Gjest Gjest_Fiolen_* Skrevet 13. juli 2009 #1 Skrevet 13. juli 2009 Hei! Jeg og min samboer har blitt enig om at jeg kjøper meg inn i hans leilighet. Hvordan går vi fram og ordner handelen i praksis, og på hvilke måter er det fornuftig å sikre vår felles framtid? Noen fakta: - Borettslagsleiligheten har en markedsverdi på ca 800.000 kr. - Min samboer har lån på leiligheten på ca 400.000 kr. - Jeg har ingen gjeld, og egenkapital på ca. 800.000 kr i banken. - Ingen av oss har barn. Vi er klar over at det er lurt å ha samboerkontrakt. Er det også fornuftig å ha gjensidig testamente? Har det noe for seg å ha livsforsikring på hverandre når ingen av oss kommer til å har gjeld etter at jeg har kjøpt meg inn?
Alison Skrevet 13. juli 2009 #2 Skrevet 13. juli 2009 Dere må tinglyse din eierandel i boligen hos Statens kartverk. Samboerkontrakt bør dere ha. Det er også lurt å skrive testament. For å sikre hverandre, vil det ved barnløse samboerskap lønne seg å opprette et gjensidig testament. Der kan samboerne gi hverandre en gjensidig arverett. Ved et gjensidig testament kan samboerne gi hverandre samme rettigheter som ektefeller har til uskifte. Les gjerne om de nye arvereglene som gjelder samboere her. Dere må selv finne ut om dere ønsker å ha livsforsikring. Nå vet ikke jeg hvor gamle dere er. Er dere unge ville jeg i de minste tegnet en uføreforsikring. Unge som ikke har opparbeidet seg nok rettigheter vil ende opp som minstepensjonister.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå