Gå til innhold

Hekseskudd/kink i korsryggen av å hoste!

Anbefalte innlegg

Gjest skjeiv og skakk
Skrevet

Hei

I morges hostet jeg hardt mens jeg lente meg litt framover. I det jeg hostet, fikk jeg en skikkelig kink i ryggen, akkurat som om noe "falt ut" og måtte bare legge meg på senga. Er på jobb med enorme smerter, selv etter ibux og paracet i kombinasjon. Greier såvidt å gå med små og korte skritt, og det er sykt vondt når jeg går på høyrefoten/lener meg mot høyre når jeg sitter, etc. Gleder meg enormt til å komme meg hjem og i seng:-p

Noen med erfaring?

Er dette noe som går over av seg selv, eller må jeg gå til kiropraktor?

Jeg er 27 år og i temmelig god form:)

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet
Hei

I morges hostet jeg hardt mens jeg lente meg litt framover. I det jeg hostet, fikk jeg en skikkelig kink i ryggen, akkurat som om noe "falt ut" og måtte bare legge meg på senga. Er på jobb med enorme smerter, selv etter ibux og paracet i kombinasjon. Greier såvidt å gå med små og korte skritt, og det er sykt vondt når jeg går på høyrefoten/lener meg mot høyre når jeg sitter, etc. Gleder meg enormt til å komme meg hjem og i seng:-p

Noen med erfaring?

Er dette noe som går over av seg selv, eller må jeg gå til kiropraktor?

Jeg er 27 år og i temmelig god form:)

Jeg har hatt det sånn 3 ganger i løpet av livet (er også 27 år). Det går over av seg selv, men det tar flere dager dessverre.... Vet ikke hva det heter; om det er det som kalles prolaps/skiveutglidning? Det føles ut som noe sklir ut i ryggen, og deretter har man syyykt vondt i noen dager, før det går over gradvis. Og noen dager i etterkant av dette kan man få veldig vondt i lårmusklene siden man har gått skjeivt i flere dager (ufrivillig muskelstramming/krampe). God bedring!b:)

Gjest Skjeiv og skakk
Skrevet
Jeg har hatt det sånn 3 ganger i løpet av livet (er også 27 år). Det går over av seg selv, men det tar flere dager dessverre.... Vet ikke hva det heter; om det er det som kalles prolaps/skiveutglidning? Det føles ut som noe sklir ut i ryggen, og deretter har man syyykt vondt i noen dager, før det går over gradvis. Og noen dager i etterkant av dette kan man få veldig vondt i lårmusklene siden man har gått skjeivt i flere dager (ufrivillig muskelstramming/krampe). God bedring!b:)

Takk for svar, "godt" det er flere som har hatt dette.

Fikk time hos naprapat i dag. Det hjalp litt der og da, men det er like vondt nå. Er kjempeskjev når jeg står og går.

Har lagt i sengen siden jeg kom hjem, og det ser ut til at jeg må holde meg her i morgen også. Hva har du pleid å gjøre? Ligge i ro eller prøve å være i aktivitet?

Smertestillende?

Svarte /(/))%¤ så vondt det er:( Det spøker litt for hyttetur med oppakning i helga:(

Gjest Gjest
Skrevet

Har GOD erfaring med slikt du beskriver. Men jeg har hatt disse kinkene periodevis flere steder i rygg, nakke og skuldre.

"Det" smeller til og varer alt fra 2 dager til 1 uke og "sklir" sakte over. Rimelig intense greier.

Gikk til behandling for noe annet noen ganger det "smalt" og fikk behandling med nåler. En gang var det hele nakken og øvre del av ryggen, en annen gang ene siden av nakken, ene armen og langt nedover brystkassa.

Da fikk jeg nåler og da gikk det over raskere på meg.

Har også slikt i nedre del av rygg, hofte som har vært mer langvarig. Dette har jeg prøvd vakumbehandling på. Smertefull behandling, men det ser ut til å hjelpe.

Tilleggsproblemet når en får slikt er at en belaster andre deler av kroppen, går skjevt som du skriver. Og dermed får en mer smerter også andre steder.

En kommer fort i en vond sirkel om en ikke lytter til kroppen og tar det med ro.

Min erfaring med smertestillende og betennelsesdempende medisiner er heller dorlig. Det har ikke hatt noe virkning på smertene for min del.

Andre ting som har virket lindrende på meg er :

-Små bevegelser\ tøyninger som IKKE gjør vondt for å myke opp der det er vondt bedre. Slappe godt av i muskelaturen når en gjør slikt og rolige bevegelser.

-Masserer selv (bryk hudkrem\ olje så blir det mer glattere og gjevnere) forsiktig uten at det er smerter.

-Har du mulighet til varmt bad (badekar\ boblebad ol) løser det også opp musklaturen raskere.

- Varmeputer kan og lindre rimelig bra.

MEN vær veldig forsiktig og ikke prøv varme om du er hoven eller rød, da er det antakelig betennelse. Da er det bedre å legge på kuldeposer. Men husk da å ikke legge kuldeposer direkte på huden pga. fare for frostskader.

Håper du finner noe som lindrer for deg, vet selv hvor vondt slike ting er.

Ønsker deg lykke til.

Skrevet

Hostet på meg kjink på ene siden i nakken og det endte opp med betennelse på andre siden av nakken som jeg sleit med i flere måneder. Jeg trodde kjinken ville gå over av seg, og den gjorde den forsåvidt, men i mellomtiden hadde jeg "kompensert" slik for den vonde nakken at betennelsen var uungålig.

Det er kjempe vondt og jeg håper du kommer deg snart. Ikke dumt å få hjelp!

Gjest høne
Skrevet

Høres ut som en låsning i korsryggen. Er det prolaps/skiveprotusjon hadde du nesten ikke klart å stå på bena og det iler skikkelig nedover bena. (pluss du er for ung til det) Har du ikke mulighet til å gå til fysio/kiropraktor vil det mest sannsynlig gå over av seg selv i løpet av noen dager til en uke. Ta deg en tur på litt mykt underlag og legg deg og hvil etter det. Smertestillende er bra så du ikke spenner deg sånn. Som sagt det går over. Låsninger skjer nesten alltid om morgenen, da ryggen er kald. Er absolutt ikke mye som skal til. God bedring, vet det gjør vondt

Gjest Gjest
Skrevet
Høres ut som en låsning i korsryggen. Er det prolaps/skiveprotusjon hadde du nesten ikke klart å stå på bena og det iler skikkelig nedover bena. (pluss du er for ung til det) Har du ikke mulighet til å gå til fysio/kiropraktor vil det mest sannsynlig gå over av seg selv i løpet av noen dager til en uke. Ta deg en tur på litt mykt underlag og legg deg og hvil etter det. Smertestillende er bra så du ikke spenner deg sånn. Som sagt det går over. Låsninger skjer nesten alltid om morgenen, da ryggen er kald. Er absolutt ikke mye som skal til. God bedring, vet det gjør vondt

Jeg har prolaps og klarer å helt fint å gå. Det kommer an på hvor prolapsen ligger og hvor stor den er. Jeg har ilende smerter + at nerver er i klem som gjør at det blir numment, prikker og er sårt nedover bena. Men gå rolig tross smertene går greit. Men løpe\ gå fort kan jeg ikke.

Jeg har både hatt kink og har prolaps. Smertestillende har ingen virkning.

Og en kan få prolaps tross i at en er ung. Alder har ingenting å si. Kjenner flere under 20 som har fått påvist prolaps i ryggen.

MEN kink går over av seg selv etter en ukes tid. Har hatt det også flere ganger før jeg fikk påvist prolapsen. Da var det ikke den ilende smerten og nummenheten\prikkingen. Mer intens\ konstante smerter og at en har følelse av at det er så stivt at en ikke kan bevege seg.

Prolapsen kommer og går på meg. Men ingen konstante smerter. Ved enkelte bevegelser kommer en svært brå og intens smerte, da er det bare å ta det med ro til det går over. Smertene er mer ilende\strålende\ støt. Mens kink er mer konstant. Etter mine erfaringer.

Gjest skjeiv og skakk
Skrevet
Jeg har prolaps og klarer å helt fint å gå. Det kommer an på hvor prolapsen ligger og hvor stor den er. Jeg har ilende smerter + at nerver er i klem som gjør at det blir numment, prikker og er sårt nedover bena. Men gå rolig tross smertene går greit. Men løpe\ gå fort kan jeg ikke.

Jeg har både hatt kink og har prolaps. Smertestillende har ingen virkning.

Og en kan få prolaps tross i at en er ung. Alder har ingenting å si. Kjenner flere under 20 som har fått påvist prolaps i ryggen.

MEN kink går over av seg selv etter en ukes tid. Har hatt det også flere ganger før jeg fikk påvist prolapsen. Da var det ikke den ilende smerten og nummenheten\prikkingen. Mer intens\ konstante smerter og at en har følelse av at det er så stivt at en ikke kan bevege seg.

Prolapsen kommer og går på meg. Men ingen konstante smerter. Ved enkelte bevegelser kommer en svært brå og intens smerte, da er det bare å ta det med ro til det går over. Smertene er mer ilende\strålende\ støt. Mens kink er mer konstant. Etter mine erfaringer.

Takk for svar:) I dag har jeg stort sett bare lagt i senga. Nå har jeg vært ute en tur og greide å sitte litt på kafe uten å omkomme. Tok et par ibux og det hjalp bra på. Går fremdeles temmelig skjevt, og ser nok litt rar ut. Etter to dager med ro er jeg merkbart bedre, men fremdeles rimelig vondt, og jeg greier ikke bøye eller vri meg. Å ta på sokker var en prøvelse, og å tørke seg (jadda...) er også en utfordring;) Var hos Naprapat i går, og han stakk albuen sin inn i diverse muskler i rompa og ryggen. Det var sinnsykt vondt, helt til musklene ble lammet. Han sa musklene var veldig stramme. Fikk også et par nåler i knærne, da han mente mitt ene vonde kne var roten til denne låsningen. Pga det har jeg avlastet høyresiden av kroppen og lagt mer vekt på venstre. Interessant (men kjipt!) hvordan alt henger sammen.

Når jeg blir bra igjen skal jeg trene magemusklene som en helt. Noen som har erfaring med at mer muskler gjør susen? Vil ikke ha dette flere ganger. Prolaps er det heldigvis ikke, bare et helt vanlig hekseskudd/akutt lumbago...

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke sitt! Fortalte ikke naprapaten deg det?! Du skal ligge eller gå, ikke sitte eller stå.

Muskler hjelper, dersom du trener riktige muskler - og trener dem riktig. Det bør du få kyndig hjelp til dersom du har et ødelagt kne og i mange år har kompensert for det. Treningssenter er ikke kyndig nok. Fysioterapeut eller annen spesialist må til for å vurdere alle dine bevegelser og kompensasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...