Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sterilisert for 4 år siden. Nå har jeg endelig funnet en snill og god mann som jeg skal gifte meg med. Og vi har så smått begynt å tenke på å få felles barn. Så det jeg lurer på er hva som er greiest for oss? At jeg reverserer steriliseringen, eller prøverør? Og hvordan går jeg fram i de forskjellige situasjonene? Pris? Har hørt at reversering er veldig usikkert.

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge dette svaret er prøverør er visstnok det beste for dere. Men da tror jeg dere må regne med å betale selv.

Gjest Gjest
Skrevet

IVF (prøverør) er det beste ja. Dere må betale for det selv, altså gå privat.

Da kan du bare ringe en av de private klinikkene. Da starter man ganske så fort også, de har ingen ventetiden.

Private IVF klinikker:

Aleris (Oslo)

Volvat (Oslo)

Medicus (Trondheim)

Hausken (Haugesund)

Skrevet

Regnet uansett med å betale selv. Er jo en selvfølge så lenge en har valgt å sterilisere seg tidligere!

Hvordan foregår prøverør? Jeg har hørt så mye rart. Blant annet at man må ha normal bmi.

Gjest Gjest_ingrid_*
Skrevet
Regnet uansett med å betale selv. Er jo en selvfølge så lenge en har valgt å sterilisere seg tidligere!

Hvordan foregår prøverør? Jeg har hørt så mye rart. Blant annet at man må ha normal bmi.

De fleste klinikkene ønsker at kvinnen har BMI under 33, men de private er nok ikke like strenge på det.

Du starter med hormoner, først en nesespray som skal kutte dine kjønnshormoner og sette deg i en kunstig overgangsalder. Det tar ca 3 uker.

Når du er på "null", så starter du med sprøyter som du setter selv, ikke noe problem, det er en penn, sånn som diabetikere har. I sprøytene er det FSH hormon som skal stimulere eggproduksjonene din, det optimale er å ha 8-10 egg å ta ut.

Eggproduksjonene sjekkes med innvendig UL i løpet av de ca 10 dagene du går på sprøyter. Eggposenes skal være 20 mm før de kan tas ut.

Når de er 20 mm så setter du en eggløsningssprøyte som modner eggene. 36 timer etter den er satt så tas eggene ut.

Da møter du fastende på klinikken, du får beroligende og smertestillende. Noen klinikker gir Petidin intravenøst andre bare lokalbedøvelse i skjeden.

Når alle medisiner er tatt og satt så ligger du en gynstol. Ved hjelp av innvendlig UL for å finne eggposene punkteres eggposene via skjeden med en lang nål og eggene suges ut. For noen er dette vondt, andre bare ubehagelig.

Etter at de har tatt ut eggene ligger du å hviler og får beskjed om hvor mange egg det ble. I løpet av tiden på klinikken har også mannen din gitt en sædprøve.

Så drar du hjem og slapper av.

På labratoriet befrukter de nå eggene med din manns sæd ved å legge eggene i en kopp sammen med 100 000 sædceller og håpe at en av dem gjør jobben. (vanlig IVF)

Hvis mannen har problemer med sædcellene så gjøres ICSI, da puttes en sædcelle inn i egget. Men det utgjør ingen forskjell for dere.

Etter ca ett døgn får dere beskjed om hvordan befruktningen har gått, at 70% blir befrukted er det ønskelige. Ikke alle egg lar seg befrukte.

Så etter enda ett døgn settes normalt ett eller to egg inn i livmoren gjennom et plastrør via skjeden. Det tar kort tid og er ikke vondt.

Så går du på mere hormoner, denne ganger Progesteron, enten kapsler eller en gele som skal settes i skjeden. Dette gjør du i 14 dager til du tar en graviditetstest og vet om du har blitt gravid eller ikke.

Dette er ihvertfall den normale gangen i det.

Skrevet

Tusen takk for flott og utfyllende svar! BMI en min er et godt stykke under 33, så da er hvertfall ikke det noe problem. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...