Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Linsa
Skrevet

Samboeren min og jeg har fått oss leilighet på Grünerløkka studenthus, kjent som Silo'n. Er det noen her på forumet som vet litt om hvordan det er med røyking der. Er det tillatt å røyke inne? Er det mange som røyker tross et eventuelt forbud? Hvor er det tillatt å røyke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke tillatt å røyke inne. Skal du røyke, må du gå ut. Det er ikke mange som trosser røykeforbudet. De fleste har såpass vett i skallen at de lar være.

Gjest Linsa
Skrevet

Hvor står det at det er en selvfølge hen? Jeg er sikkert ikke den eneste som lurer på disse spørsmålene jeg har sendt inn her, jeg forstår det slik at du er en ikke-røyker. Vel.. bra for deg, men det er ikke en så selvfølge for alle sammen her.

Røykere har vett i skallen de også!

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Dette er hybler som skal kunne leies ut til andre studenter etter at du har flyttet. De færreste har lyst til å bo i en hybel som stinker røyk - til og med de fleste røykere vil foretrekke en hybel som ikke stinker røyk allerede når de flytter inn. Mange studenter bor bare på hybelen i ett semester. Om studenten har røyket inne i hybelen, må hybelen males for at lukten skal forsvinne, i tillegg til at alt av møbler og gardiner blir skittent og stinker. Er det å male hybelen hvert halvår en billig og god løsning, tror du?

Det å røyke inne er i det hele tatt ganske uvanlig. De fleste røykere går ut når de skal røyke. Jeg kjenner flere røykere, men absolutt ingen som røyker innendørs.

Innlegget er endret

Miss Shorty, mod

Endret av Miss Shorty
Gjest Gjest
Skrevet

Utdrag fra SiO sine husordensregler:

Ordensregler

Husordensreglene for Studentboligene gjelder også for fellesrommene. Dette betyr blant annet at det skal herske ro etter kl. 23.00 på hverdager og kl. 24.00 på dager før helligdager. Likeledes innebærer dette at låntaker/leier er ansvarlig for sine gjesters opptreden. Brudd på ordensreglene kan medføre at senere lån av fellesrom kan bli nektet.

Det er røyking forbudt i alle lokalene inkl. tilhørende arealer.

Det er ikke lov å selge alkohol i lokalene uten at det innhentes offentlig godkjent skjenkebevilling.

Gjeldende leiepris forhåndsbetales.

Og jeg er helt enig i at det burde være en selvfølge at man ikke fyrer opp en sigg i en studentbolig. Om du likevel velger å drite i reglene og fyre i vei, kan du få deg en lei overraskelse med brannvarslerne, som som regel er meget følsomme i slike bygg.

Gjest Linsa
Skrevet

Jeg har hvertfall mer vett enn å sitte på nettet og skrive dryge svar til andre under et ukjent nickname, men det ser ut til å være normalen inne på forumet her. Nok om det.

jeg har letet rundt på nettet og i husleiekontrakten. Det jeg har funnet ut er at det er rundt 1200 leiligheter som har røykeforbud. Men det jeg ikke har klart å funnet frem til er hvilke av stundthjemmene dette gjelder. Noen som vet? Noen her som bor i siloen som vet hvordan dette fungerer?

Jeg kan heller ikke se hvor jeg har skrevet at jeg har tenkt å røyke i leiligheten. Hva vet du som sitter å sier at jeg mangler vett fordi jeg spørr om hvordan det fungerer med røyk på g.studenthus?? vet du hvordan jeg har det med røyk i mitt nåværende hjem? Hva? Nei!

Gjest Linsa
Skrevet

18. Leietaker som bor i røykfritt hus er ansvarlig for at røykeforbudet

overholdes. Leietaker er også ansvarlig for at dette påbudet

overholdes av sine besøkende. Røykeforbudet gjelder i alle rom

innenfor det definerte området. Det er heller ikke tillatt å sitte

i vinduskarmer på rommene og røyke. Brudd på røykeforbudet

kan medføre erstatningsansvar for leietaker innen de rammer

husleieloven § 5-8 setter. Leietaker kan for eksempel bli

erstatningsansvarlig for utleiers økte vedlikeholdskostnader.

Gjentatt brudd på røykeforbudet kan også føre til oppsigelse.

Utdraget fra Sio's husordensregler sier ikke at det er totalforbud i alle leiligheter, men at det er forbud i de husene det er forbud. Og det har ikke alle, det ser du hvis du googler "Sio og røyking".

Gjest Linsa
Skrevet

*Dytter litt opp*

Er det noen som bor/har bodd i Siloen/Grünerløkka studenthus og som kan svare meg?

Skrevet

Ring SiO i morgen så får du et 100% sikkert svar istedenfor idiotinnlegg med moralisering. Jeg vet dessverre ikke om det er lov.

Gjest Gjest
Skrevet

Fra siste nyhetsbrev fra sio:

Røykfrie studentboliger!

Styret i Studentboligene vedtok 24.11.08

å innføre totalt røykfrie studentboliger fra

1. januar 2010.

Dette vil kunne bidra til å bedre miljø, da især

de som plages med astma og allergi samt være i

tråd med helse- og sunnhetstrenden.

Mer informasjon om røykfrie boliger kommer!

Så hvorvidt det er røykfritt akkurat nå vet jeg ikke, men kan være ganske sikker på hva de mener om saken.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hvor står det at det er en selvfølge hen? Jeg er sikkert ikke den eneste som lurer på disse spørsmålene jeg har sendt inn her, jeg forstår det slik at du er en ikke-røyker. Vel.. bra for deg, men det er ikke en så selvfølge for alle sammen her.

Røykere har vett i skallen de også!

Har de vett i skallen? Jeg spør meg selv: Storrøyker (og da mener jeg storrøyker) gjennom over 30 år. Var det verdt det? Jeg skulle gitt mye for aldri startet med det der. Å pumpe i seg sigaretter er vel omtrent det dummeste du gjør. Til slutt klarte jeg kvitte meg med denne lasten, det gikk greit egentlig med Zyban-tabletter.

Du sier du bor på studenthybel, altså er du ung. Godt råd: kutt ut røyking nå! Dessuten kan man jo ikke lenger si at det er hyggelig å kose seg med en røyk når man blir fordrevet ut utendørs i vinterkulde.

Jeg er ikke moralist, og min mann (også tidligere storrøyer) og jeg tillater naturligvis venner som ønsker å røyke, å gjøre det hjemme hos oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...