twinklestar Skrevet 13. juli 2009 #1 Skrevet 13. juli 2009 Jeg skal begynne aa studere til hosten og har derfor tenkt til aa koste paa meg en ny laptop. Jeg har ikke peiling paa hva som er bra pc'r... Noen som kan hjelpe? Jeg skal forst og fremst bruke den til aa skrive oppgaver. ellers blir det generell surfing paa internett og mulighet til aa se film. Den skal helst ikke vaere for stor da jeg vil kunne drasse den med meg rundt, men som sagt likevel mulig aa se film. Hjelp! Vet ikke hvor jeg skal starte...
Snill Skrevet 13. juli 2009 #2 Skrevet 13. juli 2009 Jeg skal begynne aa studere til hosten og har derfor tenkt til aa koste paa meg en ny laptop. Jeg har ikke peiling paa hva som er bra pc'r... Noen som kan hjelpe? Jeg skal forst og fremst bruke den til aa skrive oppgaver. ellers blir det generell surfing paa internett og mulighet til aa se film. Den skal helst ikke vaere for stor da jeg vil kunne drasse den med meg rundt, men som sagt likevel mulig aa se film. Hjelp! Vet ikke hvor jeg skal starte... På generelt grunnlag vil jeg si at du skal se fullstendig bort fra ulike tekniske spesifikasjoner, siden alle bærbare i dag er gode nok til "enkel" bruk. Bruk heller tid på slikt som: - størrelse (både fysisk og i kilo) - det finnes jo de helt små på litt over 1kg til 3-4000, men som er forholdsvis svake og med både liten skjerm og litt mindre tastatur (som oftest). Disse har derimot hverken CD\DVD eller utgang for å koble til TV...noe som fører oss over til neste punkt: - S-Video-utgang eller HDMI-utgang. Dersom du har TV (flatskjerm?) og vil se film på pcen anbefaler jeg at du har utganger slik at du kan bruke pcen som dvd-spiller, men få bildet på tven - glanset skjerm. Det trenger ikke koste noe (vesentlig) ekstra. Glanset skjerm gir finere bilde, men som skinner mer, ikke-glanset er "mindre klart" bilde, men uten gjenskinn - selv foretrekker jeg museplate med tydelig kant rundt, slik at jeg kjenner når jeg er innenfor. Høres kanskje rart ut, men jeg har prøvd maskiner der museplaten og resten av området fremfor tastaturet er "sømløst", og det er ganske upresist og småfrustrerende - er lokket hard eller myk plast? Dersom myk plast kan skjermen få skader dersom maskina får mye juling i sekken blandt bøker etc. Blir vel omtrent samme som at kofferter får et hardt ytre. - batteritid blir mer og mer sentralt, siden det etterhvert blir bedre og bedre batteri, og fokuset på hvor lenge det varer nå begynner å bli et salgsargument, noe det ikke i stor grad har vært før. ...og bare for å ha det sagt: - størrelse på harddisk: alt er stort nok for deg - merke: mer eller mindre irrelevant - og ikke minst, ytelse til en maskin på sikt er mer knytt opp mot hvordan brukeren behandler og fyller maskinen, enn selve innholdet i maskinen rent kraftmessig. Mange maskiner blir nok treige pga "uvettig" bruk
Gjest SmallTalk Skrevet 13. juli 2009 #3 Skrevet 13. juli 2009 Signerer Snill! Mitt beste råd: Finn ut hvor mye du vil/kan bruke på en pc, og ta det derfra.
twinklestar Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. juli 2009 På generelt grunnlag vil jeg si at du skal se fullstendig bort fra ulike tekniske spesifikasjoner, siden alle bærbare i dag er gode nok til "enkel" bruk. Bruk heller tid på slikt som: - størrelse (både fysisk og i kilo) - det finnes jo de helt små på litt over 1kg til 3-4000, men som er forholdsvis svake og med både liten skjerm og litt mindre tastatur (som oftest). Disse har derimot hverken CD\DVD eller utgang for å koble til TV...noe som fører oss over til neste punkt: - S-Video-utgang eller HDMI-utgang. Dersom du har TV (flatskjerm?) og vil se film på pcen anbefaler jeg at du har utganger slik at du kan bruke pcen som dvd-spiller, men få bildet på tven - glanset skjerm. Det trenger ikke koste noe (vesentlig) ekstra. Glanset skjerm gir finere bilde, men som skinner mer, ikke-glanset er "mindre klart" bilde, men uten gjenskinn - selv foretrekker jeg museplate med tydelig kant rundt, slik at jeg kjenner når jeg er innenfor. Høres kanskje rart ut, men jeg har prøvd maskiner der museplaten og resten av området fremfor tastaturet er "sømløst", og det er ganske upresist og småfrustrerende - er lokket hard eller myk plast? Dersom myk plast kan skjermen få skader dersom maskina får mye juling i sekken blandt bøker etc. Blir vel omtrent samme som at kofferter får et hardt ytre. - batteritid blir mer og mer sentralt, siden det etterhvert blir bedre og bedre batteri, og fokuset på hvor lenge det varer nå begynner å bli et salgsargument, noe det ikke i stor grad har vært før. ...og bare for å ha det sagt: - størrelse på harddisk: alt er stort nok for deg - merke: mer eller mindre irrelevant - og ikke minst, ytelse til en maskin på sikt er mer knytt opp mot hvordan brukeren behandler og fyller maskinen, enn selve innholdet i maskinen rent kraftmessig. Mange maskiner blir nok treige pga "uvettig" bruk Takk for veldig hjelpsomt svar! Faar vel kanskje ta meg en tur til elkjop e.l. og forhore meg... Men jeg skal iallafall ha tenkt gjennom det du skriver om her! Pris er ikke det viktigste, heller at det jeg kjoper er verdt pengene og at jeg ikke bruker penger paa noe jeg ikke har behov for... (hvis det gav noe mening...?) Er andre enige at merker ikke har noe aa si? Noen preferanser mellom Dell, Toschiba, Acer, etc.???
Gjest Smaragd Skrevet 13. juli 2009 #5 Skrevet 13. juli 2009 (endret) Takk for veldig hjelpsomt svar! Faar vel kanskje ta meg en tur til elkjop e.l. og forhore meg... Men jeg skal iallafall ha tenkt gjennom det du skriver om her! Pris er ikke det viktigste, heller at det jeg kjoper er verdt pengene og at jeg ikke bruker penger paa noe jeg ikke har behov for... (hvis det gav noe mening...?) Er andre enige at merker ikke har noe aa si? Noen preferanser mellom Dell, Toschiba, Acer, etc.??? Har du andre butikker å velge mellom enn elkjøp der du bor, ville jeg gjort det altså. Kjenner maaange som har slitt med elkjøp. Jeg personlig føler jeg får bedre service og effektivitet hos en lokal liten datasjappe. De har alltid gode råd, og hurtig behandlingstid. Haaater forresten også å stå i kø på elkjøp og aldri komme til i kassen.... Jeg er førnøyd med merkene Fujitsu siemens og Dell(noen butikker har Dell) Endret 13. juli 2009 av Smaragd
Snill Skrevet 13. juli 2009 #6 Skrevet 13. juli 2009 (endret) Takk for veldig hjelpsomt svar! Faar vel kanskje ta meg en tur til elkjop e.l. og forhore meg... Men jeg skal iallafall ha tenkt gjennom det du skriver om her! Pris er ikke det viktigste, heller at det jeg kjoper er verdt pengene og at jeg ikke bruker penger paa noe jeg ikke har behov for... (hvis det gav noe mening...?) Er andre enige at merker ikke har noe aa si? Noen preferanser mellom Dell, Toschiba, Acer, etc.??? Ta deg en tur innom harware.no og pcworld.no og finn fram testene de har gjort på ulike maskiner. På generelt grunnlag vil jeg si at du ikke trenger bruke over 6000 på pc. Bruk heller pengene på solid veske, ekstra mus (som du kan bruke hjemme på bordet) og kanskje noe annet som du trenger. Forsikring blir du garantert spurt om, og det er noe som kommer ann på deg som person. Er du flink å passe på ting ser jeg det som bortkastet, er du en klums kan det lønne seg. Idiotforsikring (markedsført som totalforsikring) dekker jo stort sett alt fra tyveri til cola i tastaturet. Endret 13. juli 2009 av Snill
Gjest brutal_mann Skrevet 13. juli 2009 #7 Skrevet 13. juli 2009 Studere hva? (Og om mulig, hvor?) Har du penger kjøper du en Epple maskin (Apple). (Billigste Pro modell holder for de aller alelr fleste). Har du teknisk innsikt går du for solid maskinvare som fungerer med Kubuntu eller lignende. Unngå for alt du kan i verden Microsoft Vista. Windows 7 er bedre, men allikevel ikke spesielt bra...
Snill Skrevet 13. juli 2009 #8 Skrevet 13. juli 2009 Studere hva? (Og om mulig, hvor?) Har du penger kjøper du en Epple maskin (Apple). (Billigste Pro modell holder for de aller alelr fleste). Har du teknisk innsikt går du for solid maskinvare som fungerer med Kubuntu eller lignende. Unngå for alt du kan i verden Microsoft Vista. Windows 7 er bedre, men allikevel ikke spesielt bra... Ikke dumme råd, men...: - TS har tydeligvis ikke veldig god peiling, og det vil jeg si er grunn nok til å velge Windows siden det er flere som kan med det og det er lettere å få hjelp til det man eventuelt skulle lure på. At Apple-maskiner har raskere oppstart er derimot ikke til å komme fra, samme gjelder faren for virus o.l. (som til syvende og sist er noe som er brukeren sin feil om man får) - Jeg har selv Vista på to maskiner og har til dags dato ikke hatt noen (!) problemer. Min bruk er stort sett som TS beskriver + bildebehandling. - Apple er ikke dårlig, tvert i mot, men mine erfaringer er at andre maskiner er mer enn gode nok, så hvorfor bruke 4-5000 mer enn nødvendig?
twinklestar Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 13. juli 2009 Studere hva? (Og om mulig, hvor?) Har du penger kjøper du en Epple maskin (Apple). (Billigste Pro modell holder for de aller alelr fleste). Har du teknisk innsikt går du for solid maskinvare som fungerer med Kubuntu eller lignende. Unngå for alt du kan i verden Microsoft Vista. Windows 7 er bedre, men allikevel ikke spesielt bra... Hva og hvor jeg skal studere har ikke saa mye aa si.Men kommer til aa skrive en del oppgaver paa word. Hvordor burde jeg kjope Apple? Er den bedre? Og isaafall hvorfor? Kubuntu aner jeg ikke hva er... saa veldig teknisk innsikt har jeg kanskje ikke.... ?? Ellers takk for flere svar alle sammen! Skal prove aa finne frem noen tester fra de sidene du anbefaler Snill. Og, ja Smaragd, kan gaa til andre steder enn elkjop, er enig at det ALLTID er forferdelig lang ventetid for aa faa hjelp der. Det var bare det forste jeg kom paa i farta...
twinklestar Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 13. juli 2009 Ikke dumme råd, men...: - TS har tydeligvis ikke veldig god peiling, og det vil jeg si er grunn nok til å velge Windows siden det er flere som kan med det og det er lettere å få hjelp til det man eventuelt skulle lure på. At Apple-maskiner har raskere oppstart er derimot ikke til å komme fra, samme gjelder faren for virus o.l. (som til syvende og sist er noe som er brukeren sin feil om man får) - Jeg har selv Vista på to maskiner og har til dags dato ikke hatt noen (!) problemer. Min bruk er stort sett som TS beskriver + bildebehandling. - Apple er ikke dårlig, tvert i mot, men mine erfaringer er at andre maskiner er mer enn gode nok, så hvorfor bruke 4-5000 mer enn nødvendig? og der fikk jeg litt svar angaaende apple takk!
Snill Skrevet 13. juli 2009 #11 Skrevet 13. juli 2009 og der fikk jeg litt svar angaaende apple takk! Dette var mine personlige erfaringer/synspunkter, og jeg kan garantere deg at det finnes de som både er uenige og som kan knuse argumentene mine, men at jeg endrer mening om hvorvidt Vista er bra eller ikke klarer de aldri De fleste maskiner selges uten Word (det som heter Microsoft Office-pakken). Den koster rundt 1000 i vanlig butikk, men sjekk denne siden. Her kan du kjøpe studentlisens på fullversjonen av Office (den er rett nok mye mer innholdsrik enn hva du trenger) for 500.
Gjest SmallTalk Skrevet 13. juli 2009 #12 Skrevet 13. juli 2009 Studere hva? (Og om mulig, hvor?) Har du penger kjøper du en Epple maskin (Apple). (Billigste Pro modell holder for de aller alelr fleste). Har du teknisk innsikt går du for solid maskinvare som fungerer med Kubuntu eller lignende. Unngå for alt du kan i verden Microsoft Vista. Windows 7 er bedre, men allikevel ikke spesielt bra... Tja.. Personlig så ser jeg ikke poenget med å bruke penger på en MAC hvis man ikke har bruk for det. De er relativt dyre, og ikke nødvendigvis så mye bedre enn en vanlig pc. Jeg har relativt god teknisk innsikt (beg på dataingeniør på 3.året nå), og ser i dette tilfellet ikke poenget med hverken Linux eller solid maskinvare. Mitt inntrykk er at TS ikke skal holde på med spesielt mange krevende oppgaver, og da er det dødfødt og bortkastede penger å legge ekstra mye penger i maskinvaren. Forøvrig så fungerer Vista helt fint dersom man lar være å ta livet av den med alle mulige unødvendige installasjoner og nedlastninger.
Snill Skrevet 13. juli 2009 #13 Skrevet 13. juli 2009 (endret) Forøvrig så fungerer Vista helt fint dersom man lar være å ta livet av den med alle mulige unødvendige installasjoner og nedlastninger. My point exactly! ...så vel som det du sa om pris. "Alle" kan Windows, noe som er utrolig hendig. Vista suger nok når man skal drive med tung video- og bilderedigering, noe som ikke er tilfelle her. At Vista kneler p.g.a. diverse unødvendige installasjoner og nedlasting er jo noe som går på bruker til den enkelte. Selv er jeg veldig bevisst på hva jeg legger på maskina, og har heller ikke hatt NOE problemer...og jeg har passert 2,5 år på min bærbare...med Vista. Edit: Sorry, dette skal ikke bli en maskin- og programvarekverulerende tråd! Endret 13. juli 2009 av Snill
twinklestar Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 13. juli 2009 synes det er fint aa faa litt forskjellige meninger! Har vaert litt usikker paa hva jeg synes om vista selv (har det naa), men ikke egentlig hatt noen problemer. Snill: takk for tips om microsoft office!! Vil gjerne ha power point, og excel ogsaa, saa fint med en pakke!
Snill Skrevet 13. juli 2009 #15 Skrevet 13. juli 2009 synes det er fint aa faa litt forskjellige meninger! Har vaert litt usikker paa hva jeg synes om vista selv (har det naa), men ikke egentlig hatt noen problemer. Snill: takk for tips om microsoft office!! Vil gjerne ha power point, og excel ogsaa, saa fint med en pakke! My pleasure! ...men det finnes jo OpenOffice også, som er gratis, og som er mer eller mindre helt likt i bruk. Mine erfaringer er derimot at OpenOffice sine Excel og PowerPoint-programmer er mindre brukervenlige og mye mindre utbygd enn Microsofts Office. Worden til OpenOffice er derimot fullt på høyde med Microsoft Office. Lurer du på annet er det bare å spørre (her eller på PB)
twinklestar Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #16 Skrevet 13. juli 2009 synes det er fint aa faa litt forskjellige meninger! Har vaert litt usikker paa hva jeg synes om vista selv (har det naa), men ikke egentlig hatt noen problemer. Snill: takk for tips om microsoft office!! Vil gjerne ha power point, og excel ogsaa, saa fint med en pakke! titta litt paa den siden naa. Leste ikke saa veldig noye, men vet ikke om jeg skjonte helt. Microsoft Enterprise, har den et fullverdig Micorsoft Word program? Naa har jeg Open Office, som er helt greit, men ikke bra nok naar jeg skal skrive ordentlige oppgaver som skal leveres inn paa master nivaa... Vil ha gode gamle Microsoft Office Word.
twinklestar Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #17 Skrevet 13. juli 2009 My pleasure! ...men det finnes jo OpenOffice også, som er gratis, og som er mer eller mindre helt likt i bruk. Mine erfaringer er derimot at OpenOffice sine Excel og PowerPoint-programmer er mindre brukervenlige og mye mindre utbygd enn Microsofts Office. Worden til OpenOffice er derimot fullt på høyde med Microsoft Office. Lurer du på annet er det bare å spørre (her eller på PB) haha, der skrev vi samtidig. lurer fortsatt paa microsoft enterprise... (se over)
Gjest brutal_mann Skrevet 13. juli 2009 #18 Skrevet 13. juli 2009 - Apple er ikke dårlig, tvert i mot, men mine erfaringer er at andre maskiner er mer enn gode nok, så hvorfor bruke 4-5000 mer enn nødvendig? Fordi: OS'et bare virker. Servicen om manskinen skulle ryke er glimrende. Maskinvaren er i "en annen verden" og varer lenger enn "el-kjøp" maskiner. (HP sine laptopper på El-kjøp er søppel, mens business serien er solid f.eks.) OS'et er, om en gidder bruke et par timer på å sette seg inn i det, rett go slett solid satt sammen rent logisk. Du må fremdeles gjøre noe aktivt for å pådra deg virus og malware, mens MS systemene fremdeles er offer for drive-by infections. I sum, du får hva du betaler for.
Gjest brutal_mann Skrevet 13. juli 2009 #19 Skrevet 13. juli 2009 Tja.. Personlig så ser jeg ikke poenget med å bruke penger på en MAC hvis man ikke har bruk for det. De er relativt dyre, og ikke nødvendigvis så mye bedre enn en vanlig pc. Ehm... Jo, de er merkbart MYE bedre enn pc'er. Spesielt dem du får kjøpt hos elektrokjedene. For ikke snakke om Apple sin servide. Jeg har relativt god teknisk innsikt (beg på dataingeniør på 3.året nå), og ser i dette tilfellet ikke poenget med hverken Linux eller solid maskinvare. Poenget med Linux er frihet og sikkerhet. Poenget med maskinvare, se over. Mitt inntrykk er at TS ikke skal holde på med spesielt mange krevende oppgaver, og da er det dødfødt og bortkastede penger å legge ekstra mye penger i maskinvaren. Hvorfor skal en maskin bare vvare i 18 måneder når den kan gjøre jobben i fire fem år? Forøvrig så fungerer Vista helt fint dersom man lar være å ta livet av den med alle mulige unødvendige installasjoner og nedlastninger. Hører om de som ikke har problemer med Vista, men tjener fett på allle de som virkelig sliter med dritten. Det er en grunn til at Microsoft ikke lenger snakker om Vista (og ber sine partnere også slutte å snakke om Vista) men fokuserer kraftig på Beta2 av Vista. Den omdøpte Windows 7.
Gjest brutal_mann Skrevet 13. juli 2009 #20 Skrevet 13. juli 2009 titta litt paa den siden naa. Leste ikke saa veldig noye, men vet ikke om jeg skjonte helt. Microsoft Enterprise, har den et fullverdig Micorsoft Word program? Naa har jeg Open Office, som er helt greit, men ikke bra nok naar jeg skal skrive ordentlige oppgaver som skal leveres inn paa master nivaa... Vil ha gode gamle Microsoft Office Word. Hva er problemet? Og om du virkelig vil ha noe som duger, lær deg LaTex. Bratt læringskurve, men dæven så kontroll du har etterpå! Såpass kontroll at du vil spare inn den tiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå