Gå til innhold

katt og 6 etg blokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal skaffe oss katt. Problemet vårt er bare det at vi bor i 6. etg i en blokk. Hvordan skal man lære katten når den vil inn? Er så redd for at den setter seg ved utgangsdøra og noen andre snapper den med seg. Har andre venner der de aldri har hatt problemer selv om de bor i blokk.

Litt kronglete innlegg... :gjeiper:

Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan gjør de andre vennene dine det da? Jeg har aldri hørt om noen som bor høyt oppe i en blokk og som har utekatt. Om katten er ute og vil inn, så har den jo ikke annet å gjøre enn å sitte utenfor inngangsdøren i første til noen slipper den inn. Og hvem slipper vel en katt som sitter utenfor døren inn i oppgangen? Den må jo sitte der til du eller samboeren din kommer og kan ta den inn. Naboer vil vel ikke slippe en katt inn i oppgangen, ihvertfall ikke om dere ikke er hjemme akkurat da. Ikke kjekt med katter som blir rekende i oppgangen og så må på do...

Jeg synes ikke det høres ut som en god idé. Jeg bor i 12 etasje og har veldig lyst på katt, men jeg har innsett at det ikke lar seg gjøre (innekatt er fullstendig uaktuellt).

Skrevet

Hei!

Jeg har utekatt og bor i 5. etg i blokk. Det er selvsagt ikke det mest gunstige, og det var heller ikke min opprinnelige plan at det skulle bli slik, men det har hittill gått bra (2 år).

Jeg skriver her bare hvordan det fungerer for oss, så ser du selv hvilke spørsmål du bør stille deg: Her er det enda ikke kommet sentrallås på ytterdørene nede (kommer nok snart, og innen da håper jeg at vi har annen bolig). Døren står derfor mye åpen på dagtid spes. i sommerhalvåret, og det gjør det hele lettere.

For selv om vi har gode innarbeidede rutiner på ut/inn, så vil det noen ganger oppstå ting som gjør at det er det beste for katten å få komme seg inn akkurat når den vil (plutselig uvær, andre katter som jager den, skader etc).

Ellers så er det et leskur utenfor her, som hun kan søke ly i, og da ser jeg henne fra vindu så jeg kan gå ned å lukke opp om det er stengt. Det er også veldig viktig å klargjøre med naboene og styret i borettslaget. For selv om det som oftest går seg til etterhvert, så kan man aldri vite. Ikke kjekt for pus om den skal møte kattehatere på vei ut eller inn i sitt eget hjem..

Hun har alltid vært inne om natten(med unntak av et par ganger). Dette er noe som må innarbeides fra katten er liten, og å lære dem å komme når du kaller er noe av det mest nyttige en kan lære en katt etter min mening!

Hun slippes ut om morgenen. Her er det som oftest alltid noen hjemme som har mulighet til å slippe henne inn igjen nesten når som helst, men hun har også et lite pledd utenfor døra vår hvor hun kan ligge i nøden.

Hun vil som oftest inn igjen etter en 4-5 timer for å spise, og så ut igjen.

Det er veldig væravhengig hvor lenge hun så blir ute, men hun er som oftest innom en 3-4 ganger i løpet av dagen/kvelden.

Er det veldig varmt og fint, så kan det være hun må letes litt etter (og lokkes på med godis) før sengetid.

Hun er stort sett rolig og sover søtt i fotenden om natta, fordi hun har fått så mye stimuli i løpet av dagen/kvelden.

Jeg tror det viktigste spørsmålet du må stille deg, er om du har tid og overskudd til å være "på pletten" for en katt på denne måten, og også tålmodighet til å oppdra den, for det er noe helt annet enn å ha en katt i 1.etg eller med katteluke som kommer og går av seg selv.

Det kommer også mye an på katten. Nå hadde jeg mulighet til å se an lynnet på henne her, før jeg lot henne bli (var opprinnelig en av fosterhjemkattene mine), men jeg ser klart at det ikke hadde gått med alle katter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...