Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2009 #1 Skrevet 14. juli 2009 Planen er å kjøpe seg inn i samboers leilighet, og med dette ta opp et lån på 500 000. Spørsmålet da er om det lønner seg for meg å bruke mine oppsparte BSU-penger på dette (har 50 000 der), og ta opp et lån 450'. Eller bør jeg beholde BSU-kontoen og spare til et annet fremtidig boligkjøp? Jeg er 24 år, og regner med å kunne spare 20 000 hvert år. Hvis det lønner seg da selvfølgelig! Hva tror dere?
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2009 #2 Skrevet 14. juli 2009 Jeg anbefaler at du beholder kontoen, og benytter den til nedbetaling av gjeld på denne boligen (eller den neste) når kontoen er full/du har møtt aldersgrensen.
Alison Skrevet 14. juli 2009 #3 Skrevet 14. juli 2009 (endret) Planen er å kjøpe seg inn i samboers leilighet, og med dette ta opp et lån på 500 000. Spørsmålet da er om det lønner seg for meg å bruke mine oppsparte BSU-penger på dette (har 50 000 der), og ta opp et lån 450'. Eller bør jeg beholde BSU-kontoen og spare til et annet fremtidig boligkjøp? Jeg er 24 år, og regner med å kunne spare 20 000 hvert år. Hvis det lønner seg da selvfølgelig! Hva tror dere? Siden renten på BSU-kontoen er som regel er høyere enn på boliglånet vil det være en fordel å beholde denne. Du har også mulighet til å spare på BSU-kontoen i mange år enda. Hvis sikkerheten er god, og du har økonomi til å ha et lån på kr 500.000,-, vil nok banken råde deg til å beholde BSU-kontoen. Er ikke sikkerheten god nok, eller du ikke har økonomi til å ha så stort lån, må du nok bruke BSU-kontoen. Endret 14. juli 2009 av Alison
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2009 #4 Skrevet 14. juli 2009 Støtter utsagnene over! Det er synd å gå glipp av 20.000kr rett i lomma i form av skattelette hvis du ikke MÅ bruke BSU-kontoen.
Gjest Gjest_Emma_* Skrevet 15. juli 2009 #6 Skrevet 15. juli 2009 Jeg er uenig med de andre her. Jeg kan ikke på noen måte se at det er lønnsomt å spare BSU når man har boliglån. 20% skattelette av maks sparebeløp per år er kr 4000. Har du et boliglån på 1,2 mill med dagens rente kan du nedbetale ca 6-7 ekstra avdrag i året. Dette fører til at du sparer 18 - 20 000 i renter. Vil du spare 4000 i skatt eller 20 000 i renter? Enkelt valg spør du meg.
Alison Skrevet 15. juli 2009 #7 Skrevet 15. juli 2009 Jeg er uenig med de andre her. Jeg kan ikke på noen måte se at det er lønnsomt å spare BSU når man har boliglån. 20% skattelette av maks sparebeløp per år er kr 4000. Har du et boliglån på 1,2 mill med dagens rente kan du nedbetale ca 6-7 ekstra avdrag i året. Dette fører til at du sparer 18 - 20 000 i renter. Vil du spare 4000 i skatt eller 20 000 i renter? Enkelt valg spør du meg. Valget står da ikke mellom å spare 4000,- i skatt eller 20.000,- i renter. Hvis det betales ned 20.000,- på lånet vil du slippe renter på dette. Renten er høyere på BSU-kontoen enn på boliglån (hvis ikke bør du flytte lånet og/eller BSU-kontoen). Når du i tillegg får 4000,- i direkte fradrag i skatten for å spare maksbeløpet på BSU, vil det mest lønnsomme være å spare videre. Skal du gjøre det helt optimalt bør du spare 20.000,- i året på BSU, og bruke skattefradraget på kr 4000,- til å betale ned på boliglånet.
Gjest Gjest_Agnes_* Skrevet 15. juli 2009 #8 Skrevet 15. juli 2009 Har man 20 000 ekstra i året bør man heller betale ned på eksisterende boliglån framfor å spare BSU.
Alison Skrevet 15. juli 2009 #9 Skrevet 15. juli 2009 Har man 20 000 ekstra i året bør man heller betale ned på eksisterende boliglån framfor å spare BSU. Da får du også forklare hvorfor. Jeg er ikke enig med deg da du får høyere rente på BSU-kontoen enn du betaler på lånet. I tillegg har du skattefordelen med BSU-kontoen. Når du ikke har mulighet til å spare mer på BSU-kontoen bruker du disse pengene (sparebeløpet + renter) til å nedbetale på boliglånet.
Østlandet Skrevet 16. juli 2009 #10 Skrevet 16. juli 2009 (endret) Kan vel kanskje mane til litt mer ydmykhet her. Alison har jo helt rett. Ingen tvil om det. Men jeg kan forsåvidt forstå at dette for mange, og kanskje spesielt for yngre mennesker uten spesiell interesse for privatøkonomi, kan fortone seg vanskelig. For meg så er denne BSU ordningen et gullegg, av en annen verden. Jeg tror ikke alle virkelig forstår rekkevidden av den. Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg utnyttet den fullt ut selv, men er nok alt for gammel. Helt opplagt så må det etter dagens regler og rentenivåer være best å beholde den (om man kan). Og så heller betale ned på lån. Kjøpe ny bolig....osv, når man har nådd toppgrensen i alder, sparetak m m. I det hele tatt. Når man har benyttet den fullt ut. Endret 16. juli 2009 av Østlandet
Annikken Skrevet 16. juli 2009 #11 Skrevet 16. juli 2009 Vil du spare 4000 i skatt eller 20 000 i renter? Enkelt valg spør du meg. Japp, her glemmer du at du også får innskuddsrenter på pengene du har på BSU som er mer penger enn det du sparer i renter ved å betale pengene rett inn på lånet.
Alison Skrevet 16. juli 2009 #12 Skrevet 16. juli 2009 (endret) Kan vel kanskje mane til litt mer ydmykhet her. Alison har jo helt rett. Ingen tvil om det. Men jeg kan forsåvidt forstå at dette for mange, og kanskje spesielt for yngre mennesker uten spesiell interesse for privatøkonomi, kan fortone seg vanskelig. Veldig mange her har ikke greie på økonomi i det hele tatt dessverre (det burde etter min mening være pensum på videregående). Det hjelper ikke om en gir gode råd her inne hvis ikke leserne hverken vil eller kan forstå. Dessuten er det fryktelig vanskelig for enkelte å innrømme at de tar feil. Edit: skrivefeil Endret 16. juli 2009 av Alison
¤flicka¤ Skrevet 16. juli 2009 #13 Skrevet 16. juli 2009 Veldig mange her har ikke greie på økonomi i det hele tatt dessverre (det burde etter min mening være pensum på videregående). Det hjelper ikke om en gir gode råd her inne hvis ikke leserne hverken vil eller kan forstå. Dessuten er det fryktelig vanskelig for enkelte å innrømme at de tar feil. Edit: skrivefeil Jeg synes det du skriver er kjempebra jeg, og tar meg i å gå inn i tråder jeg ser du har svart i for å lære noe nytt. Håper du fortsetter å svare selv om ikke alle ser ut til å være like enige i det du skriver, for jeg er temmelig sikker på at det er flere enn meg som setter pris på innsatsen din
Alison Skrevet 16. juli 2009 #14 Skrevet 16. juli 2009 Jeg synes det du skriver er kjempebra jeg, og tar meg i å gå inn i tråder jeg ser du har svart i for å lære noe nytt. Håper du fortsetter å svare selv om ikke alle ser ut til å være like enige i det du skriver, for jeg er temmelig sikker på at det er flere enn meg som setter pris på innsatsen din Veldig hyggelig å få slike tilbakemeldinger. Jeg kommer nok fortsatt til å svare i tråder jeg mener jeg har noe fornuftig å bidra med.
Østlandet Skrevet 16. juli 2009 #15 Skrevet 16. juli 2009 Veldig hyggelig å få slike tilbakemeldinger. Jeg kommer nok fortsatt til å svare i tråder jeg mener jeg har noe fornuftig å bidra med. Nå er det jo ikke deg som person vi skal diskutere Alison. Men siden du ble nevnt har også jeg lagt merke til at du stort sett har "tunga rett i munnen". Da jeg selv har litt interesse for økonomi generelt og privatøkonomi spesielt. Samt leker litt i aksjemarkedet. Så prøver jeg også å få med meg dine innlegg. Stå på videre. Hm.... I begynnelsen, så trodde jeg du var hankjønn Alison. Men i det siste har jeg fått på følelsen at du er kvinne.....? (Behøver ikke svare på den, he he)
Alison Skrevet 16. juli 2009 #16 Skrevet 16. juli 2009 Nå er det jo ikke deg som person vi skal diskutere Alison. Men siden du ble nevnt har også jeg lagt merke til at du stort sett har "tunga rett i munnen". Da jeg selv har litt interesse for økonomi generelt og privatøkonomi spesielt. Samt leker litt i aksjemarkedet. Så prøver jeg også å få med meg dine innlegg. Stå på videre. Hm.... I begynnelsen, så trodde jeg du var hankjønn Alison. Men i det siste har jeg fått på følelsen at du er kvinne.....? (Behøver ikke svare på den, he he) Nå sporer vi virkelig av her... (unnskyld TS og modder). Jeg er nok hunkjønn, ja. Så mye fornuftig som jeg skriver burde det være hevet over all tvil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå