Gå til innhold

Bestille fra utlandet.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Jeg viste ikke hvor jeg skulle spørre om dette, så jeg spørr bare her.

Det har seg slik at jeg aldri har bestilt fra utlandet, men så tenkte jeg at jeg skulle prøve..

Så jeg har kommet meg så langt som dette:

----------------------------------------------------

Total Weight: 0.88 Pounds

Shipping Charges:

USPS First Class Mail International - $10.76

USPS Priority Mail International - $26.50

U.S.P.S. Express Mail Intl. - $32.50

FedEx International Economy - $50.56

FedEx International Priority - $56.56

-----------------------------------------------------

Jeg har ingen anelse hva jeg skal gjøre videre.. liksom hvilken av disse jeg skal velge. Og hva som er forskjellen på de. Så kunne noen være så snill å hjelpe meg litt her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen er hvor raskt du får det. Hvis du kan vente i opp til tre uker så velger du den billigste. Hvis du er litt mer utålmodig så velger du en dyrere, men det er likevel ikke noen garanti for at det går fort.

Skrevet

Venter på pakke gjennom Federal Express, og den har hengt fast på Gardermoen siden den niende.

Det pleier å gå litt mer knirkefritt når jeg bruker US Postal Service. Da går det automatisk videre i det norske postsystemet. Det er marginal forskjell på de to øverste alternativene, ettersom all post hit likevel går via fly. Derfor er det liten hensikt å betale ekstra for luftpost.

Nå er det vel egentlig ingen av de amerikanske pakkefrakterne som har oppfunnet lynet. Fra junaiten tar en pakke fort etpar uker. Fra kina og frihandelsområdene noen dager...

Tenk også på at hvis varens pris overstiger NOK 200 (ca USD 30) så kommer det 25 % MVA pluss eventuell toll og fortollingsgebyr, samt eventuelle særavgifter som kilowattavgift og miljøavgifter. Og merverdiavgiften regnes da av både varens pris med frakt omregnet etter dagens kurs.

Riktignok skulle Holmås øke denne dustete lave frigrensa, men det havnet sammen med skolematen, i køen av SV's valgkampløgner.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg er ganske gnien av meg, særlig når det gjelder fraktkostnader, så jeg ville valgt det billigste alternativet. :)

Mener at hvis du bestiller "USPS Priority Mail International & Express" vil du få oppgitt et sporingsnummer, så du kan følge med hvor pakken befinner seg.

Og FedEx tror jeg blir levert på døren med budbil.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg får alt fra USA sendt med USPS Express International. Det lønner seg fordi man da ikke betaler tollgebyr her i landet. Dessuten kommer pakken raskt frem. (Vanlige pakker kan bli liggende noen uker.) Husk på at det tilkommer en del kostnader i tillegg til portoen, det vil si moms (25%) og eventuell toll (hvis det er tollpliktig vare) og posten tar gebyr for å behandle utenlandske pakker og gjøre klar fortollingspapirer for deg.

Skrevet
jeg er ganske gnien av meg, særlig når det gjelder fraktkostnader, så jeg ville valgt det billigste alternativet. :)

Mener at hvis du bestiller "USPS Priority Mail International & Express" vil du få oppgitt et sporingsnummer, så du kan følge med hvor pakken befinner seg.

Og FedEx tror jeg blir levert på døren med budbil.

bestiller mye klær og hobby artikler fra utlandet og FedEx er etter min mening det aller kjappeste og tryggeste. De kommer på døra mi etter 4-5 dager.

Skrevet

Med unntak at når jeg bestiller dyrere ting, dvs. til en verdi av USD 200 - 300 eller mer, velger jeg alltid First Class Mail når det er mulig. Det er ikke bare det rimeligste, men erfaring (Ca. 250 kjøp på eBay, hovedsakelig fra USA i løpet av 2,5 år...) har vist at det går like raskt, om ikke raskere, enn Priority Mail og tror jeg aldri jeg har opplevd å betale moms/toll på en pakke sendt på denne måten. Priority og Express later til å være mye mer "interessant" å tollbehandle... Muligheten for sporing er i utgangspunktet fin, men jeg har opplevd flere ganger at "noen" har tastet inn et feil siffer på en eller annen flyplass og dermed har pakken "forsvunnet". Til tross for det har den dukket opp på mitt postkontor noen dager senere. En annen fin ting med First Class Mail er at siden dette er uregistrerte pakker blir de lagt rett i postkassen din så lenge de får plass og ikke er tollbehandlet. Ingen av mine pakker har noensinne forsvunnet verken her eller der og den som har brukt lengst tid var vel en fra Canada som faktisk ble sendt med båt og brukte fire uker. (Pakker og brev sendes kun med fly fra USA nå, så derfra tar det vanligvis maksimalt 10 virkedager).

FedEx og UPS kan fungere fint på dyrere og/eller tyngre gjenstander, men da må du vite at du kan være til stede på leveringsadressen på dagtid. De leverer dessuten heller ikke alle steder i landet og tollbehandler med stor grundighet alt og tar seg godt betalt for det. Utenfor Oslo vil jeg nok alt i alt foretrekke USPS siden det er det offentlige postvesenet i USA og derfor tilsvarer og samarbeider med Posten her i landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...