Gå til innhold

hokatt vs hankatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal skaffe oss katt, og er usikre på hvilket kjønn vi skal velge. Hva er fordelene og ulempene med de ulike kjønnene?

Hokatt

- p-piller

- mindre kosete??

Hankatt

- kastrering

- stikker oftere av??

Er dette slik?

Videoannonse
Annonse
Gjest Glør
Skrevet

Begge kjønn skal kastreres, så det er likt, bortsett fra at hunnkatt koster litt mer. Når det gjelder å stikke av er det ukastrerte katter som er verst, av begge kjønn. Utover det er det individuelt, med hvor mye de liker å streife. I forhold til hvem som er mest kosete er det også uavhengig av kjønn, og bunner i personlighet.

Jeg har hatt en del hunn- og hannkatter, og min erfaring er at forskjellen er liten. De individuelle forskjellene i gemytt er så store, at det er ganske håpløst å forsøke generalisere. Det man legger mest merke til er de fysiske forskjellene, hannkatter blir større og har grovere stemme, og det er omtrent det hele.

Skrevet

Jeg henger meg på og slenger et spørsmål til, hva om man skal ha to katter (begge skal selvfølgelig kastreres), er det noe forskjell om man har to hokatter eller hankatt og hokatt? Jeg hørte at to hokatter kan krangle..

Skrevet

Hukatter

+ veldig kosete

+ mer hjemme

-sterlisering (dyrere enn kastrering)

-kan bli humørsyk etter sterlisering

- for sen sterlisering kan føre til kattunger

Hankatter

+ veldig kosete

+ kan bli veldig hjemmekjære etter kastrering

- havner nok i slosskamp oftere enn hukatter (selv ved kastrering, dog ikke like ille)

- hvis ikke kastreres tidsnok kan begynne å markere o.s.v

Gjest Glør
Skrevet
Jeg henger meg på og slenger et spørsmål til, hva om man skal ha to katter (begge skal selvfølgelig kastreres), er det noe forskjell om man har to hokatter eller hankatt og hokatt? Jeg hørte at to hokatter kan krangle..

Jeg synes hann + hunn funker best, og det er også naturlig for katter av motsatt kjønn å ha overlappende territorie. Men de fleste katter blir gode venner dersom de er sammen fra de er små, og selv om de introduseres for hverandre som voksne kan de godt fungere i samme husstand.

Gjest Gjest
Skrevet

Vær så snill: Kastrer/steriliser katten(e) du anskaffer deg. Gjør ditt for å begrense antallet kattunger som blir satt til verden - Dyrebeskyttelsen har mer enn nok å gjøre som det er.

Ikke gi hunkatten p-piller - den kan få kreft. Anbefaler sterilisering. Det er litt dyrere (og et større inngrep) en å kastrere en hannkatt, men det er jo et engangsbeløp...

Kastrerte hannkatter blir ofte hjemmekjære og litt late.

Jeg har én hunnkatt og én hannkatt, de går veldig bra sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...