Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 14. juli 2009 #1 Skrevet 14. juli 2009 Overskriften sier vel sitt :-) Jeg syns det er vakkert. gammelt, fint, stødig. Men syns ikke det er så fint med rulle r. Så det høres finere ut med skarre r. Er det noe dere ville tatt hensyn til ved navnevalg? Vi skarrer med r`en. Hva syns dere om navnet? Hvordan ser dere for dere en jente som heter Dorthea?
Gjest strykebrett Skrevet 14. juli 2009 #2 Skrevet 14. juli 2009 Jeg får assosiasjoner til sesam stasjon. Der var det ei som het Leonora Dorothea tror jeg. Syns det er et fint navn
Gjest *Mim* Skrevet 14. juli 2009 #3 Skrevet 14. juli 2009 Jeg liker det. Har et litt problematisk forhold til skarre-r-er, men det er fremdeles fint.
Gjest Bond Skrevet 14. juli 2009 #4 Skrevet 14. juli 2009 besteforeldre en eller annen veldedig organisasjon som kjemper for kvinner i nød
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #5 Skrevet 15. juli 2009 Navn på gammel dame på pleiehjem. Levde under krigen?
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #6 Skrevet 15. juli 2009 Syns det er et forferdelig stygt navn. Ikke meningen å være slem, men du spurte jo
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. juli 2009 #8 Skrevet 15. juli 2009 Bestemoren til Rydiger - den lille vampyren....
Eplefe Skrevet 15. juli 2009 #9 Skrevet 15. juli 2009 Jeg tenker på Uffert i Harry Potter (Umbridge), enda hun heter Dolorosa/Dolores.
Umbrella Skrevet 15. juli 2009 #10 Skrevet 15. juli 2009 Jeg får også assosiasjone til den lille vampyren og en streng, eldre dame.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. juli 2009 #11 Skrevet 15. juli 2009 Overskriften sier vel sitt :-) Jeg syns det er vakkert. gammelt, fint, stødig. Men syns ikke det er så fint med rulle r. Så det høres finere ut med skarre r. Er det noe dere ville tatt hensyn til ved navnevalg? Vi skarrer med r`en. Hva syns dere om navnet? Hvordan ser dere for dere en jente som heter Dorthea? Kjempefint navn synes jeg. Jeg hopper over r-problematikken. Hvordan hun er? Hun kan like gjerne være en "guttejente" som henger fra trær i utslitt dongeri og mekker på ting og er gatas lille "småbølle" som hun kan være en stillferdig pike i pen kjole som hun holder ren, pent børstet langt lys hår med skolebøker og en liten kattunge på fanget. Kall derimot ikke pikebarnet for Siv: Tenk om det ble den dundrabeisa.
Gjest MåneSkygge Skrevet 15. juli 2009 #12 Skrevet 15. juli 2009 Har aldri hørt navnet før så jeg får ikke noe bilder i hodet når jeg hører det. Syns ikke det er fint. Dorothea derimot har jeg hør og assosierer med en barne-tv tante.
Gjest imli Skrevet 15. juli 2009 #13 Skrevet 15. juli 2009 Synes ikke det er spesielt fint. Liker ikke den -rt-lyden, de to bokstavene etter hverandre skaper en sånn "ekkel" lyd, uansett om man ruller eller skarrer på r-en.
Gjest SmallTalk Skrevet 15. juli 2009 #14 Skrevet 15. juli 2009 (endret) Jeg tenkte automatisk: Leonora Dorothea Dahl (Sesam Stasjon). Jeg personlig likte ikke Dorthea spesielt godt. Det er litt kronglete, og ganske "tanteaktig". PS: Jeg synes navnet er finere uten skarre-r, men smaken er som baken. Endret 15. juli 2009 av SmallTalk
Tiarra Skrevet 15. juli 2009 #15 Skrevet 15. juli 2009 Som noen sa litt lengre oppe synes ikke rt-lyden er noe særlig i dette navnet. Den hadde passet mer i Martine, eller noe sånt. Men hadde det vært Dorothe/a hadde det kanskje vært bedre. Jeg assosierer det med en gammel norsk forfatter. Og en tysk medstudent i midten av 30 åra.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #16 Skrevet 15. juli 2009 Bestemoren til Rydiger - den lille vampyren.... Det var ikke bestemoren hans som het Dorothea, det var tanten. Og boken heter "Den vesle vampyren", ikke den lille. (Ja, jeg er fanatisk fan av den boken og kan den nesten ordrett utenatt ). Det var også det første jeg tenkte da jeg hørte navnet. Jeg synes ikke Dorthea er så fint, Dorothea er mye finere. På bergensk er ikke Dorthea så ille, men om navnet uttales av folk med dialekter som uttaler rt som en slags ch-lyd er det ikke pent.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2009 #17 Skrevet 15. juli 2009 En eldre slektning av meg heter det, så jeg forbinder det med henne. Dessuten synes jeg det er fint at de gamle navnene holdes ved like.
Trillrund Skrevet 15. juli 2009 #18 Skrevet 15. juli 2009 Dorthea... føles ikke som verken fugl eller fisk. Dorothea er et navn jeg kjenner og det samme Dorthe, men Dothes ble bare "ullent".
angeleyes Skrevet 15. juli 2009 #19 Skrevet 15. juli 2009 Det er litt for gammeldags etter min smak. Jeg kjenner kun damer over 85 som heter det og forbinder det dermed med dem.
Annikken Skrevet 15. juli 2009 #20 Skrevet 15. juli 2009 Mye finere enn Linnea, Emilie og alle disse dukkefjasenavnene folk gir ungene sine i dag! Både Dorthea og Dorothea og Dorthe synes jeg er stilige navn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå