Gjest Rattata Skrevet 13. juli 2009 #1 Skrevet 13. juli 2009 Kjenner jeg trenger å lufte meg litt. Er så innmari rasende!!! Jeg har vokst opp på gård med 2 eldre søsken. Min søster hadde odelen til gården, men ble "tvunget" til å skrive fra seg odelen på vegne av seg selv og sine barn. Rett og slett for at min bror og daværende svigersøster hadde fått det for seg at de skulle drive gården. Dette syntes min far var så bra at alt ble gjort i det skjulte uten at jeg og min søster visste noe. Det hører med til historien at min bror og daværende svigersøster hadde bodd i gårdshuset gratis i 10 år før de overtok gården på odel 5 år tilbake. Hverken jeg eller min søster ble betalt ut. Så skjer det at 3 dager etter overtakelsen dør min far plutselig. Min bror har de siste 4 årene før overtakelsen vært kronisk syk, og de vet at det er min daværende svigersøster som skal drive gården. MEN hun er best på å sno seg på hvilke reglement en kan bruke for å hente mest mulig penger av å gjøre ingenting på gården. Min mor lar seg bruke og er i fjøset mer enn de som driver gården. For 5 år siden tilbyr min bror meg og min søster hver sin tomt på gården vi vokste opp. Vi fikk velge ut hvilken vi ville ha selv. Utskillelsen av tomta har trenert da avkjøring ikke var godkjent. Så ble det klart at om 1 mnd skal den gås ut. Vi har hele tiden hatt god dialog. I går kommer plutselig min bror og forteller at han og min eks svigersøster ( tok ut seperasjon i fjor - hun driver gården min bror tok på odel , og min bror har flyttet) har bestemt at så lenge jeg har tomta innen min nærfamilie (barn og barnebarn) skal jeg få ha tomta gratis, men om jeg, min datter, barnebarn, oldebarn etc. noen gang skal selge den ut skal de ha 300 000 kr for den. I og for seg er jo det greit om en bare skal sitte med ei tomt, men for meg blir tomta ubrukelig i det jeg bygger ( som er meninga) fordi det vil ligge heftelser. I tillegg har han bestemt at min søster likevel ikke får tomt, og fordi det ikke skal være urettferdig mellom meg og min søster vil han gjøre det slik. Min intensjon er ikke å selge huset eller tomta, men en vet ikke hva morgendagen bringer... Vil ikke bygge hus som min bror skal ha 300 000 i pant i. På toppen av det hele må jeg selv betale vei, vann og kloakk samt betale omkostningene for å få utskilt tomta. Han begrunner at han går tilbake på avtalen fordi han har dårlig råd. Jeg må legge til at han skal selge en annen tomt som utgåes samtidig til fremmede. Tilbudet er at jeg kan kjøpe tomta jeg fikk for 5 år siden for 300 000 eller så skal han ha den tilbake. At det går ann!!! Selvfølgelig stolte vi på at ting var greit, slik at vi ikke har noe skriftlig. Synes det er helt utrolig at først gir han bort en gave, for så å forandre betingelsene etter 5 år. Jeg føler meg lurt!!!
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #2 Skrevet 13. juli 2009 Høres ut som om det kan være lurt for dere å søke råd hos advokat.............
LukaFrost Skrevet 13. juli 2009 #3 Skrevet 13. juli 2009 Jeg skjønner at du er frustrert. Men du skriver at: Hverken jeg eller min søster ble betalt ut. Dere skal heller ikke kjøpes ut. Det er foreldrene dine som selger gården, ikke du og din søster. Der får ingen penger før foreldrene dine er døde og det foreligger arv. Odelsrett betyr bare at man har førsterett til å kjøpe.
Noli Skrevet 13. juli 2009 #4 Skrevet 13. juli 2009 Hvor er moren deres? Sitter hun i uskiftet bo? Er gården formelt overtatt på odel? Selv en gård overtatt på odel skal dere jo kjøpes ut av, så dette virker veldig merkelig. Ville tatt kontakt med advokat, ja.
Gjest TS Skrevet 13. juli 2009 #5 Skrevet 13. juli 2009 Min mor har ikke rak rygg og lar min bror og eks svigersøster styre og bestemme over henne som de vil. Hun ser på seg selv som et offer og har egentlig alltid inntatt den rollen. Hun sitter i uskiftet bo og gården ble formelt overdratt på odel til min bror 3 dager før min far døde. Synes det hele er en vanskelig situasjon, da jeg, min bror og mor bor på et forholdsvis lite sted. Fikk sms hos han der han skriver at dette er mest rettferdig for alle parter og at han har gitt meg en fin mulighet. Videre skriver han at om jeg synes det problematisk kan jeg selvfølgelig få tilbake penger jeg allerede har betalt for å begynne grunnarbeidet for å gå ut tomta 5 år tilbake. Videre heter det at ting og økonomien hans har forandret seg mye siden han lovde oss de to tomtene. Det verste synes jeg imidlertid er at han ikke har snakket hverken med meg, min mor eller søster - men har diskutert problemstillingen med noen på bygda som anbefalte han å løse det slik. (Det er jo også unektelig spesielt at min eks svigersøster driver min farsgård gjennom 7 generasjoner...)
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #6 Skrevet 13. juli 2009 Nok et detaljert utleverende innlegg... det hjelper neppe din sak om noen involverte leser dette på internett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå