Gå til innhold

Noe å gjøre på

Ebbe

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger noen tips. Saken er det at jeg ikke har så mye å ta meg til på fritiden.

Nå er det kanskje greit at jeg sier noe om meg selv slik at det blir lettere å svare. Jeg er en jente på 21 år. Jeg jobber vanlig tid hver dag (ikke i helgen). Både samboeren min og jeg jobber vanlig tid hver dag i uken, og kommer hjem omtrent samtidig. Dagene er veldig kjedelig og veldig like hver dag. Jeg kommer hjem, lager middag, spiser, ser på tv, rydder kanskje litt, og så går jeg å legger meg. Både jeg og samboeren min er ganske "late" mennesker, så vi har ikke noe spesielt annet vi kan ta oss til. Dette kan bli ganske kjedelig i lengden, og det kan bli litt mye å være sammen med samme personen dag ut og dag inn. Man blir rett og slett litt "lei" av hverandre, ihvertfall hvis man har tenkt å være i lag personen i mange år.

Vi snakket faktisk her om dagen om at koselige/romantiske/aktive ting som vi gjerne skulle gjort sammen, det blir mer som "tiltak" enn bare å gjøre ting sammen.

Derfor trenger jeg noe å finne på utenfor "husets 4 vegger".

Jeg trenger rett å slett en hobby av et slag, en aktivitet eller fritidsyssel om du vil.

Vil gjerne at det er litt aktivt, kreativt, og vil helst at det skal være noe som jeg kan "knytte meg til". Dvs jeg vil ikke gå på et kurs som tar slutt etter noen uker. Vil gjerne bli kjent med mennesker på min egen alder eller litt eldre, og derfor syns jeg ikke kurs er så passende. Siden man ofte da blir litt kjent og så er kurset over og man mister kontakten.

Har egentlig aldri vært fan av sport, og man burde vel helst være litt flink før han hiver seg på noe slikt.

Jeg er en ganske utadvendt person, men når jeg ikke føler meg komfortabel nok innenfor et felt eller at jeg ikke har peiling på en ting, så kan jeg fort blir litt for stille/flau.

Jeg vet heller ikke helt hvordan man "hiver seg på" forskjellige "aktiviteter" eller hvordan man liksom melder seg inn.

Vil heller ikke at det skal koste all verdens.

Jeg føler at en form for aktivitet kan gjøre tiden vår sammen litt mer spesiell, siden vi da ikke "trør" på hverandre konstant.

Takker på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Scrappbooking f.eks. Det arrangeres jo mange treff og slikt for de som driver med det. Og så kan du chatte på nettet med "likesinnede". ;)

Kan du strikke? Det arrangeres jo strikkekafè rundt om. Kjøp tråd og pinner og spør om noen kan lære deg. Der treffer du folk i alle aldrer.

Ellers finnes det som regel en forening for alt. Fotoklubber, bokringer/lesesirkler, maling, quilting (sy), kor, dans, filmklubber, vinklubber, matklubber... Uendelige muligheter :)

Du må nesten først finne ut hva som interesserer deg, og så sjekke om det er noe i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Er mange ting som frister da. Det er bare det at det kan være litt vanskelig å komme inn i det "miljøet"/den sosiale kretsen.

Kunne tenkt å være litt aktiv også, men hvor lenge jeg klarer å holde det gående er jo en annen sak :P

Filmklubb eller matklubb hørtes jo litt artig ut. Må nesten se om jeg finner noe slikt i nærheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Er mange ting som frister da. Det er bare det at det kan være litt vanskelig å komme inn i det "miljøet"/den sosiale kretsen.

Kunne tenkt å være litt aktiv også, men hvor lenge jeg klarer å holde det gående er jo en annen sak :P

Filmklubb eller matklubb hørtes jo litt artig ut. Må nesten se om jeg finner noe slikt i nærheten :)

Hva med en frivillig organisasjon eller noe...??

Kanskje Rode Kors... Meld deg paa et forstehjelpskurs, saa moter du helt sikkert andre, trives du saa kan du vurdere aa melde deg inn...

Eller hva med frn norske turistforening?

Hvor bor du? I Oslo og andre store byer er det sikkert mer aa velge i naar det gjelder matklubb og filmklubb etc.

Se paa denne siden:

http://www.filmklubb.no/index.php?s=nfk&am...filmklubb_liste

Haaper du finner noe dere kan like begge to! Slev tror jeg det er bra for forhold aa kunne ha noe aktivt aa gjore sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Bor litt utenfor Bergen.

Det kan være sunt å ha noe å gjøre i lag også ja, men i den grad vi har vært i lag, så er det et under at vi ikke er lei.. :\

Men tiden sammen kommer forhåpentligvis å bli litt mer spesiell hvis vi ikke "henger" over hverandre 24/7. Og vi kan da bli mer gira på å gjøre flere ting i lag.

Vil helst ikke gjøre noe som tar altfor mye tid heller. Jobber til 4 hver dag, bruker ca 1 time hjem, og da er det litt begrenset med tid igjen i døgnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Bergen, og anbefaler scrapbooking! Det arrangeres mange treff, både på skoler (f.eks Søfteland), i butikker (Hobbykroken på Laksevåg og Papirgleder på Sotra) - og private. Jeg er innflyttende trønder, og kjente ingen da jeg kom hit, men man kommer kjempefort inn i "gjengene" som driver med dette.

Jeg scrapper vel nesten like mye borte på treff og hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er superviktig å ha ting å holde på med hver for seg også!

Hva med språkkurs? Eller hør om noen vil være med på hobbyklubb/bokklubb/ mat og vinklubb. Det arrangeres strikkekafèer med jevne mellomrom gjennom husfliden, scrappetreff arrangeres også. Hva med å trene noe?

Det hjelper jo på å ha en hobby å holde på med på hjemmebane også, så sitter man ikke bare i sofaen og ser på tv liksom. Ta en titt katalogen til fesk Panduro, så kanskje du blir inspirert tilå lage noe?

Hadde aldri klart meg uten hobbyer, jeg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal gi scrapbooking et forsøk. Men hvor skal jeg begynne? Har ikke drevet med det før, så jeg har rett og slett ikke peiling. Er det mange nybegynnere på disse treffene også, eller er det ganske blandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Vilde_*

Du skriver at du har lyst å gjøre noe som er aktivt og kreativt. Er vel ikke så enkelt å gi deg tips til begge de sammen, men prøver.

Jeg har flyttet til Oslo, kjenner ikke så mange her med unntak av min mann. Men som du sier så er det ikke så artig å være sammen hele tiden. Og dette har jeg jobbet mye med. Jobber hver dag til fem-seks og somme tider i helgene også. Men har bestemt meg for å ikke tenke at det er så få timer igjen av døgnet når jeg kommer hjem i fem-tida. Å finne på noe etter dette trenger ikke å ta fem timer, s du har mer enn nok tid, husk det!

Har alltid vært en aktiv jente, men har "mista"/ikke hatt ork til det siste årene. Men pokker heller, kan ikke sitte på rumpa resten av livet heller. Så meldte meg inn i et treningssenter. Studerte gruppetimeplanen nøye. Bestemte meg for å lage en motivasjonsplan. Dvs at jeg skulle prøve så mange forskjellige timer som mulig på fire uker. Etter dette hadde jeg blitt motivert til å fortsette på de jeg synes var skikkelig kule. Og når jeg gjorde dette, så laget jeg ny motivasjonsplan. Den gikk ut på å komme meg på trening tre ganger i uken. Dette føles utrolig deilig når du faktisk får det til, og jeg konkurrerer nesten med meg selv. Og det er skikkelig snålt siden jeg aldri har vært en konkurransejente.

Så skjedde det som så ofte skjer. Jeg skadet meg...og fikk beskjed om å ta ting rolig i to-tre uker, for så å trene rolig noen uker til. Hva i all verden skulle jeg ta meg til da??

Strikkekafe! Men litt flaut å møte opp uten å kjenne ei sjel, og uten noe strikkekunnskap. Jeg måtte spørre meg hva det verste som kunne skje, og det var ingenting!!! Det er bare å prøve, du taper ingenting!

Ikke vær flau, bare kast deg ut i det, og ikke lag tusen unnskyldninger for deg selv om verden rundt.

Selv om man bor i større byer, slik som jeg gjør i Oslo, så vil ikke det nødvendigvis bety at man har flere tilbud...selv om det reelt er det. Man føler seg ofte mer ensom og alene når det er så mange, og det er ikke så lett å bli kjent med folk rundt. For alle kjenner jo alltid noen andre. Men det er vel bare å sparke seg selv hardt bak, og hoppe i det. Jeg vet det er vanskelig, og synes fortsatt at det kan være steintøft, men velger å gjøre det i steden for å sitte hjemme og kjede meg.

Lykke til!

Aktiviteter å prøve:

-Ta klatrekort og trene klatring inne og ute, er mange klatreklubber rundt Bergen,

-Sykurs slik at du kan sy julegaver til hele familien til jul,

-Fotokurs vet at Ur og Foto i Bergen kanskje kan tilby noen rimelige,

-Røde Kors sin besøkstjeneste der du kan besøke ensomme og eldre, et fantastisk tiltak.

-Inviter venner og kjente på spillkvelder, dette er jo noe for både deg og din kjære, men kan fort bli utrolig artig og sosialt. Kan også kombineres med matklubb.Det hadde vi når vi bodde i Bergen, hadde fast dag en gang i mnd og da laget vertskapet mat til alle, og så spilte vi spill senere på kvelden. Alle spleisa på mat og drikke.

-Svømming er kanskje ikke så sosialt, men fy søren hvor bra man føler seg etterpå.

-Kurs i pilates eller yoga

-Matkurs. Lær hvordan du kan imponere kjæresten med hjemmelaget mat, alltid turn on!

-Meld deg inn i en sykkelklubb(om du liker å svette på sykkelsetet eller er lidenskapelig opptatt av Tour de France), Bergensområdet har flust med kajakklubber, roklubb, kanskje ta et dykkerkurs og meld deg inn i dykkerklubb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...