytte utleiers hage, så skal dere heller ikke gjøre det. Huseier er allerede kjempegrei som lar dere få røyke inne og ha hund. Om dere lekte med hunden i hagen, så kan det ha vært sjenerende med tanke på bråk, og de kan også ha vært redd for skade på plenen/andre planter. Det kan ha vært dråpen som fikk begeret til å renne over. Dere har allerede så mange "friheter" og stadig utvidet dette, og nå var de gjerne redd for at dere skulle ta helt av. At de ikke sa ifra med en gang er ikke så unormalt, de kviet seg gjerne til å ta det opp med dere, eller trengte tid til å tenke over hva de skulle si.
Eplefe Skrevet 15. juli 2009 #10 Skrevet 15. juli 2009 Om dere ikke har kontrakt på at dere kan benytte utleiers hage, så skal dere heller ikke gjøre det. Huseier er allerede kjempegrei som lar dere få røyke inne og ha hund. Om dere lekte med hunden i hagen, så kan det ha vært sjenerende med tanke på bråk, og de kan også ha vært redd for skade på plenen/andre planter. Det kan ha vært dråpen som fikk begeret til å renne over. Dere har allerede så mange "friheter" og stadig utvidet dette, og nå var de gjerne redd for at dere skulle ta helt av. At de ikke sa ifra med en gang er ikke så unormalt, de kviet seg gjerne til å ta det opp med dere, eller trengte tid til å tenke over hva de skulle si.Huseier er ikke "kjempegrei" så lenge det ikke står "ikke røyk" i kontrakten.
Makin' it big Skrevet 15. juli 2009 #11 Skrevet 15. juli 2009 Ville du satt deg i naboens hage hvis de aldri brukte den?
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #12 Skrevet 15. juli 2009 Huseier er ikke "kjempegrei" så lenge det ikke står "ikke røyk" i kontrakten. Huseier lot være å skrive "ikke røyk" og "ikke husdyr" i kontrakten. Det er faktisk ikke så veldig lett å komme over huseier som er såpass greie. Noe du kan lese om i en tråd på aktuellt-forumet. De fleste huseiere ville aldri tatt inn leieboere som røykte innendørs.
Gjest Leietager Skrevet 15. juli 2009 #13 Skrevet 15. juli 2009 Hei igjen og takk for svar:-) Jeg skjønner at vi sikkert har "tråkket i salaten" ved å bruke gressplenen foran huset, vi var bare så naive at vi ikke tenkte at det var et problem siden de aldri sitter på den siden av huset selv. Det er ikke snakk om en "prydhage" med fine blomsterbed og sånt, det er en firkantet gressplen med noen thujaer og et par frukttrær. Uteplassen i bakgården som de bruker er derimot svært så flott, med heller og masse blomster i krukker. Samboeren min har sagt at han skal snakke med utleier så fort som mulig, så får vi forhåpentligvis klarhet i ting. Skal vi bo i samme hus er det jo skikkelig kjipt å være i konflikt, så det får vi forsøke å unngå :-)
Gjest Gjest_hmm_* Skrevet 15. juli 2009 #14 Skrevet 15. juli 2009 Jeg hadde ikke blitt sur hvis leieboerne mine brukte plenen, men jeg hadde satt pris på at de spurte først. Dessuten hadde jeg ikke likt at noen leker med hund eller røyker på plenen min. Så ja, det var frekt av dere å gjøre det uten å spørre. Synes de er greie nok å ikke ta det opp med en gang, dere brukte plenen flere ganger, hvis jeg har forstått riktig.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #15 Skrevet 15. juli 2009 Jeg blir like forundret hver gang jeg leser et slikt innlegg der noen skriver i detalj om en konflikt de har med noen. Kan jo være at huseieren også leser her inne, og da blir han neppe mildere stemt når han kjenner seg igjen.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #16 Skrevet 15. juli 2009 Jeg har jo forstått det sånn etter hvert at de fleste utleiere har våte drømmer om å leie ut til Skybert. Det er en selvfølge at man ikke skal gjøre ting som leiligheta tar skade av, så derfor forstår jeg godt at mange ikke vil ha røyking eller dyr i leiligheta (men det har altså ikke vært et tema ved kontraktsinngåelse i ts sitt tilfelle). Men at leieboer ikke skal få bruke en plen som aldri er i bruk...??? Hadde leiebor satt ned en stor grill eller tunge hagemøbler der så hadde jeg skjønt det, men å sitte på et pledd på en plenflekk der ingen ellers sitter det kan jeg ikke skjønne problemet med. Jeg skjønner at det ikke nødvendigvis er så kjekt å ha "fremmede" sittende på plenen sin, men tåler man ikke sånt bør man revurdere hele utleien. Og å sammenligne det med naboens hage er tullball.
aline Skrevet 15. juli 2009 #17 Skrevet 15. juli 2009 Når det gjelder plenen, så må de kunne si at dere ikke skal benytte denne, så lenge det ikke er avtalt at dere skal ha den tilgangen. Faktisk så burde dere ha spurt på forhånd før dere benyttet dere av den. enig, jeg ville aldri brukt huseiers plen uten å først ha fått tillatelse, uansett om de aldri bruker den eller ikke. Så lenge det ikke er avtalt at jeg kan disponere den. På lik linje med en annen spurte her; ville du brukt naboens (altså ikke huseier, men en annen nabo du ikke hadde noe med) hage dersom h*n aldri benyttet den selv? Samboeren min har sagt at han skal snakke med utleier så fort som mulig, så får vi forhåpentligvis klarhet i ting. Skal vi bo i samme hus er det jo skikkelig kjipt å være i konflikt, så det får vi forsøke å unngå :-) Det ville jeg også gjort, ville tatt kontakt med huseier (ikke samboern, men den man faktisk har en skriftlig avtale med og som man har snakket med tidligere om bl.a husdyrhold etc. Beklaget det som hadde skjedd, fortalt at det ikke skal skje igjen og håper at alt er ok mellom dere. Ville nok også snakket med vedkommende om h*n mente dere krevde mye, tok dere vel mye tilrette, siden dette hadde kommet frem. Da det ikke har blitt nevnt noe på røykingen før, og siden anskaffelsen av hund faktisk var noe dere spurte om før dere skaffet hunden. som du sier, det er greit å unngå konflikt, og da er det lettest å prate sammen, direkte med den som dere faktisk har en skriftlig avtale med.
Avalon Skrevet 15. juli 2009 #18 Skrevet 15. juli 2009 Slike ting som om man kan oppholde seg på utearealer rundt huset, skal presiseres i leiekontrakten. Står det ikke noe om at plenen ikke kan brukes av leietager i kontrakten synes jeg utleier er urimelig, men selv hadde jeg nok spurt før jeg brukte den uansett. Kanskje dere skulle ta opp om dette med plenen da burde stå i leiekontrakten. I min leiekontrakt står det at jeg ikke kan spasere inn i hagen, men kan bruke hagebenken utenfor inngangen til min leilighet. For resten, når det gjelder røyking og hund, så strekker de seg ikke langt. Som noen andre skrev, stod det ikke tillat med røyking eller husdyr men allikevel sa ok, da strekker de seg langt. Slike ting skal som sagt blitt gitt informasjon om påforhånd også stå i leiekontrakten.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. juli 2009 #19 Skrevet 15. juli 2009 Hvis man prøver å se dette fra huseier sin side så kan man se det slik at de ikke visste at dere røykte, ikke hadde dere hund når dere flyttet inn, nå tar dere dere til rette på plenen, og det neste blir vel både grill og hagemøbler der. Dermed sier de nei - før grill og hagemøbler er på plass. De oppfatter det kanskje slik at dere tar dere hjertens tilrette og spesielt med områder som de ikke har vært klare nok på i kontraken. Nå kan jeg også si meg enig i det som er sagt om at hund er avklart, og røyking eller ikke samt bruk av utearealer skulle vært klarert i kontrakten. Siden det ikke er nevnt ville jeg spurt før jeg brukte plenen. Jeg tror nok kanskje at dette bunner i at dere har hund, som de ser for seg blir ustyrlig og gjør fra seg både her og der. Da er det bedre å si fra - tenker de - før det skjer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå