Gå til innhold

Hvordan få betalt regningene :-(

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trist_*
Skrevet

Noen som kan hjelpe meg med noen råd her?

Vi har dessverre havnet i et økonomisk uføre.

Vi har fått flere inkasso saker på oss og vet ikke hva vi skal gjøre.

Dette er helt vanlige regninger som har gått til inkasso og ikke noen kredittkortgreier.

Kredittkort har vi aldri hatt og kommer aldri til å bruke.

Grunnen til dette uføre, var at vi kjøpte oss to biler før vi fikk solgt de to vi hadde.

Utrolig dumt, men vi trodde ikke det skulle by på noen problemer å få solgt de.

Kostnadene har jo løpt på alle fire bilene og det var da vi fikk kjempeproblemer.

Nå har vi fått solgt den ene bilen, men det hjelper faktisk ikke så mye som man skulle trodd.

Pga det dårlige markedet måtte vi selge den 30 000 under takst bare for å bli kvitt den.

Det vil nok bli det samme med den andre bilen også ser det ut som.

Jeg vet dette er helt idiotisk og at vi burde tenkt på dette, men alt for sent nå.

Vi har aldri vært i noen form for økonomisk uføre før og vi vet ikke hva vi skal gjøre.

Vi prøver å spare inn på alt vi kan, for å få betalt ned så mye som mulig men det løsner ikke og sliter veldig på oss.

Vi har pratet med banken vår, men kan ikke få mer lån eller refinansiering der da vi fikk det når vi for noen år tilbake pusset opp huset.

Er det noen her som har erfaringer med liknende tilfeller og har noen råd til oss?

Kan vi skrive et felles brev til de vi skylder penger og hva bør vi eventuelt skrive for at de kanskje kan hjelpe oss?

Har sett på tv at disse fra luksusfellen får satt drastisk ned gjeld til de som hjelpes der, men det er vel sikkert for at dette er tv.

De gjør vel ikke det samme om privatpersoner forsøker det samme.

Håper noen kan gi meg noen tips og råd, eller så vet jeg ikke hvordan vi skal kunne løse dette:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett dere ned samme først,finn ut hvor mye dere har råd til å betale til inkasso-selskapene pr mnd.

Har dere medlemsskap noe sted som dere kan avslutte? (om ikke annet for en periode-til dere er "på beina" igjen,eks.treningssenter,bokklubber osv)

Hva kan dere kutte ned på i perioden som kommer?

Når dere har en oversikt over dette,

ta kontakt med inkasso-selskapene så fort som overhodet mulig,forklar dem situasjonen, og prøv å komme frem til en nedbetalingsordning med dem, de flest inkassos-selskap er villige til dette for å få inn de folk skylder.

Det er veldig leit å ha kommet i en sånn situasjon,men om man bare tar ansvar(bedre sent en aldri :) ) så ordner det seg som regel, selv om det kan bli tøft økonomisk en stund

Lykke til :klem:

Skrevet (endret)

En bra ting her er at dere ikke kommer til å gå "konkurs", fordi dere har tydeligvis en bolig, og det er jo kjempebra.

Dersom dere ikke får solgt bil nr 2 - hva med å selge en av de nye? Til dere er på fote igjen. Regner med bil nr 2 fortsatt går?

Gamle biler har ofte ikke mye "verdi", men ganske stor bruksverdi.

Endret av Annikken
Gjest Gjest_Trist_*
Skrevet

Takker for svar og håper på flere:-)

Nei, vi har dessverre ikke noe medlemskap noe sted som vi kan stoppe.

Når det gjelder om vi kan selge en av de nye bilene i steden for bil nr 2, så blir det vanskelig da dette er en 2 seters kassebil som mannen min brukte når har var budsjåfør.

Gjest Gjest
Skrevet
Takker for svar og håper på flere:-)

Nei, vi har dessverre ikke noe medlemskap noe sted som vi kan stoppe.

Når det gjelder om vi kan selge en av de nye bilene i steden for bil nr 2, så blir det vanskelig da dette er en 2 seters kassebil som mannen min brukte når har var budsjåfør.

Men den kan vel uansett brukes av en av dere nå? Så får dere bruke den andre bilen når familien er på tur. Må man så må man.

Gjest Gjest_trist_*
Skrevet
Men den kan vel uansett brukes av en av dere nå? Så får dere bruke den andre bilen når familien er på tur. Må man så må man.

Jo, men den er også i såpass dårlig forfattning at dersom vi skal bruke den og selge en av de to nye vi har, så vil det nok ende med høye verkstedregninger så det tør vi ikke.

På grunn av beliggenheten hjem-barnehage-jobb er vi også avhengig av to biler.

Gjest Gjest
Skrevet

selg alt dere kan avse på finn.no

tv, barnevogner, barnesenger, klær, slalomski

si opp internettabonnementet (betal regningene på jobbpc etter arbeidstid)

klipp håret hjemme, bruk såpestykke fremfor såpe på flaske, bruk mindre shampoo, kjøp billigere mat (jeg hadde mat til maks ti kr måltidet da jeg var singel og fattig), kjør økonomisk (jevnt, med lite oppbremsninger ol). begrens bilkjøringen til det absolutt mest nødvendige (sykkel er en fin ting)

Gjest Gjest
Skrevet
selg alt dere kan avse på finn.no

tv, barnevogner, barnesenger, klær, slalomski

si opp internettabonnementet (betal regningene på jobbpc etter arbeidstid)

klipp håret hjemme, bruk såpestykke fremfor såpe på flaske, bruk mindre shampoo, kjøp billigere mat (jeg hadde mat til maks ti kr måltidet da jeg var singel og fattig), kjør økonomisk (jevnt, med lite oppbremsninger ol). begrens bilkjøringen til det absolutt mest nødvendige (sykkel er en fin ting)

Godt svar :klappe:

Gjest Gjest
Skrevet

bytt ut juice med vann, kutt ut colaen og snusen og Norsk Ukeblad

Gjest Gjest
Skrevet

kutt ALT unødvendig, på matbutikken kan det være mye penger å spare

går dere på cafe? slutt med det

hva får barna av leker? de harhelt sikkert nok

si at barna må få klær eller penger til bursdagen, ikke leker

jeg vokste opp med veldig veldig stram økonomi, har aldri tatt skade. De første årene av livet spiste vi grøtris til middag tre dager i uken og de andre tre var det også noe veldig billig. De to, tre gangene i året vi hadde juice, ble den blandet ut med vann for å vare lenger.

Bruker dere badkaret? Slutt med det. Slå av vannet når du tar sjampoo i håret. Vær rask i dusjen. Telefonregning? En time gratis tlf pr mnd og x antall gratis sms hos onecall. Begrens tlf ALT dere makter. Vi klarte oss i gamledager også.

Gjest Gjest
Skrevet
Jo, men den er også i såpass dårlig forfattning at dersom vi skal bruke den og selge en av de to nye vi har, så vil det nok ende med høye verkstedregninger så det tør vi ikke.

Verksted?

Har dere ikke verktøy?? Foreldrene mine har spart seg opp en million på få år. Alt går hvis dere VIREKELIG går inn for det.

Skrevet

TS, jeg beklager, men sannheten er jo at du ikke har råd til to nye biler nå. Kan du ikke betale regninger - har du ikke råd, så enkelt er det. :vetikke:

Selg en av de nye bilene, og kjøp en billigere bil, eller må dere bare klare dere med en bil foreløpig, og spare penger.

Skrevet
Verksted?

Har dere ikke verktøy?? Foreldrene mine har spart seg opp en million på få år. Alt går hvis dere VIREKELIG går inn for det.

Tja, alle biler nå for tida er jo umulig å mekke på selv. Det der tullet begynte de med allerede på nittitallet, så skal jo ikke se bort i fra at TS sin gamle bil ikke er "gammel" nok til selvmekk. Dessuten, dersom man ikke kan å mekke bil så kan man det jo ikke... da må man jo ha den på verksted.

Ellers, fornuftige råd fra deg som hadde vokst opp med sparing. Her er det mange ører man kan spare til en stor å.

Skrevet
TS, jeg beklager, men sannheten er jo at du ikke har råd til to nye biler nå. Kan du ikke betale regninger - har du ikke råd, så enkelt er det. :vetikke:

Selg en av de nye bilene, og kjøp en billigere bil, eller må dere bare klare dere med en bil foreløpig, og spare penger.

Dette er jeg enig i. Det er dyrt å ha bil, og dere sitter igjen med 3 biler. Får dere ikke solgt den gamle må dere rett og slett selge en eller begge av de nye. Har dere strengt tatt behov for å ha to biler? Jeg har forståelse for at det å ha hver sin bil vil gjøre hverdagen lettere, men de fleste kan klare seg med en bil (ja, mange klarer seg også uten bil).

Så lenge dere faktisk sitter med 3 biler tviler jeg på at kreditorene er villig til å nedskrive eller ettergi noe gjeld. Og hvorfor skulle de egentlig det når dere sitter på verdier som kan selges?

Skrevet

Er bilen i en så dårlig forfatning er det kanskje ikke noe rart at dere sliter med å selge den?

På grunn av beliggenheten hjem-barnehage-jobb er vi også avhengig av to biler.

Det er utrolig hva en får til med litt planlegging. Det er mulig å bruke kollektivtrafikk eller sykkel. Kanskje går det an å samarbeide med andre småbarnsforeldre om henting og bringing. Klart at dette kan føles vanskelig og tungvint, men dere klarer det om dere må.

Skrevet

så lenge dere allerede sparer inn på alt som kan, det ikke er noe verdi å hente i gammel bil nr 2, så er det nok slik andre har sagt allerede; dere har ikke råd til to nye biler akkurat nå!

Hvor nye er de?

Kan dere selge en eller begge og kjøpe noe billigere?

Lykke til uansett.

Gjest Gjest_trist_*
Skrevet

Takker for mange gode svar.

Har funnet ut at vi skal forsøke å selge en av de to nyeste vi har, så får vi håpe det hjelper.

Utenom det kjøper vi ikke noe "ekstra" verken i matbutikken eller andre steder og forsøker å spare på det vi kan.

Til deg som nevnte kutt ut på Cola, snus og Norsk ukeblad, er ikke det noe vi hadde brukt penger på uansett om vi hadde hatt det.

Kan ikke klage på dårlig økonomi å handle inn så unødvendige ting.

Skrevet

Sjekk også hvordansparepenger.com - enkle tips.

spar strøm - Kutt ut tørketrommel. ikke skyll ting i varmt vann mer enn nødvendig.

er det langt til Sverige for dere? masse å spare der....

Lønner seg ofte å bruke mer penger i en shoppingrunde en mange små...

Gjest Blondie65
Skrevet

Kontakt inkassoselskapene og forklar situasjonen, forklar hvor mye dere kan betale pr måned. Sørg i alle fall for at det ikke går fra inkassosak til namstrekk for da blir dere betalende på salærer som vokser inn i himmelen med lite sanering av gjeld.

Har dere purringer som enda ikke er gått videre til inkasso? Kontakt disse også og forklar situasjonen og få regningen delt opp. Dermed unngår dere inkassosalær og andre kostnader.

Har dere regninger som enda ikke er forfalt og som ikke er purret men som dere sliter med å få betalt? Kontakt disse og få delt opp regningen - da unngår dere purregebyr og renter.

De ovennevnte punktene krever at dere setter dere ned og lager et ordentlig budsjett på hva dere kan betale til de enkelte kreditorene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...