Gjest mor;) Skrevet 15. juli 2009 #1 Skrevet 15. juli 2009 Hei dere jeg er gravid i 5 uke. Foreløpig har jeg ikke helt fått med meg alt jeg kan spise og ikke. Vet at spekemat og rått kjøtt er NEI. Men jeg er veldig glad i baconost på tube på brødskiva. kan jeg spise det? leste at man ikke skulle spise myke oster...
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #2 Skrevet 15. juli 2009 Smøreoster kan man spise.det er halvmyke oster som greddost,camember og sånne oster man ikke burde ha. jordbær skal man ikke spise ubegrenset har jeg hørt.er ikke helt sikker på hvorfor. ørret over 1kg skal man ikke spise. blåskjell,muslinger,reker skal man heller ikke ha. spekemat skal man ikke ha.varmebehandlet pepperoni er ok. Går du inn på marportalen gravided står det meste der da.
Norbertine Skrevet 15. juli 2009 #3 Skrevet 15. juli 2009 (endret) Gräddost går vel bra? Myke oster som camembert, brie, blåmuggost ol. kan du ikke spise, heller ikke oster som ikke er pasteuriserte (men det er vel de fleste oster). Du kan spise osten hvis den har vært varmebehandlet, f.eks saus eller pizza med blåmuggost. Smøreoster kan du spise. Jordbær kan du fint spise, det er under amming man ikke skal spise det. Spekemat kan du forøvrig også fint spise dersom den har vært varmebehandlet eller fryst i minst to døgn. Altså kan du fint spise spekeskinke på pizza f.eks. Jeg er avhengig av spekemat, og har det på brødskiva nesten hver dag, har bare hevet den i fryseren i et par dager. Les mer her. http://matportalen.no/Emner/Gravide Endret 15. juli 2009 av Gåsemor
Skogtussa Skrevet 15. juli 2009 #4 Skrevet 15. juli 2009 Ja jeg håper greddost er greit, for det spiser jeg mye av for tida..
Gjest mor;) Skrevet 15. juli 2009 #5 Skrevet 15. juli 2009 Takk for svar:) Skal lese meg opp på dette på matportalen. Er også veldig glad i spekemat.. Så her går nok det i frysern et par dager så jeg kan hive innpå
LilleMy28 Skrevet 15. juli 2009 #6 Skrevet 15. juli 2009 Det må da være en dypfryser med minst minus 20 grader, ellers er det ingen nytte. Vi har fryseskap under i kjøleskapet og det er ikke kaldt nok (ligger på 15-20 minus). Og når det gjelder jordbær så er det bare viktig at de skylles godt, for i jordrester kan det være toksoplasmosebakterier. Ellers er det ikke lenger en regel om å ikke spise jordbær når en ammer, mange barn reagerer ikke på det, min gjorde ikke det. Som jordmor sa: spis alt, så finner du fort ut hva babyen reagerer på. For min del reagerte han kun på spekemat og lakris, brus, løk, kål, jordbær og alt mulig gikk helt fint.
Honesty Skrevet 15. juli 2009 #7 Skrevet 15. juli 2009 Gräddost går vel bra? Myke oster som camembert, brie, blåmuggost ol. kan du ikke spise, heller ikke oster som er upasteuriserte (men det er vel de fleste oster). Du kan spise osten hvis den har vært varmebehandlet, f.eks saus eller pizza med blåmuggost. Smøreoster kan du spise. De fleste oster som selges i Norge på "vanlige" butikker (altså ikke spesialbutikk) er pasteuriserte, og hvis de ikke er det, skal dette merkes spesifikt. Nå er vel det offisielle rådet at man helst skal holde seg unna mykoster av typen som er laget med muggkultur pga. listeriafaren, og hvis man skal spise disse, bør de inntas ferskest mulig, og rett etter åpning.
Norbertine Skrevet 15. juli 2009 #8 Skrevet 15. juli 2009 (endret) De fleste oster som selges i Norge på "vanlige" butikker (altså ikke spesialbutikk) er pasteuriserte, og hvis de ikke er det, skal dette merkes spesifikt. Nå er vel det offisielle rådet at man helst skal holde seg unna mykoster av typen som er laget med muggkultur pga. listeriafaren, og hvis man skal spise disse, bør de inntas ferskest mulig, og rett etter åpning. Det var litt dårlig formulert av meg, har endret det nå, jeg mente at de fleste oster er pasteuriserte ja. Endret 15. juli 2009 av Gåsemor
Pooh Skrevet 15. juli 2009 #9 Skrevet 15. juli 2009 Smøreoster kan man spise.det er halvmyke oster som greddost,camember og sånne oster man ikke burde ha. Greddost er helt ok! jordbær skal man ikke spise ubegrenset har jeg hørt.er ikke helt sikker på hvorfor. Ikke riktig! ørret over 1kg skal man ikke spise. blåskjell,muslinger,reker skal man heller ikke ha. Dette er er ikke riktig! Du kan fint spise skalldyr, saa lenge det er kokt. Det eneste du ikke skal spise er innmat fra krabbeskall. spekemat skal man ikke ha.varmebehandlet pepperoni er ok. Går du inn på marportalen gravided står det meste der da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå