Gå til innhold

Trenger svar fort. kattespørsmål

Jusy me

Anbefalte innlegg

noen som har peiling på katter her?

trenger hjelp.. Katten min er syk og prøver og kaste opp, men får ikke noe ut. Han lager fæle lyder.. :cry:

Hva kan være galt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er farlig - det høres ut som den skal brekke seg ? - men det kommer ikke noe - noen ganger kommer en slimete "gress-klump"... ??

Katter spiser gress, for å spy opp hårene de får i seg når de vasker seg.

Du får se det litt an. Om katta virker kvikk, er klar i blikket osv. - så er det sikkert bare denne tømmingen av hår fra magesekken.

En gang kastet katta mi opp en død musunge... blæk.

Almentilstanden er viktig - . Brekker den seg stadig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den prøver hele tiden å kaste opp.. i noen min. er han stille, så prøver han igjen.

Det kom litt slim ut av han en engang, da lagde han skikkelig stygg lyd. Måtte nesten holde for ørene mine..

Huff... er bekymret... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyser han? Kanskje det kan være han har mark i magen?

Har han fått ormekur?

Eller kanskje han har satt noe fast som ikke kommer opp?

Hårballer og sånt pleier å komme greit, tror jeg.

Kontakt veterinær hvis det fortsetter!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han nyser litt..

Prata med vetrinæren. Han var ikke helt sikker på hva det kunne være..

han har fått ormekur for et par uker siden. Det er vel på tide med en ny nå..

Han er blitt litt "stillere" nå. Tror han har gått å lagt seg ned i kjelleren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke - men jeg ville sett det an - om han er sjuk, kommer gjerne en hvit hinne fram i øyet. Spørs jo hvordan lyd - kan ikke du ringe vakthavende veterinær da? Og høre.

(Ring veterinærhøyskolen i Oslo - eller Stovner Dyrehospital - tror noen av de har åpen - selv om du ikke bor i Oslo - kan de jo gi deg råd...og de spør ikke hvor du bor...)

Om han har satt noe fast - vil han vel ha pustevansker - eller så vil det komme blod - gjerne også i avføringen. Kan være midd i nesa - hunder i alle fall høres helt rare/jævlige ut når de "blåser ut" - høres nesten ut som de kveles...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jusy me!

Hvordan er det med katten din nå?

Etter beskrivelsen din hørtes det ut som om han prøvde å kaste opp. Det er ganske fælt å høre på når de prøver å kaste opp og ikke får det riktig til. Brekningslydene er ille...Håper at han fikk opp hårballen eller hva det nå var til slutt og at han er ok nå!

Den minste katten vår kaster opp ganske ofte, hele mus og sånn...Ser ikke ut til at han har tid til å tygge maten! Men sånn generelt sett skal ikke katter kaste opp så mye da, bortsett fra en hårball i ny og ne. I følge en dyrlege på Animal Planet er katter så nøye på hva de putter i seg (i motsetning til f.eks. hunder) at oppkast ikke pleier å være noe problem hos katter.

Som Væren nevner er det vanlig med hosting og nysing hvis de har gått lenge med rundorm så de har satt seg i lungene. De får rundormen i seg via morsmelka fra moren (voksne katter er ofte immune mot disse). Da kan de også kaste opp små hauger med kravlende rundorm...

men nå har jo din katt nettopp fått markkur så da skulle jo det være i orden! Det skal ikke være nødvendig med markkur mer enn noen ganger i året. Spiser de mye mus kan de få det noe oftere.

Jeg er litt nysgjerrig på å høre hvordan det gikk med han jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Katten var blitt litt bedre i dag, men han prøver enda å kaste opp.. Ikke så mye som i går.. Pratet med dyrlegen og han sa at jeg skulle prøve å gi han litt matolje(lettere sagt enn gjort) og massere han på halsen..

Han prøvde da å kaste opp, men det kommer ingenting..

Lurer på hva det er... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en hårball - så gjør katten slik i blant og gjerne par dager etter hverandre - da har den spist gress i går eller dagen før - og strever med det ut, kan være en rest igjen. Den fikser det sikkert - .

Midd i nesa - fører til at i alle fall hunder høres ut som de skal kveles, varer tjue sekunder - eller lenger - og kommer gjerne flere ganger etter hverandre.

Det må man til dyrlegen med. Men det haster ikke midt på natta, bare få det fikset. Vet ikke om katter har tilsvarende problem med midd. Midd smitter fra hund til hund - slik at man gjerne får plagen tilbake etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedyr har en forkjærlighet for tråder og taustumper og vil prøve å slikke disse i seg/svelge dem hvis de får muligheten. Det er lurt å ikke ha slikt liggende å slenge når man har katt. Har sett på dyreprogrammer at kattedyr som får i seg slikt vil prøve å kaste opp når tråden/hyssingen kommer ned i tarmsystemet deres. Hvis trådene er lange kan det skade kattens tarmsystem. Da kommer det gjerne bare slim når de prøver å kaste opp, og kattens allmenntilstand virker etterhvert dårlig. Dette er en tilstand som ofte krever kirurgi, hvis du har noen grunn til å tro at katten kan ha fått i seg noe slikt må du nevne det for dyrlegen og spørre hva du skal gjøre. Jeg nevner dette bare som et alternativ, det er ikke vanlig at katter prøver å kaste opp i flere dager uten å få det til. Jeg forsto det på deg som at han gjør dette hele tiden, så da virker han antakelig ikke akkurat frisk heller? Mener ikke å skremme deg men man bør vurdere alle muligheter!

Jeg ville tatt katten med meg til dyrlegen i morgen hvis han fremdeles brekker seg hele tiden og virker syk.

Lykke til igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar matoljen i en sprøyte (uten spiss) og holder katten godt mens du legger sprøyta bak de bakerste tennene mens du presser ut innholdet, kan det være lettere enn å lure flaska ned i halsen på han ;)

Håper pus snart blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte sprøyte da jeg satt matoljen i han. Han er på bedringsvei. Tror matoljen hjalp den. Han er ikke sløv eller noe sånt. Han er veldig oppmerksom på ting og lyder. Har ikke hørt han prøve å kaste opp siden lørdag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...