Gjest ts Skrevet 14. juli 2009 #1 Skrevet 14. juli 2009 Om sekter: Foreksempel Jehovas vitne sier at de som ikke er medlem i sekten vil komme til helvete! Men kommer man virkelig til helvete for å ikke være jehovas vitne? Joh.3,16: For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv. SYND: Evangeliet er budskapet om fred for våre synder. Jesu fred, ikke vår fred. Vi har alle hørt at Jesus døde på korset for alle våre synder slik at vi skal slippe å ta straffen som vi skulle hatt. Og om vi bekjenner (sier) at Jesus er Herre, og tror i våre hjerter at Gud oppreiste ham fra de døde, skal vi bli frelst. Men har vi alle forstått evangeliet? Mange kristne er jo fremdeles veldig opptatt av våre synder. Jesus oppfylte jo hele loven med alle budene og forskriftene istedenfor oss. Hvorfor gjorde Jesus dette? Jo, fordi ingen mennesker på jorden klarte dette som måtte gjøres. Det var bare Jesus som kunne tilfredsstille Gud helt og fullt fordi han hadde hele Guds fylde. Jesus levde ikke etter selvdisiplin, men etterÅndens avholdenhet som betyr mangel på selvdisiplin (Illustret Bibelleksikon). Han levde uavbrutt i Guds kraft. Han kunne ikke gjøre noe av seg selv, men Gud gjorde sine egne gjerninger gjennom Jesus. Rom. 7,9: Jeg levde en gang uten lov. Men da budet kom, våknet synden til live. Selv om Jesus fullførte loven, og om vi tror oss rettferdige på grunn av ham, så er vi ikke kvitt vårt syndige kjød. Som Paulus sier: Vi er elendige mennesker. Vi har et indre kjød (sjel) som ikke tåler loven. Men hvis vi er født på ny ved den Hellige Ånd, og han fortsatt bor i oss, så finnes det en ny, uforgjengelig skapning inni oss som aldri bryter loven. Den hellige Ånd fikk samfunn med vår ånd, og dermed ble vår ånd født på ny. Dette virker gradvis inn på vårt jordiske liv. Rom. 7,14-18: For vi vet at loven er åndelig, vi derimot er kjødelig, solgt til trell under synden. Vi skjønner ikke det vi gjør. For det vi vil (etter vårt nye menneske), det gjør vi ikke. Men det vi hater, det gjør vi (etter vårt gamle menneske). SÅ ER DET IKKE LENGER VI SOM GJØR DET, MEN SYNDEN SOM BOR I OSS. For vi vet at i oss, det er i vårt kjød, bor intet godt. For viljen har vi, men å gjøre det gode, makter vi ikke. Rom, 7,25: Gud være takk ved Jesus Kristus, vår Herre! Jeg, som jeg er, tjener da Guds lov med mitt sinn, men syndens lov med mitt kjød. Det er altså kjødelig å prøve å drive bort synden ved lovisk befaling og krav og selvets kraft. For da er det syndens lov vi tjener, og vi blir da syndens tjenere. Det er da vi lever i synd fordi vi egentlig er vantro. Utrolig, men sant. Vanlig forkynnelse er at vi skal drepe kjødet ved selvdisiplin. Men dette er å leve i synd. Prøv å leve etter loven og alle budene, og se om du klarer det uten å "synde". Plutselig har vi gjort en synd som vi egentlig ikke ville gjort. Alt dette betyr at om vi har vårt sinn vendt mot Jesus og det gode og friheten så vokser det fram noe godt i oss. Av kjærlighet til Gud og vår neste og oss selv. Og budene er skrevet i våre hjerter uten krav om selvdisiplin. Men om vi har fokus vendt mot kjødet og synden og det onde, så vokser synden og ondskapen i oss og i andre. Dette merkes mange steder i kristenheten og i verden, og det vokser. Vi har et ansvar for oss selv og vår neste. Og det er farlig å fokusere på synd og budenes krav. For det avler synd og ondskap på jorden. Guds kjærlighet til oss er så stor at han satte Jesus til å fullføre loven slik at han kunne bli tilfredsstilt. For Gud er 100% hellig og ren, og han hater synden så dypt at han måtte tilfredsstilles på en annen måte enn ved jødenes måte å gjøre lovgjerninger for å tilfredsstille ham. Jødenes strenge gudsdyrkelse tilfredsstilte ikke Gud. De levde etter selvdisiplin. Dette gjorde Jesus Kristus ferdig både for Gud, for jødene, og for oss. Tror vi ikke på denne måten å fullføre loven på, så kalles vi lovløse. Og da er vi under Guds vrede fordi vi lever etter jødisk tro. Vantroen mot rettferdighet i Jesus kalles lovløshetens hemmelighet, og lovløsheten har tatt overhånd over hele jorden. Matt. 23,28: Jesus sa til de strenge jødene: Slik synes også dere i det yte rettferdige for folk, men innvendig er dere fulle av hykleri og lovløshet Mange kristne sier at Den Hellige Ånd peker på synd hos hver og en av oss, og krever dermed at vi skal slutte med den uten at de vet om vi har Den Hellige Ånd, eller ikke. Men legg merke til hva Jesus sa: Ånden skulle overbevise VERDEN om synd FORDI DE IKKE TROR PÅ JESUS. 1.Joh. v.9: Hver den som er født av Gud, gjør ikke synd, fordi guds S .Æ. D blir i ham. Han kan ikke synde fordi han er født av Gud. Denne skapningen er ikke i stand til å synde slik som vi er. Den er utenfor materien slik at den ikke er fysisk. Den er en himmelsk skapning. Og hvordan kan en engel lyve, stjele, drepe, dope seg, drive hor, osv. Denne skapningen er vi inni oss om vi har Den Hellige Ånd. La den få vokse i oss, og la oss fryde og glede oss og takke Gud som i sin store kjærlighet har gitt oss dette. Så mange kristne tolker synd feil! Jeg har lest denne siden: www.troensperspektiv.com og kopiert en del for å vise dere dette!
Gjest ts Skrevet 14. juli 2009 #2 Skrevet 14. juli 2009 Er det virkelig ingen kristne her som tørr å svare? Var det formye sannhet for dere?
Gjest Melchizedek Skrevet 15. juli 2009 #4 Skrevet 15. juli 2009 Og hva får deg til og tro at du tolker den rett ? En ting er jeg sikker på den som sier han tolker bibelen riktig. Tolker den garantert feil. Men som agnostiker er kanskje ikke jeg den rette til og utale meg om det
KR-øst Skrevet 15. juli 2009 #5 Skrevet 15. juli 2009 Er det virkelig ingen kristne her som tørr å svare? Var det formye sannhet for dere? Hva er ditt spørsmål?
Gjest ts Skrevet 15. juli 2009 #6 Skrevet 15. juli 2009 Hva er ditt spørsmål? At dere kristne i sekter som jehovas vitne, pinsevenner, mormonere osv har tolket bibelen feil angående synd Så lurer jeg på om dere tørr å tilstå om at synd ikke er så ille alikavel som dere skal ha det til! La homofile gifte seg og gjør mange andre synder uten å be om tilgivelse! Jesus døde for VÅRE synder!! Inrømm det!
Gjest ts Skrevet 15. juli 2009 #7 Skrevet 15. juli 2009 Hva er ditt spørsmål? At dere kristne i sekter som jehovas vitne, pinsevenner, mormonere osv har tolket bibelen feil angående synd Så lurer jeg på om dere tørr å tilstå om at synd ikke er så ille alikavel som dere skal ha det til! La homofile gifte seg og gjør mange andre synder uten å be om tilgivelse! Jesus døde for VÅRE synder!! Inrømm det!
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #8 Skrevet 15. juli 2009 At dere kristne i sekter som jehovas vitne, pinsevenner, mormonere osv har tolket bibelen feil angående synd Så lurer jeg på om dere tørr å tilstå om at synd ikke er så ille alikavel som dere skal ha det til! La homofile gifte seg og gjør mange andre synder uten å be om tilgivelse! Jesus døde for VÅRE synder!! Inrømm det! Jehovas Vitner regner ikke seg selv som kristne. Og de er heller ikke kristne. Det er ikke en kristen sekt
Gjest Faerie Skrevet 15. juli 2009 #9 Skrevet 15. juli 2009 At dere kristne i sekter som jehovas vitne, pinsevenner, mormonere osv har tolket bibelen feil angående synd Så lurer jeg på om dere tørr å tilstå om at synd ikke er så ille alikavel som dere skal ha det til! La homofile gifte seg og gjør mange andre synder uten å be om tilgivelse! Jesus døde for VÅRE synder!! Inrømm det! Dette er ikke et spørsmål, dette er flere påstander. Jeg lurer fortsatt på hva spørsmålet er. Forresten var hovedinnlegget så vanskelig å lese med dobbelt linjeskift og stadige hopp til ny linje at jeg falt av før jeg var halvveis.
Haris Pilton Skrevet 15. juli 2009 #10 Skrevet 15. juli 2009 At dere kristne i sekter som jehovas vitne, pinsevenner, mormonere osv har tolket bibelen feil angående synd Så lurer jeg på om dere tørr å tilstå om at synd ikke er så ille alikavel som dere skal ha det til! La homofile gifte seg og gjør mange andre synder uten å be om tilgivelse! Jesus døde for VÅRE synder!! Inrømm det! Jehovas Vitner er ikke kristne, og pinsevenner er ikke en sekt.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #11 Skrevet 15. juli 2009 Jehovas Vitner er ikke kristne, og pinsevenner er ikke en sekt. Jeg trodde pinsevenner ble regnet som en kristen sekt
Haris Pilton Skrevet 15. juli 2009 #12 Skrevet 15. juli 2009 Jeg trodde pinsevenner ble regnet som en kristen sekt Det er mange som tror det, hvorfor kan jeg absolutt ikke forstå. Men det er altså ikke det
Brunhilde Skrevet 15. juli 2009 #13 Skrevet 15. juli 2009 Hvorfor er ikke pinsevennene en sekt når jevhoas vitner er det? Jeg ser ærlig talt ikke forskjellen på disse to grupperingene.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #14 Skrevet 15. juli 2009 Det er mange som tror det, hvorfor kan jeg absolutt ikke forstå. Men det er altså ikke det Men kan det ikke tenkes at du tar feil og at det faktisk er en sekt ?
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #15 Skrevet 15. juli 2009 I sekt f1 el. m1 (fra lat. secta 'utsnitt, parti', av secare 'skjære') 1 religiøst samfunn som har skilt seg ut fra et større kirkesamfunn 2 fanatisk, sneversynt særgruppe, særlig politisk Synes vel både pinsevenner og Jehovas vitner kvalifiserer til betregnelsen sekt gitt definisjonen av ordet...
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #16 Skrevet 15. juli 2009 Det er mange som tror det, hvorfor kan jeg absolutt ikke forstå. Men det er altså ikke det Muligens fordi du ikke visste definisjonen av ordet?
Haris Pilton Skrevet 15. juli 2009 #17 Skrevet 15. juli 2009 (endret) Hahaha. Jeg må faktisk le litt. Jeg vet godt hva en sekt er. Min bror er pinsevenn og jeg har mange venner som er pinsevenner, og ingen av de er "fanatiske, sneversynte, særlig politisk". Pinsemenigheten går absolutt ikke under definisjonen av sekt. Jeg har vært innom opptil flere og det var ingen forskjell på disse menighetene og andre kristne menigheter. Hvis pinsemenigheten er en sekt så er også baptistene, metodistene osv det. Hvor mange pinsevenner kjenner dere siden dere mener at de er sektmedlemmer, og nøyaktig hva har fått dere til å mene det? Nå er jeg spent. Endret 15. juli 2009 av Haris Pilton
Haris Pilton Skrevet 15. juli 2009 #18 Skrevet 15. juli 2009 Forresten sier en av Norges fremste eksperter på sekter, Arne Tord Sveinall dette: En sekt er gjerne en minoritet, har sterke konformitetspress, det er utillatelig å stille kritiske spørsmål, man har definerte utestengelsesmekanismer, en betydelig og "ufeilbarlig" autoritet, ofte vil vesentlige deler av lære eller historie holdes hemmelig, og så gir det som regel reaksjoner ved utmelding. Dette stemmer overhodet, OVERHODET ikke med pinsemenigheten. Kjære, vakre vene. Haha
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #19 Skrevet 15. juli 2009 Hahaha. Jeg må faktisk le litt. Jeg vet godt hva en sekt er. Min bror er pinsevenn og jeg har mange venner som er pinsevenner, og ingen av de er "fanatiske, sneversynte, særlig politisk". Pinsemenigheten går absolutt ikke under definisjonen av sekt. Jeg har vært innom opptil flere og det var ingen forskjell på disse menighetene og andre kristne menigheter. Hvis pinsemenigheten er en sekt så er også baptistene, metodistene osv det. Hvor mange pinsevenner kjenner dere siden dere mener at de er sektmedlemmer, og nøyaktig hva har fått dere til å mene det? Nå er jeg spent. Jeg kjentar kan det ikke tenkes at det er du som tar feil ?
Brunhilde Skrevet 15. juli 2009 #20 Skrevet 15. juli 2009 I sekt f1 el. m1 (fra lat. secta 'utsnitt, parti', av secare 'skjære') 1 religiøst samfunn som har skilt seg ut fra et større kirkesamfunn 2 fanatisk, sneversynt særgruppe, særlig politisk Synes vel både pinsevenner og Jehovas vitner kvalifiserer til betregnelsen sekt gitt definisjonen av ordet... Spesielt punkt 1 beskriver pinsevennene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå