Gå til innhold

Flytende medisin på fly?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ut og reise på søndag, og vi skal fly i et døgn. Jeg går for øyeblikket på reseptbelagte flytende medisiner som jeg ta 4 ganger i døgnet. Jeg skal mellomlande i london og canada så å vise resepten hjelper kanskje ikke så mye der? Hvordan gjør man egentlig sånn?

Gjest Blondie65
Skrevet

Snakk med flyselskapet.

Er det mer enn 100 ml du må ta på turen? Hvis ikke er det vel bare å pakke det i en flaske som tar 100 ml.

Det er mulig du kan levere inn medisinen som spesilalbagasje som du får sjekket, det er derfor jeg mener du må kontakte flyselskapet.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skal ut og reise på søndag, og vi skal fly i et døgn. Jeg går for øyeblikket på reseptbelagte flytende medisiner som jeg ta 4 ganger i døgnet. Jeg skal mellomlande i london og canada så å vise resepten hjelper kanskje ikke så mye der? Hvordan gjør man egentlig sånn?

Medisiner kommer i tillegg til den posen med væske som du kan ha med, så det skal gå greitt. Ha dem i orginalpakningen, for der står det produktnavn og det skjønner dem på engelsk også ;-) Det kan hende du må smake på den i kontrollen for å bevise at det ikke er noe farlig......

Skrevet

Da jeg var i USA for 2 år siden så hadde jeg med 400 ml med medisinsk væske. Det eneste jeg trengte å vise frem da var resept (skrevet på norsk og engelsk) og smake på det i sikkerhetskontrollen. Det var ikke noe problem. Jeg ville likevel hørt med reiseselskapet før du dro for å være sikker.

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Medisiner går under den kategorien værske som du skal få ha med ombord uansett størrelse.

Det som er viktig er at du har med deg et skriv fra apoteket på engelsk om at du har tillatelse til å inneha medisinene og at du MÅ ha de med deg ombord. Kun resept holder ikke. Dette av to grunner: For å attestere på engelsk at du får inneha medisinene, og for å sørge for at du får ha de med ombord. En legeerklæring kan også være kjekt å ha med.

I tillegg må medisinene oppbevares i original embalasje, og du må være forberedt på å smake på dem eller ta litt på huden.

Du trenger ikke høre med flyselskapet angående dette. Dette er internasjonal praksis, og gjelder på alle flyplasser.

Endret av SmallTalk
Gjest lille_kvinne
Skrevet

Akkurat som smalltalk sier så er det på denne måten det foregår overalt.

Om du derimot er usikker og føler du vil ha en bedre bekreftelse enn du får her så ville jeg tatt kontakt med gardemoen og spurt der hvordan de gjør det med flytende medisiner i en slik mengde.

Disse reglene er jo internasjonale og derfor vil hva de kan fortelle deg på flyplassen her i norge stemme for de andre flyplassene du skal innom også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...