Gå til innhold

Kor kan vi gifte oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, for noen uker siden blei eg og gubben gjennom nesten 6 år enige om å forlove oss (Nei, det var ingen ned-på-kne-med-ring sak. Eg nevnte det, han syns det var greit, så da var vi enige om det).

Vi kommer riktignok sikkert ikkje til å gifte oss før om noen år, men vi diskuterte det litt uansett.

Ingen av oss er kristne (ikkje religiøse overhodet faktisk) så det er null sjangs for at vi kommer til å gifte oss i kirka (han har meldt seg ut, og det skal eg og).

Men, da sa gubben at siden vi ikkje kom til å gjøre det i kirka, så måtte det gjøres på ett kontor i rådhuset eller noe slikt. Ett kontor? Det føles bare feil for min del. Men hva alternativer har man egentlig? Gubbe-dyret sa det bare var de to måtene å gjøre det på.

Eg vil ikkje ha ett stort dyrt bryllup med kake og fin kjole og alt det der (har ikkje råd til det, og har ingen interesse i å kaste vekk peng på det heller). Men eg vil ha en samling utendørs, med vanlige klær, gode venner og den nærmeste familien der, med god mat, digg musikk og gøy party. Har allerede planene klare om at tattoo-fyren våres skal tatovere ringer på oss og evt forbokstav/initialer.

Men når man ikkje vil ha prest til å vie seg, kem skal man få til å gjøre det da? Og er det mulig å få denne fyren som holder til på kontoret sitt til å kanskje ta seg en tur ut? For eg har virkelig lyst til å bli viet utendørs i god norsk natur...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Men, da sa gubben at siden vi ikkje kom til å gjøre det i kirka, så måtte det gjøres på ett kontor i rådhuset eller noe slikt. Ett kontor? Det føles bare feil for min del. Men hva alternativer har man egentlig? Gubbe-dyret sa det bare var de to måtene å gjøre det på.

Det finnes mange måter å gjøre dette på. Unitarforbundet vier der det er praktisk mulig for alle parter - og dere kan velge mellom borgerlig eller kirkelig seremoni som dere stort sett kan få som dere vil. Så bare fortell Gubbe-dyret at han kan vies ved kjøkkenbordet hvis dere vil - eller andre steder selvsagt :ler:

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Hehe, takk for svar :)

Det var fint å vite, for om det bare hadde vært som mannfolket mitt sa hadde det egentlig ikkje vært noe spesielt å se fram til.

Skrevet

Vi gifte oss på Tingsretten i en by i Norge. Det var mer än bara ett kontor, det var ett fint rum med blomster och ljus i. Själva vigselcermonin var kort men den innehöll de vackra och betydlesefulla orden.

Efter vigseln hade vi "mottagning och mingel" i hagen till sommarhuset. Vi kom dit i båt och steg i land vid flytbyggan och skred sedan över molon som om det vore vår kyrkogång. Otroligt fint.

Jag hade brudekjole och slör. Min man hade en fin dress. Det var bryllup och ingen vanlig fest.

Ni kan också viga er på en norsk ambassad i utlandet. Visserligen är det ett kontor också men det blir annorlunda för ni är i ett annat land. Ni kan välja om ni vill ha helgen som er egen eller dela den med ditresta gäster. Kanske en fest hemma efteråt?

Ni kan försöka få en vigselförrättare att viga er hemma, ute, eller var ni vill.

Inramningen kring vigseln kan ni styra i stort sett som ni vill.

Jag var på ett bröllop utomhus på en hage i en bakgård i februari ett år. Det var snö ute och fint. De hade fått en vigselförrättare från kommunen som förrättade vigseln där och då.

Det finns många olika sätt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...