Gå til innhold

Hva slags hund passer til blokk i byen?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Samboeren min og jeg ønsker oss hund. Vi bor i blokk i Oslo, 3. etasje (men det er allikevel gangavstand til marka!). Har lyst på en sunn hund, mellomstor og ikke altfor aktiv. Det blir første gang vi har hund, så den må være snill og vennlig og lett å dressere. Ønsker ikke å få meg en "jålehund", og blandingsraser går helt fint... Den kan heller ikke røyte ALTFOR mye, da jeg har litt pelsallergi.

Noen som har noen forslag?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Illiya
Skrevet
Samboeren min og jeg ønsker oss hund. Vi bor i blokk i Oslo, 3. etasje (men det er allikevel gangavstand til marka!). Har lyst på en sunn hund, mellomstor og ikke altfor aktiv. Det blir første gang vi har hund, så den må være snill og vennlig og lett å dressere. Ønsker ikke å få meg en "jålehund", og blandingsraser går helt fint... Den kan heller ikke røyte ALTFOR mye, da jeg har litt pelsallergi.

Noen som har noen forslag?

Takk :)

Velger dere blandingshund, vet dere ikke hva av arvelige sykdommer/defekter som ligger bakover i slekta. Velger dere rasehund, er det lett å sjekke opp sånt. Noen raser er kjent for å være sunne, andre har med rette dårligere rykte sånn sett.

Snill og vennlig, er individuelt, ikke rasebetinget. Dessuten ligger det mye i hvor godt oppdretter har sosialisert valpene, og hvordan foreldrene er. Er valpene vokst opp inne i stua, er de lettere å få til en om de har vokst opp i et uthus.

Velger dere rasehund, har dere generelt større forutsigbarhet på gemytt og helse enn om dere velger blandingshund. Men om en heldig med blandingen og egenskapene til foreldrene, kan en blandingshund være topp!

Mange terriere røyter ikke, de må nappes, men jeg tror ikke de er mer allergivennlige av den grunn. Puddel er også røytefri. Portugisisk vannhund sies å være allergivennlig.

Prøv rasevelgeren på www.canis.no

Der kan dere krysse av på allergivennlig, pels, størrelse, aktivitetsbehov osv.

Skrevet

Yorkshire terrier

Bichon frisè eller bichon havanais

Shih Tzu

Lasa apso

Weaten terrier

Kerry blue terrier

Er de rasene jeg kommer på i farta som ikke røyter. Siden du da, antagligvis burde ha røytefri hund... ¨

Mellomstor hund eller mindre er vel greiest med tanke på at dere ikke har uteområde til hunden hvor den kan stå i bånd eller løpe rundt når dere bor i blokk i oslo..

Har selv en Cavalier, men den røyter jo...

Gjest Illiya
Skrevet
Yorkshire terrier

Bichon frisè eller bichon havanais

Shih Tzu

Lasa apso

Weaten terrier

Kerry blue terrier

Er de rasene jeg kommer på i farta som ikke røyter. Siden du da, antagligvis burde ha røytefri hund... ¨

Mellomstor hund eller mindre er vel greiest med tanke på at dere ikke har uteområde til hunden hvor den kan stå i bånd eller løpe rundt når dere bor i blokk i oslo..

Har selv en Cavalier, men den røyter jo...

Størrelsen har vel ikke så stor betydning selv om en bor i blokk, så lenge hunden får det den trenger av aktivitet.

Min er stor, og den er der jeg er. Den liker IKKE å være ute alene, og sånn er det med mange hunde. Så man trenger ikke plass ute for hunden selv om den er stor. Store hunder er vanligvis rolige inne, og tar sånn sett ikke så stor plass;)

Gjest Gjest
Skrevet

Viktig for naboer at den ikke er en gneldrebikkje.

Skrevet

Ville sett nærmere på wheaten (eller irish softcoated wheaten terrier som den heter) og kerry blue terrier. Begge disse rasene er greie, men man skal imidlertid være klar over at de er terriere og at hanhundene kan være litt bråkete med andre hanner. Begge regnes for å være allergivennlige, men som på de aller fleste røytefrie raser må det påregnes endel pelsstell.

Gjest Marlo
Skrevet

Handler ikke om å finne en hund som passer til deres bosted, men en hund som passer til deres behov...

Se litt på det först dere ...

Skrevet

Jeg sitter og tenker på det samme som deg, TS :)

Men er det noen raser som er lettere å ha i blokk enn andre med tanke på bjeffing osv? Eller har det ikke noe med rase å gjøre?

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for innspill! Skal se på forslagene :)

Jeg har vokst opp med to blandingshunder, den ene var blanding av ett eller annet, det andre av schafer og elghund. Dem var jeg ikke særlig allergisk for, for de hadde begge to røyteperioder iløpet av året, så det gikk helt supert. I tillegg er sofaen og soverommet forbudt område for hunder.

Vurderer norsk buhund, den er vel sånn som har faste røyteperioder, og virker ikke som om den bjeffer i tide og utide.

Enig at det ikke kan være en såkalt gneldrebikkje, så da er vel en vakthundrase utelukket. Som sagt bor vi ikke langt unna marka, så den kan få kon av turer.

Har sett på canis.no, men opplever ofte at det er forskjell på hvordan en hund er på papiret, og hvordan eiere oppfatter den.

Gjest Illiya
Skrevet
Tusen takk for innspill! Skal se på forslagene :)

Jeg har vokst opp med to blandingshunder, den ene var blanding av ett eller annet, det andre av schafer og elghund. Dem var jeg ikke særlig allergisk for, for de hadde begge to røyteperioder iløpet av året, så det gikk helt supert. I tillegg er sofaen og soverommet forbudt område for hunder.

Vurderer norsk buhund, den er vel sånn som har faste røyteperioder, og virker ikke som om den bjeffer i tide og utide.

Enig at det ikke kan være en såkalt gneldrebikkje, så da er vel en vakthundrase utelukket. Som sagt bor vi ikke langt unna marka, så den kan få kon av turer.

Har sett på canis.no, men opplever ofte at det er forskjell på hvordan en hund er på papiret, og hvordan eiere oppfatter den.

Vakthundraser er ikke kjent for å være gneldrete. Da er nok buhunden verre, ja!

Spisshundraser generelt er ganske bjeffete, så de er vel greit å unngå.

Det er store individuelle forskjeller på hunder, så hvordan en hund er på papiret, er bare en pekepinn på omtrent hva som kan forventes:)

Når det gjelder allergi, er det mange som reagerer på valpepels, men ikke senere når hunden er større.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...