Gjest Fortvilet ny kollektivbeboer Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Hei alle, jeg skal flytte inn i kollektiv nå i august for å begynne på Høyskole. Problemet mitt er at jeg ikke finnes huslig og lurer på hvordan jeg skal klare meg. Mamma har fikset alt hjemme hos oss alltid og jeg kan ikke vaske klær, lage mat, ordne rommet mitt eller rydde. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og alt blir bare surr. Men nå skal jeg jo bo med andre og innser at jeg må skjerpe meg. Men hvem kan jeg kontakte for å lære meg slike ting? Jeg trenger rett og slett ett husmorkurs. Herregud så flaut men jeg trenger det virkelig. Jeg vet ikke hvilke vaskemidler som skal brukes hvor, hvor høy temp. klærne skal på og jeg kan ikke lage annet enn ferdig- eller frossenmat. Jeg er av typen som glemmer å ta plasten av pizzaen før den skal i ovnen. Jeg er jente på 19. Takk for svar. Unni
Titti72 Skrevet 15. juli 2009 #2 Skrevet 15. juli 2009 Bruker du hodet, så går det meste. Enkle regler til tøy. Mørke farger vaskes sammen, og lyse vaskes sammen. Alle plagg har en lapp som sier hvor mange grader de skal vaskes på. Det holder med 1 type vaskemidler. Ang. rydding. Rydd ALLTID etter det. Når du har lagt mat, spist mat, stått opp. Tenk hele tiden på at du ikke skal gå ifra rot. ang. mat. Kjøp deg en kokebok. En enkel bok, har oppskrifter, som sier hvor mye av hva, hvor lang steke/koketid. Voila. Der ble du huslig. Hvis du virkelig ønsker å bli huslig, så ta over hjemmet ditt fra i dag. Be din mor lage lapp over ALT som skal gjøres, så starter du morgenen med de jobbene. Og selvfølgelig lager du middag også.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #3 Skrevet 15. juli 2009 1. Deg selv. 2. Moren din. Jeg har vært i den situasjonen selv at jeg aldri lagde mat, vasket klær eller noe som helst, men det er ganske enkelt når du først har lært hvordan det skal gjøres. Fortell moren din at du må lære deg en del ting før du flytter hjemmefra, og hjelp henne. I klærne finnes det lapper med vaskeanvisninger - disse er det kjekt å følge. Lykke til med å bli voksen!
kamela Skrevet 15. juli 2009 #4 Skrevet 15. juli 2009 Spør moren din nå, og få hennes hjelp til å lage noen enkle lister du kan følge til å begynne med. Og frem til du flytter bør det være du som gjør husarbeid hjemme og lager mat, det er god øvelse!
tineline Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 Bare sørg for at ting ikke hoper seg opp, da blir det så vanskelig å ta tak i det. Hvis du klarer å sette av 5 min hver kveld til å rydde sammen det du har tatt utover, og evt sjekke at blomstene ikke er uttørket og kanskje dra en fille over bordet, gjør det ting så mye lettere. Deretter kan du sette opp faste dager hvor du f.eks. skal vaske badet, og holde deg til planen. Lure ting å ha: 1) Jif universalspray (til overflater og vinduer, speil, vasken på badet, do etc) 2) grønnsåpe (til gulv) 3) en god klut (jeg liker strikkekluter, de kan brukes til det meste) 4) støvsuger Ring til mor når det gjelder hvordan man skal gjøre ting, men du har selv ansvaret for at det blir gjort Lykke til! Med litt velvilje går det så fint atte.
Strix Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Du har fått ein del tips her og du kommer langt med disse- Selv er jeg født med "husliggenet" Og du bor gjerne fortsatt hjemme så da er det jo ingenting i veien for at du får litt kursing av moren din eller av en tante eller lignende før du flytter! Lykke til, syns det er bra at du innser selv at du kanskje trenger å kunne litt for å holde det noenlunde ryddig og greit. Er ganske kjekt å kunne vaske sine egne klær blant annet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå