Gå til innhold

Dere som tar utdanningen under yrkesrettet attføring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken sykdom har dere?

Jeg bare spør fordi jeg stresser litt med NAV for øyeblikket, de mener at jeg ikke er et "spesielt nok tilfelle" for å få attføring til utdannelse så jeg lurer på hva som er spesielle tilfeller.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har depresjon (moderat grad). Skjønner ikke helt hva du mener med"spesielt tilfelle.."? Har man en sykdom som hemmer en i å få utdanning/jobb så har en vel krav på attføring som jeg har forsått det :)

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg får dekket utdanning under yrkesrettet attføring.

Jeg fikk en ordentlig psykisk knekk for noen år siden. Jeg opplevde en dødfødsel, etter masse langvarige problemer på jobben min. Etter dødfødselen ble jeg sykemeldt, og havnet til slutt på yrkesrettet attføring. Mye av grunnen var at jeg gruet meg så til å gå tilbake i samme type jobb, at jeg fikk en angstdiagnose. Jeg slet med sorg en god stund, og jobben jeg hadde erfaring fra var utelukkende kunderservice som forutsatte høyt tempo, stor arbeidsmengde og at man var smilende og blid og klar til å møte alle type mennesker. Det fungerte dårlig i kombinasjon med det jeg slet med. Nå skal det sies at jeg hadde slitt med jobben og utbrenthet før dødfødselen, den ble dråpen som fikk det til å knytte seg helt. Grunnen til at jeg får dekket utdanning er at det er lite sansynlig at jeg vil klare å gå tilbake i den type jobb jeg hadde. De kunne ha sendt meg tilbake i samme type jobb, men fant ut at det ikke var så mye å vinne på det da det sansynligvis ville føre til at jeg ble sykemeldt igjen etter en stund. Så de fant ut at å omskolere meg var bedre på sikt enn å sende meg tilbake i en type som jobb som ville føre til jevnlige sykemeldinger og problemer.

Jeg fikk en vurdering fra en psykolog som skrev at hun anbefalte omskolering, og det aksepterte de uten problemer.

Det enste var at de satte som krav at det skulle være en fornuftig utdanning (en med mulighet for jobb, ikke for lang, og en de trodde kunne passe til meg) og at jeg skulle jobbe noen måneder i praksis i en jobb som var relevant for utdanningen for å se om det fungerte, og om det var det jeg ville.

Jeg vet om mange som har fått dekket utdanning under yrkesrettet attføring, og årsakene er så mangt. Alt fra fysisk og psykisk sykdom, til at de av en eller annen grunn ikke fungerer i jobber de ikke har utdanning til.

Skrevet

Jeg er så frustrert nå at jeg finner ikke ord...

Jeg har ME og posttraumatisk stresslidelse, har vært syk i 4 iår, sykemeldt det siste året. Spesialist på sykehuset, fastlegen og psykologen mener at jeg bør få yrkesrettet attføring og at utdannelse vil være bra for meg. Likevel sier saksbehandleren i dag at jeg må belage meg på å få avslag fordi "siden jeg er frisk nok til å studere trenger jeg jo ikke hjelp fra de". Hun sa også at når man er under 26 år skal det kun være spesielle tilfeller som gjør at man får støtte til utdanning. Jeg skjønner ikke at mitt tilfelle ikke er spesielt nok. Jeg forstår det bare ikke.

Hun har ikke fått legeerklæringen fra fastlegen enda fordi DE SELV var for treige med å be legen om den og hun er nå på ferie fram til 18 august. Skolen begynner 18 august. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Stille opp på skolen når den begynner, kjøpe skolebøkene og begynne å studere for så å få avslag (noe hun sier det er sannsynlig at jeg får) eller....? Hva?

Jeg spurte henne også om det ikke er sannsynlig at jeg får det dersom/når fastlegen anbefaler at jeg får det. Nei, hun syntes rett og slett ikke jeg hadde en situasjon som tilsier at jeg bør få det.

Jeg er kronisk syk! Hva er det egentlig de krever for at det skal være spesielt nok?

Jeg skjønner ingenting :(

Skrevet
Jeg er så frustrert nå at jeg finner ikke ord...

Jeg har ME og posttraumatisk stresslidelse, har vært syk i 4 iår, sykemeldt det siste året. Spesialist på sykehuset, fastlegen og psykologen mener at jeg bør få yrkesrettet attføring og at utdannelse vil være bra for meg. Likevel sier saksbehandleren i dag at jeg må belage meg på å få avslag fordi "siden jeg er frisk nok til å studere trenger jeg jo ikke hjelp fra de". Hun sa også at når man er under 26 år skal det kun være spesielle tilfeller som gjør at man får støtte til utdanning. Jeg skjønner ikke at mitt tilfelle ikke er spesielt nok. Jeg forstår det bare ikke.

Hun har ikke fått legeerklæringen fra fastlegen enda fordi DE SELV var for treige med å be legen om den og hun er nå på ferie fram til 18 august. Skolen begynner 18 august. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Stille opp på skolen når den begynner, kjøpe skolebøkene og begynne å studere for så å få avslag (noe hun sier det er sannsynlig at jeg får) eller....? Hva?

Jeg spurte henne også om det ikke er sannsynlig at jeg får det dersom/når fastlegen anbefaler at jeg får det. Nei, hun syntes rett og slett ikke jeg hadde en situasjon som tilsier at jeg bør få det.

Jeg er kronisk syk! Hva er det egentlig de krever for at det skal være spesielt nok?

Jeg skjønner ingenting :(

Men poenget er vel om sykdommen din hemmer deg i tilstrekkelig grad fra å ta utdannelse. Om du er frisk nok til å studere må jeg si at jeg ikke ser helt grunnen til at du skal få støtte isteden for å ta studielån selv?

Skrevet (endret)
Men poenget er vel om sykdommen din hemmer deg i tilstrekkelig grad fra å ta utdannelse. Om du er frisk nok til å studere må jeg si at jeg ikke ser helt grunnen til at du skal få støtte isteden for å ta studielån selv?

Men hva er da grunnen til at andre får støtte til utdannelsen sin gjennom attføring? De er jo også "friske nok til å studere"?

Grunnen til at jeg ikke kan leve på studielån er fordi jeg ikke kan jobbe i tillegg til studiene, det er jo så vidt jeg klarer bare studiene i seg selv. Jeg har også spesielle behov (med legeerklæring) når det gjelder bolig og får bostøtte for dette. Når man har penger fra lånekassen får man ikke bostøtte.

Endret av Haris Pilton
Skrevet
Men hva er da grunnen til at andre får støtte til utdannelsen sin gjennom attføring? De er jo også "friske nok til å studere"?

Grunnen til at jeg ikke kan leve på studielån er fordi jeg ikke kan jobbe i tillegg til studiene, det er jo så vidt jeg klarer bare studiene i seg selv. Jeg har også spesielle behov (med legeerklæring) når det gjelder bolig og får bostøtte for dette. Når man har penger fra lånekassen får man ikke bostøtte.

Folk som allerede har en utdanning de ikke lenger kan bruke pga sykdom, f.eks.

Du er vel neppe den eneste som ikke klarer å jobbe ved siden av studiene. Du kan evt. studere deltid og jobbe deltid ved siden av.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg møtte også veggen i forhold til NAV. Leger og spesialister anbefalte at jeg skulle få omskolering, men NAV ville ha meg ut i jobb som bussjåfør - himlade smart når man er plaget med at bena faller sammen.

Jeg ga derfor f... i NAV, og begynte å studere på egenhånd. Jeg lever på studielån+noen legater som jeg søkte.

Gjest Gjest
Skrevet

Kravene når det gjelder omskolering har blitt betydelig skjerpet de siste årene. Tidligere var det omtrent bare å møte opp på AETAT og få tilbudet hevet etter deg, så det var mange som utnyttet dette. Når man er under 26 er det svært vanskelig å få innvilget omskolering - slik har det alltid vært.

Skrevet

Er det umulig for deg å jobbe i feriene hvis du studerer heltid?

Gjest Illiya
Skrevet

Er du frisk nok til studere, kan du vel ta studielån som alle andre?

Så kan du studere selv om du får avslag på attføring. Du kan jo prøve det ihvertfall.

En får som regel ikke innvilget attføring før en er 26.

Skrevet
Er du frisk nok til studere, kan du vel ta studielån som alle andre?

Så kan du studere selv om du får avslag på attføring. Du kan jo prøve det ihvertfall.

En får som regel ikke innvilget attføring før en er 26.

Så klart jeg kan det, hvis du kan fortelle meg hva jeg skal leve på etter at jeg har brukt opp hele lånet/stipendet på husleie og strøm?

Skrevet
Er det umulig for deg å jobbe i feriene hvis du studerer heltid?

Ja.

Gjest lille_kvinne
Skrevet

Det dette begrunner i er jo som du sier selv at du er under 26år.

Og da er det spesielle krav som stilles til at du kan få studere under attføring.

Og om du ikke fyller disse kravene må du nok vente til du er over 26.

Skrevet
Folk som allerede har en utdanning de ikke lenger kan bruke pga sykdom, f.eks.

Du er vel neppe den eneste som ikke klarer å jobbe ved siden av studiene. Du kan evt. studere deltid og jobbe deltid ved siden av.

Om man har en utdanning man ikke kan bruke eller om man ikke har en utdanning i det hele tatt burde da gå for det samme. Poenget er jo at man har behov for å kvalifiseres til en jobb.

Det er ikke deltidsstudie, da må jeg flytte til en annen by og det fraråder både legen og psykologen sterkt. Så jeg føler jeg sitter litt i klemma...

Skrevet
Det dette begrunner i er jo som du sier selv at du er under 26år.

Og da er det spesielle krav som stilles til at du kan få studere under attføring.

Og om du ikke fyller disse kravene må du nok vente til du er over 26.

Min forrige saksbehandler (hadde en annen for sykepenge-perioden) var den som anbefalte at jeg søkte på attføring. Hun sa faktisk, and I quote, "dette har jeg egentlig ikke lov til å si, men jeg er nesten 100% sikker på at du får innvilget attføring med utdannelse. Du er under 26 år, men oppfyller kravene ettersom du ikke har noen særlige kvalifikasjoner fra før."

Og når i tillegg legen, spesialisten og psykologen sier at det høres ut som den beste og mest logiske planen, er det jo ikke så rart at jeg forstår lite når eg plutselig ikke oppfyller kravene.

Skrevet

Men altså. Hvis du skal studere heltid og har mulighet til å jobbe i feriene, hva er da problemet? Dette er da noe som gjelder for de aller fleste studenter i Norge. I min klasse var det så godt som ingen som jobbet ved siden av studiene, men som prioriterte jobb i feriene. Ved å dra inn kanskje 40 000 på sommerjobb +++ har man så man klarer seg ved siden av studielånet.

Gjest Illiya
Skrevet
Så klart jeg kan det, hvis du kan fortelle meg hva jeg skal leve på etter at jeg har brukt opp hele lånet/stipendet på husleie og strøm?

Flytte til et billigere sted? Bo på studenthybel eller i leilighet med flere?

Gjest Gjest
Skrevet
Om man har en utdanning man ikke kan bruke eller om man ikke har en utdanning i det hele tatt burde da gå for det samme.

Det gjør det ikke. Man kan ikke bare gå og få gratis utdannelse gjennom NAV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...