Gå til innhold

Kesam mager

buttergirl

Anbefalte innlegg

Etter litt for mange bokser cottage cheese har jeg funnet ut at jeg vil prøve noe nytt.

Så har kjøpt en boks kesam mager, og lurer på hva dere bruker det til, og om dere har noen gode oppskrifter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kesam kan brukes til veldig mye av det samme som rømme, men kan ikke kokes. Jeg bruker kesam eller matyoghurt til å blande ut sånne dipmikser, synes det gir både bedre smak og konsistens enn lettrømme. Kesam blandet med litt pesto er kjempegodt tilbehør til grillmat! Vaniljekesam eller -yoghurt er godt til frisk frukt og bær (i stedet for vaniljesaus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv vanlig kesam istedenfor rømme, i bakst istedenfor melk enkelte ganger..

Oppskrifter kan du finne på:

www.melk.no

www.tine.no

der er ihvertfall alle typer oppskrifter til ulike måltider=) :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ida_*

Jeg bruker mager kesam i dressingmix sammene med biola naturell - da blir det akkurat passe konsistens. Videre bruker jeg det som rømme til f.eks. taco, vafler etc.

Vanlije-kesam bruker jeg sammen med cottage cheese eller en eller annen yoghurt til lunch - blander da i div. korn og nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre bruker jeg det som rømme til f.eks. taco, vafler etc.

Det gjør jeg også, kjempegodt!

Har foreløpig ikke prøvd å bake noe særlig med kesam, men skal prøve det ut. Har blant annet en sjokoladekakeoppskrift med rømme som jeg tror ville gjort seg med kesam også... :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg også, kjempegodt!

Har foreløpig ikke prøvd å bake noe særlig med kesam, men skal prøve det ut. Har blant annet en sjokoladekakeoppskrift med rømme som jeg tror ville gjort seg med kesam også... :sikle:

Mmmmmmmmmm.. Rømme i sjokladekake har jeg aldri brukt, det var en super idè. sikkert meget saftig kake da, enig med prøve kesam istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmmmmmmmmm.. Rømme i sjokladekake har jeg aldri brukt, det var en super idè. sikkert meget saftig kake da, enig med prøve kesam istedenfor.

Her er en oppskrift på en sjokoladekake med kesam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mager kesam blandet med fun light saft er godt! Har i en teskje med sukrin også om jeg vil ha det litt søtere uten flere kalorier :) Bruker også kesam istedet for rømme til forskjellige middager. Mager vaniljekesam er vanvittig godt over jordbær f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kesam+chilisaus er et godt tilbehør til biff. Da bruker vi bare cherry tomater og salat, mye sunnere enn poteter+bearnaise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oppskrift på en sjokoladekake med kesam :)

Oppskrift fra deg er garantert en vinner og verdt å prøve, den så supergod ut!

Endret av Lotte27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift fra deg er garantert en vinner og verdt å prøve!!

Hehe, jeg har ikke prøvd den selv enda :P Men har siklet på den lenge. Spørs om den må testes til helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har ikke prøvd den selv enda :P Men har siklet på den lenge. Spørs om den må testes til helga :)

JA, god idè, så kan du fortelle hvordan den smakte, får ikke tid før neste helg selv og da kan jeg vite om den er verdt det=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vanilje kesam med blåbær er skikkelig digg! Med bringebær også. Jeg skal plukke masse blåbær i år så jeg har til kos i vinter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Kan man bruke Kesam til frokost eller lunsj som hovedingrediens? Med cottage cheese kan den jo brukes som ost med krydder på knekkebrødet.

Jeg er ofte sugen etter noe salt/krydder om morgenen eller ved lunsjtid. Og er ute etter å bruke den til annet enn dressing. For å få i meg mye proteiner.

Er litt lei av cottage cheese. Mager kesam har mindre kalorier og om jeg husker riktig noe mer proteiner. Kan blandes med bær og frukt etc. Bakt en god pai med kesam også, men det blir i søte bakster og kaker. Jeg trenger å bruke den til noe annet enn søtt...

(Jeg spiser ikke kjøtt og slanker meg, så vil ha det så kalorifritt som mulig.)

Noen forslag? Kan den blandes i noe annet for å få den fastere så den kan fungere som ost f.eks? Bare spør. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du kan blande i tunfisk eller kylling, grønnsaker som f.eks rødløk og krydder og bruke den som påleggssalat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shelob

Jeg bruker det i smoothies. 2-3 ss.

Og til "røre" jeg spiser til frokost. Består f.eks. av eplebiter eller grapefruktbiter, 1/2 boks kesam, litt 4-korn, linfrø og solsikkefrø. Evt knuste mandler og kanel. Deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...